Denna vecka ska moderna auktionerna klubbas och under söndagen gjorde jag slutvarven hos Bukowskis(Buk) och Stockholms Auktionsverk(SAV).
|
Nr 595, Damfåtölj av Uno Åhrén |
På Buk fylkades folk framför Dardel; själv föll jag i stället strax bakom, -som en fura, för Uno Åhréns
"Damfåtölj", med utropet 100-125.000 kr, gjord till Världsutställningen i Paris 1925. Sexigare fåtölj är svår att tänka sig. Lika svårt att tänka sig är det konsthantverksmuseum som inte vill ha detta mästerverk i sina samlingar.
Swedish Grace at it´s best. (
Damfåtöljen klubbad för 240.000)
|
Nr 343, Nature morte av Marc Chagall, c. 1965 |
Den sannolikt bästa, -om än sen,
Chagall-olja jag sett i Sverige generade omgivande objekt. Utrop 3-3,5 miljoner. Klassisk komposition och vilken kolorit! Inget besvärligt, känsligt eller politiskt inkorrekt här inte. Andra bullar blir det på de samtida auktionerna. Chagalls stilleben bekymrar ingen, -tvärtom!
(Chagall klubbades för 2,5 miljoner)
Det är en konst att hänga konst och förutsättningarna i auktionstider är benhårda. Många parametrar att ta hänsyn till; man vill ha en estetiskt tilltalande hängning/utställning. Både säljaren och presumtiva köpare ska vara nöjda med hur objekten förevisas. Alla vill förstås ha "sina" föremål på bästa möjliga vägg/plats, men det går ju inte. Därför finns en hierarkisk -inofficiell- logik: högst värdesatt på bästa plats, dessutom ställt i relation till det estetiska intrycket. Till yttermera visso så är inte ägarfamiljen oviktig. Ett mediokert (eller "dåligt") föremål inlämnat av en mycket "viktig" ägare, exempelvis en (potentiell) storkund eller viktig handlare kanske måste hänga på en plats som egentligen är "för bra" för just det föremålet. Om "inlämnaren" är ett dödsbo eller någon "oviktig" ägare, så kan föremålet i stället hamna helt i skymundan, i golvhöjd eller i någon trång passage, där det är omöjligt att stanna till utan att irritera andra besökare...
|
Nr 334, Olja av Piet Mondrian, utrop 400-500.000. Liten lucka i väggen stack delvis ut framför tavlan. Ljussättningen lämnar övrigt att önska. Är brandsläckaren del av installationen? |
Utöver rent geografiska hängningsfrågor tillkommer bland annat den så viktiga ljussättningen, som kan avgöra huruvida ett föremål står eller faller på auktionsdagen. Bukowskis äldre lokaler med många vinklar och vrår tarvar garanterat ingående planering och personal med många rävar bakom öronen... (Buk:s relativt nya
Upstairs torde ha underlättat förhållandena något).
(Mondrian såld för 330.000)
|
Nr 138, Dagbädden på SAV |
Konkurrenten/kollegan Auktionsverket har därmed nog inte ångrat flytten till nyare lokaler. I entrén möts besökarna av Bruno Mathssons vackra
dagbädd, Paris. Som det ibland lustigt slumpar sig, så har båda auktionshusen en till salu. SAV ropar sin till 40-50.000, medan
Buk brer på lite; 75-100.000.
(Buk:s Paris återropad). Vi får inte glömma att detta ej är en absolut vetenskap. Auktionshusen har ingen kontakt sinsemellan, om någon trodde det. "Jaha, ni kommer att ropa den för 40'? Då gör vi det också", -det får ni
inte höra. Dessutom påverkar skick, datering och proveniens värderingar.
(SAV:s Paris gick för 28.000+avgifter)
|
SAV:s tjurar, nr 1041 |
Ytterligare en dublett är Picassos fajanstallrik "Toros" (tjurar), från Madoura i Vallauris. Båda husen ropar för 8-10.000. Men skick och signering varierar, -så också slutprisen? Länkar:
SAV och
Buk.
(SAV:s Toros klubbades för 19.000 0ch Buk:s säljs fre 26/4) Samtliga åtta keramiska Picasso gick långt över utrop på Verket.
(Buk:s Toros fick samma slutpris som på Verket) Dags att höja utropsnivåerna!
|
Nr 933, Silverstaken, utrop 175-200.000 |
Att få sträcka ut sig på Paris och vila ögonen på särlingen Åke Göranssons underbara oljemålning
"Silverstaken" vore livet på en pinne. Tankebanorna leds till Ragnar Sandbergs bästa ljusdunkelmåleri och släktskapet dessa konstnärer emellan är nära, även om Göransson inte hamnar mitt i gruppen av de så kallade "Göteborgskoloristerna". Åke G blev endast 40 år gammal och hans måleriska livsgärning upptäcktes av en slump i moderns kökssoffa. Han led av schizofreni, bodde och målade hos modern, men vårdades de sista åren på sjukhus. Man lyckades få honom att besöka utställningen med hans konst, som anordnades 1941. Efter denna lär han ha sagt till sin moder: "Den där Göransson var visst en ganska bra målare, men vart tog han vägen?"... Året därpå var hans jordevandring över.
(Ingen vidare jordevandring för Silverstaken, den förblev osåld)
|
The Albert Johansson Department |
En möjligen överraskande satsning är 16 verk av Albert Johansson på SAV. Mer förväntad hype gäller för formgivaren Axel Einar Hjorth (15 utrop på SAV och 25 på Buk), inte minst tack vare den fina
boken om honom, skriven 2009. Han var bland annat chefsarkitekt på NK mellan 1927-1938. Att Hjorth har designat både det härligt pråliga biblioteksbordet
"Caesar", som ropas på SAV och likaledes närmast japanskt minimalistiska
"Utö" på Buk, ter sig vid en första jämförelse hisnande. Vid närmare betraktande noteras i stället ett påtagligt, grundläggande släktskap. Se själva!
(Utö såldes för 130.000)
|
Nr 117, Caesar, 60-80.000, SAV |
Frågorna hopar sig:
vilket designades först (måtten är i stort sett desamma)? Det ena dateras till 1928 och det andra till 1930-tal. Svaret ter sig antagligen ologiskt för den icke initierade. Vilket kommer att kosta mest? Det som ligger mest i tiden. Jag tror jag vet
, tror. (
Caesar såldes online för 140.000+avgifter!)
|
Nr 610, Utö, 75-100.000, Buk |
Faneret skadas om ni dreglar alltför mycket över Sven Markelius unika (arkitekt-)
skrivbord, som han ritade åt sig själv. Jag kämpade för att vara rädd om faneret på visningen och tror inte att utropets 100-120.000 förslår, även om det är (hårt?) renoverat. Uttrycket museikvalitet brukar användas om sådant som anses platsa på museum. Här känns det påkallat. Svensk Art Deco blir inte bättre. Funktionalism är den lite svenskare, möjligen något tradigare benämningen. Inget exportförbud -ännu- på ett föremål som detta. Det är för nytt. Många av Hjorths föremål går utomlands, så även Markelius? MoMA månne?
(Markelius skrivbord såldes för 160.000+avgifter)
|
Nr 131, Markelius skrivbord, macassar-ebenholtz m.m., SAV |
På fredag vet vi vad som sålde och vad som ropades åter. Onekligen spännande!
Källor:
http://www.bukowskis.com/auctions/572
http://auktionsverket.se/auction/modern/2013-04-24/