Jag har heller personligen aldrig sett en av Brunos målningar vidimeras av Ragnar Hoppe. Det brukade göras av Nationalmusei-intendenten Gustaf Jeanson och ingen annan.
|
Sällansett och starrigt utfört intyg. |
Auktionsverkets konstintendent skriver följande om "Haren och fällande örnen" som säljes idag, den 15 juni, 2021:
Den uppmärksamme noterar att "konstverket" är 115x130 cm stort. -Och i konstsvängen hymlar man inte med att storleken visst räknas! Detta är en stor oljemålning "av Bruno Liljefors". Man har från Auktionsverkets sida satt värderingen/ utropet till 125.000-150.000 kronor. Den högst värderade Liljeforsen av de fyra Som SAV har till salu idag.
Den så uppmärksamme noterar nu även att siffrorna är gröna i budgivningsprocessen. Det vill säga att en lycklig(!?) budgivare nu -om än bara temporärt- faktiskt äger tavlan, som är signerad Bruno Liljefors 1931. Tavlan är garanterat redan såld, eftersom budnivån i skrivande stund är över lägsta värderingen.
Vad mer kan den uppmärksamme notera då? Det står ju även något om proveniensen i Auktionsverkets text om detta stora konstverk. -Åtminstone storleksmässigt stora. Det står:
"PROVENIENS: Bukowskis Auktioner, Internationella, auktion nr 538, hösten 2005, katalognr 61".
Jag har många gånger i Antikmonologen diskuterat problematiken med att om ett objekt/konstverk en gång har katalogiserats och/eller sålts av ett auktionshus så blir det per automatik lika med en autentisering av objektet/konstverket som äkta. Jag har också pekat på egenupplevda fall där detta har framförts som argument för ett objekts äkthet. "Jaamen, det såldes ju av Auktionshuset XXX år 1994, då är det ju förstås äkta..!"
|
När det begav sig på Bukowskis. En bild ur Bukkans tryckta katalog på samma Chesterfieldhyeneörn. |
Att denna tavla tog sig förbi mottagningsdisken på Bukowskis någon gång under sommaren 2005 måste betraktas som enormt tråkigt. Kanske var det under någon oljekris, Lundinkris eller annan kris. Att den sedermera även accepterades i högsta divisionen, Internationella Kvalitetsauktionen, var rent galet. Jag kan inte komma ihåg att jag då reagerade på denna målning av H. Ötorg/ B.Liljefors. Men, undertecknad börjar bli gammal. Jag har nog bara glömt att jag upprördes även då, över att denna blamage till förfalskning hade kommit in i Bukowskis tryckta Kvalitetskatalog. (Kanske skrev jag till och med ett upprört brev?)
Men, så var det ju en sak till. -Som måste anföras till Bukowskis försvar; dagens efterforskningar från Antikmonologens sida ledde till ett litet, men ack så viktigt fynd:
(Jag ber om ursäkt för att ni nu får vrida lite på skallen. (Jag har ny dator och därför orsakar skit bakom spakarna en del uppförsbackar).
|
Bukowskis Ändringslista för Auktion Nr 538 |
Vad är då detta? Jo, en ändringslista. En dylik författas av alla seriösa auktionshus från dag ett under pågående auktionsvisning. I densamma publiceras diverse små eller stora fel som gjorts i tryckta katalogen. Chesterfieldhyeneörnen hade katalognummer 61 i Bukowskis auktion hösten 2005. Till höger om 0061 står att läsa: "Utgår". Vilket innebar att Bukowskis valde att INTE sälja "konstverket av Bruno Liljefors". Man drog tillbaka försäljningen! Heders. (Se mer om ändringslistor under Fotnoter längst ner).
Huruvida Stockhoms Auktionsverks intendent medvetet underlåtit att nämna att diskuterade målning "av Bruno Liljefors" drogs ur Bukowskis auktion eller inte, låter jag vara osagt. Men den nu så fantastiskt uppmärksamme läsaren noterar ju att det i Auktionsverkets text inte står att den såldes av Bukowskis. Endast att den figurerade i Bukowskis katalog den auktionen.
Hur som helst så glömde(?) Stockholms Auktionsverks intendent att nämna att den drogs tillbaka i grevens stund, innan klubban föll, av Bukowskis.
Med mina erfarenheter, utbildning och kunskaper så kan jag i domstol stå för mina åsikter om att ifrågavarande målning är -inte bara en kopia- utan en de facto förfalskning. Eftersom någon kludd, någon gång har utfört "konstverket", och också signerat det med Bruno Liljefors 1931.
Det sista är oerhört viktigt i sammanhanget, ur juridiskt perspektiv. Av den enkla anledningen att målningen var signerad så, även vid förra försäljningstillfället, för 16 år sedan. Jag vet inte skälet till att målningen drogs tillbaka av Bukowskis då, men eftersom den var lika flagrant falsk -då som nu, så borde den enligt Svea Rikes Lag ha förverkats/destruerats redan år 2005.
Varför säljes den då denna sommartisdag i juni, återigen, denna gång av Stockholms Auktionsverk? Den skulle ha beslagtagits och bränts år 2005.
Många frågor blir det. Återstår att se vad klubban faller på idag, för en lycklig(?) köpare av ett stort namn och en stor tavla. -Åtminstone storleksmässigt stor.
EDIT:
SAV:s örn och hare är mystiskt och helt okommenterat försvunnen från SAV:s hemsida ett par timmar efter att Antikmonologen publicerats. Klockan 09 i morse var målningen uppbjuden till 160.000 kronor, dvs 10.000 kronor över högsta utrop. Att den nu dragits tillbaka helt utan kommentar är under all kritik. Men det är dessvärre kutym i Auktionsbranschen.
|
"Trasig länk". Sönderslagen av ansvarig intendent med hammare..? |
--------------------------------------------------------------------------
När vi diskuterar "mindre lyckade tolkningar" av Bruno Liljefors så vill jag ta tillfället i akt att även highlighta en käck oljemålning som säljs av vännerna på Uppsala Auktionskammare i dagarna.
"Vinterhare" signerad Bruno Liljefors 1936. Signaturen är klämmigt lutande i 30-40 graders vinkel, in i framtiden(!?). Något jag aldrig någonsin sett Bruno göra. Dessutom är den helt atypisk för Bruno och extremt styltigt -
kopierad- i utförandet. År 1936 var Bruno 76 år gammal. I hate to (nåja) break it to you Knutte, men den signaturen är gjord av en dålig förfalskare/kopist, inte av den 76-årige mästaren själv. Man behöver varken vara grafolog eller raketforskare för att se diametrala diskrepanser i nedanstående tre signaturer...
Min slutpoäng torde -åtminstone- utesluta samtliga jägare med en slant över som potentiella köpare av UAK:s Vinterhare från 1936. Denna skogshare är nämligen -HÖR OCH HÄPNA- världens första som inte presterar harspår i snön!
|
Detta är -mycket typiska- harspår som visar en hare som sprungit från vänster till höger, i exakt samma riktning som UAK:s Vinterhare. |
Foto: Friluftsfrämjandet
Tassavtrycken under Uppsala Auktionskammares Vinterhare är omisskänliga för följande djur:
|
Ekorrspår i vintersnö, dessa spår gjorde av ekorre som rört sig uppåt i bild. Foto: arnesbilder.se |
Uppsalas Vinterhare är troligen en Spetznaz-variant som skickligt lägger falska spår för att förvilla den lede fi. Inte nog med att UAK:s hare gör
ekorrspår i den fina spårsnön. Den gör dem i FEL RIKTNING!
Bruno Liljefors var från helt unga år en van jägare och skogsman. Han kunde naturen och dess vilt utan och innan. Undertecknad började själv följa med på jakt vid ungefär tio års ålder och nedlade min första hare när jag var femton. Den gjorde dock inte ekorrspår innan den blev middag åt min familj. Inte den heller.
EDIT:
Uppsala Auktionskammares vinterhare är mystiskt och helt okommenterat försvunnen från UAK:s hemsida ett par timmar efter att Antikmonologen publicerats. Att den nu dragits tillbaka helt utan kommentar är under all kritik. Men det är dessvärre kutym i Auktionsbranschen.
Förtroendeskapande beteende från dessa auktionshus? I mina drömmar. Transparens? Dessvärre icke i denna bransch.
----------------------------------------------------------------------------------------
Varför inte skaffa lite sommarläsning i form av en följeslagande reseguide för oss antikälskare? Jag fick ett recensionsexemplar av The Antique Tourist- A travel Guide to Antiquing in Sweden. Författad av eldsjälen Larry A. Greenberg. Den är utmärkt och personligt upplagd och nämner på ett uttömmande vis en stor mängd antik- och loppisinrättningar i vårt avlånga rike. En bok av en nörd för nördar. Greenberg är inte bara antikälskare utan även Professor i biologi. Bara en så'n sak! (Se info om bokköp under Fotnoter nedan).
Tyvärr är ju antikbranschen av många skäl i gungning, så enda frågetecknet för denna prestation till bok är väl hur ofta ny upplaga kommer att tryckas, på grund av allt färre antikhandlare...
---------------------------------------------------------
För övrigt så önskar jag min stora och trogna läsekrets en ytterst trevlig sommar! Hoppas få se och snacka med några av er på Österlen i sommar!
------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
Fotnoter:
Att diskuterade SAV-målning "av Bruno Liljefors" tycks ha kastats ett par gånger under ångvält sedan den bjöds ut av Bukowskis är möjligen ett tecken på att ägaren kanske tyckte att den behövde mer patina, för att verka autentisk.
För övrigt hittar jag inga ändringslistor för ovanstående auktioner, så mitt beröm om "seriösa auktionshus" och deras självklart förekommande ändringslistor faller platt...
Den stora målningen ser ut att vara gjord av Sten Ekendahl som under många perioder vistades på Långholmen.
SvaraRaderaHej Anonym.
RaderaTack för dina tankar! Intressant förslag. Av principskäl så brukar jag inte publicera direkta utpekanden, men eftersom Ekendahl gick bort redan 1968, och de facto fälldes i domstol för sedelförfalskning (redan 1920) och därefter utvecklade talang för konstförfalskning, så är med säkerhet hans eventuella brott preskriberade sedan länge...
Mvh
Nicklas
Hej Nicklas! Så intressant! Och aktuellt. /Jenny
SvaraRaderaHejsan Jenny.
RaderaJa, det var ord och inga visor från dig! Vad roligt att du finner mina ifrågasättanden intressanta och aktuella. Då hoppas jag att du tar tag i ämnet i kommande nummer av Antik & Auktion.
Varma hälsningar,
Nicklas
Ha, ha - ja nu tog jag i rejält, eller hur!
RaderaInom mina områden tar jag upp felattribueringar som till exempel ljusstakar, speglar och kapsylöppnare som beskrivs vara "sannolikt/troligen/möjligen/enligt inlämnaren" av Josef Frank, men inte är det. Eller rött glas som felaktigt tillskrivs Monica Bratt. Eller signaturer på textil som feltolkas. Ibland är det ren okunskap och slarv, i andra fall är det uppsåtligt lurendrejeri. Och det är det senare som du vill ska uppmärksammas mer, eller hur? Ja, det borde det.
Om man ska skriva om det måste man verkligen ha rejält på fötterna och kunna området. När det gäller lurendrejeri på konstområdet så skulle jag gärna själv vilja läsa en artikel om det. Framför allt efter den senaste veckans nyhet om att det under många år har sålts konstverk av konstnärer som aldrig har existerat.
Bästa Jenny!
RaderaJag skriver om det jag anser bör ifrågasättas. Jag måste dessutom känna att jag är kapabel att ifrågasätta och diskutera på ett intressant och korrekt sätt, inte minst ur ett journalistiskt perspektiv.
Jag började skriva Antikmonologen 2013 och har skrivit långt över 200 inlägg. Många tiotals om "lurendrejeri på konstområdet". Det är med andra ord fritt fram för dig att "läsa en artikel om det". Läs gärna många av mina artiklar om det. Ett stort antal "konstverk" har dragits tillbaka efter mina artiklar, ett ännu större antal har korrigerats i hur de katalogiserats.
Om jag inte hade rejält på fötterna eller inte kunde området hade jag varit avrättad, uppäten och uppkastad år 2013. Men i stället bemöts jag generellt med respekt av både "vanligt folk" och av handlare/auktionshuspersonal. Att jag blivit officiellt bannlyst av ett svenskt auktionshus är symptomatiskt för hur de -ofta, inte alltid- agerar, tillika något jag är ganska stolt över. Jag har från första början varit noga med ett akademiskt perspektiv på mitt skrivande, med källhänvisningar och saklighet som ledstjärnor. Du tycker att "framför allt efter den senaste veckans nyhet om att det under många år har sålts konstverk av konstnärer som aldrig har existerat" så vill du läsa artikel om det. Intet nytt under solen säger jag då. En stor och för auktionsbranschen känd bunke små- eller storkriminella har sysslat med mycket liknande verksamhet de senaste cirka sju åren och blåst upp "konstnärsnamn" som inte förtjänar epitetet "konstnär". Främst i Skåne, by the way.
Hur oansvariga får auktionshus vara Jenny? När tar de priset, så att säga? Hur fort får intagningsprocessen/ katalogiseringsprocessen gå? Hur mycket får ett auktionshus ta i kommission (utan att skämmas) när de ändå (ibland) utför katastrofalt dåligt arbete?
Behöver du tips på artiklar så är du hjärtligt välkommen att höra av dig till mig.
Ha en hjärtligt trevlig sommar, så får vi se om du tar upp ducky/rottingspeglar/MMF eller en kritisk granskning av Kindpussarklubben "Kliaminryggsåkliarjagdin" med den vassaste av pennor i nästa rafflande nummer av Antik Aktion..?!
Mina varmaste hälsningar,
"Ändå stolt prenumerant av A&A"
Nicklas
Nicklas! Det är inget snack om att DU har rejält på fötterna! Bara det att du kollar i ändringslistan från 2005 (!) att Liljefors-målningen hade utgått från den auktionen, visar att du gör en gedigen research. Vad jag menade i mitt inlägg är att jag inte är säker på att jag är rätt person att ta tag i de här frågorna. Jag trivs ganska bra med att simma runt i dammen tillsammans med Ducky och Märta... Men jag kanske kravlar upp på land senare i sommar och ger mig ut på en tur till Österlen. Ska se till att det blir av den här gången. Tipsen lockar.
SvaraRaderaHej igen, Jenny.
RaderaDet vore oerhört trevligt att få bjuda dig på lite fika och sitta ned en stund, på min ljugarbänk. Meddelarskydd garanteras, som alltid.
Ha en fortsatt härlig sommar! Må de äkta Frank-och-Estrid-föremålen simma din väg! Och återigen, tack för Dina tankar.
Mina varmaste hälsningar,
Nicklas
Intressant att någon föreslagit Sten Ekendal som källa. Förutom det mer kända att han gjorde falska sedlar så gjorde han även Liljefors tavlor och Zornetsningar. Efter en längre tid så blir ju etsningar gula och då blir de som auktionsfirmorna skriver ”åldersrelaterat slitage”. Kanske säljs sådana som äkta vara numera? Börje Heed gav ut en bok om klassiska brott på 80-talet och däri beskriver han om en brand i Palmeska huset som låg i Sigtuna i januari 1939. Författaren hade givit alla inblandade nya namn men det som intresserade mig var den som anordnade branden var konstnär som när han satt inne gjorde många målningar som han sålde efter sin frigivning för stora pengar. För att få veta vem som var den framgångsrike konstnären besökte jag KB och gick ner till tidningsarkivet och kollade vad Aftonbladet skrev dagen efter dådet. Där stod alla namn utskrivna och detaljerat hur de var etc. Om Aftonbladet skrev ut namnen då borde de vara offentliga?
SvaraRadera