måndag 24 september 2012

Retrostopp i München

På måndagseftermiddagen (24/9) blev det känt att Retromässan, som skulle ha ägt rum i Münchenbryggeriets lokaler den 26-28 oktober, ställs in. Enligt uppgift från flera källor kancelleras mässan pga för få anmälda utställare. Måndagen var enligt utsago sista dagen för organisatörerna att betala hyran för lokalerna, vilket alltså inte skedde. I stället ringde man runt till utställarna med den tråkiga nyheten om inställd mässa.
Mer bakåt än framåt tyvärr
I pressutskicket som gick ut den 5 september står bland annat: "Trots att Retromässan bara har funnits i två år har den redan hunnit bli en tradition..." och även "Över 40 utställare samlas i Münchenbryggeriets drygt 1400 kvm stora lokaler...". Här  noteras dock en diskrepans, eftersom de uppräknade utställarna adderas till 19, långt ifrån 40. Ännu på tisdagsmorgonen står inget om inställd mässa på hemsidan. (http://bakatframat.se/retromassan)

Det är väldigt tråkigt att Retromässan inte blir av, men tiderna är som tidigare konstaterats, tuffa i de vackra tingens värld. Som diskuterats i bloggar, har Kista Antik & Kuriosa kämpat för att få till en höstmässa. GG-mässor fixade till slut biffen och i skrivande stund stressar handlarna med den sista prismärkningen. (Se "Kista Antikmässa nedlagd?"/"What a mäss"/"Kistaantiken lever vidare"). Sedan tidigare är det också känt att Helsingborgsutställningar ställt in Konst & Antikmässan i Frihamnshallen, som skulle ägt rum den 12-14 oktober.
Biffixare i Kista
Kista Antik & Kuriosamässa 28-30/9, fre-lör 10-18, sön 10-17. Jag tror och hoppas innerligt att GG-mässors satsning på något lägre inträde, 70 kr och framförallt nyheten flerdagarsbiljett för 100 kr ska visa sig uppskattat. Jag har som utställare i Sollentuna, Kista och Älvsjö haft framför allt flerdagarsbiljett som högsta önskemål för besökarna. Många mässbesökare är inbitna samlar- och prylrävar och ska kunna få lite rabatt om de idogt besöker en mässa flera dagar. http://www.antikkuriosa.se
Inga gåsapågar i Frihamnen
Jag har under måndagen utan framgång sökt arrangören Bakåt:Framåt för en kommentar. 

torsdag 20 september 2012

Watch Swatch

Under torsdagen (kl 13 den 20 sep) kommer Kaplans på Biblioteksgatan att auktionera ut 207 Swatch-klockor och annat relaterat. Det är första gången på cirka 20 år som en renodlad Swatch-auktion hålles. Även senast var det Kaplans som gällde. Anledning till specialauktionen är en stor inlämning, som sedan byggts på vartefter. Här är hela auktionen: http://www.kaplans.se/Kaplans/auctiongoods.aspx?AuktID=2369
The Magic Spell, med box som spelar "Jingle Bells"
Swatchklockan föddes 1983, ur ett eländigt läge för den schweiziska klockindustrin. Japanerna hade tagit strupgrepp på schweizarna med billiga quartsur. Paradoxalt nog gjorde försäljningssuccén Swatch att världens ögon åter riktades mot schweiziska klockor, i alla prislägen.
Enigmatic love
Swatch marknadsfördes hårt och smart, med moderna marknadsföringsmetoder. Limiterade upplagor designade av kändisar, speciella jul- och påskeditions, modellen Irony med stålboett, dykaruret Scuba, chronografen Chrono, automater etc, gjorde att genomslaget blev enormt. När det var "som värst" i början av 90-talet, samlade kändisar i Hollywood på Swatch, vilket också spred sig. Tony Frank, chef för klockavdelningen på Kaplans, tidigare på Franks Ur, minns att det kunde stå flera italienare och vänta på att urbutiken skulle öppna, för att köpa alla Scuba- och Chrono-Swatch som fanns att uppbringa. De såldes sedan i Italien med stor avans.
The Beep- med personsökare, om någon minns dem?
Att Swatch idag är ett välrenommerat märke indikeras av att Breguet, Omega, Longines, Certina, Tissot och Rado ingår i det som idag är döpt till Swatch Group.
Feather, -för att lätta upp nästa styrelsemöte?
Intressant att notera är att Kaplans som utgör spetsen i Sverige vad gäller klockor även vågar hoppa ur gamla trygga hjulspår. Under senaste åren har man haft stora framgångar med Fashionabla auktionen, en tråd som också flera av konkurrenterna tagit upp. Fashionabla initiativet togs redan i maj 2009 och bara växer. Man har också sålt fotbollsmemorabilia framgångsrikt. Vad kommer härnäst?
Sparkling life-Något för Champagneälskaren?
Frågan är om dessa klockor är värda massor om tio år? Massproducerade? Förvisso, men hur många finns kvar? Mint condition och originalförpackningar gör aldrig saken sämre. Helt klart har man haft väldigt roligt under arbetsprocessen hos Swatch.

Källa:
Kaplans.se och Klockgurun Tony Frank därstädes.


onsdag 19 september 2012

Världsrekord i New York

Under Asia week i New York i förra veckan noterades höga priser på Christie's. På fyra dagar roddes 44.7 miljoner dollar hem, i runda slängar 293 miljoner Skr.
Drygt en miljon kr per klo. -Och locket saknas...
En enligt Christie´s 1700-tals koreansk mycket stor så kallad dragon jar tillverkad under Choson-dynastin ((Joseon)1392-1897) klubbades för 3.218.500 US dollar, ungefär 21 miljoner Skr. Utropet var hemligt. (Jag vill nog ha ner dateringen till senare delen av 1600-talet). En riktig toppnotering. Marknaden för koreanska antikviteter har åkt berg och dalbana de senaste 20 åren. De högsta noteringarna uppnåddes under nittiotalet i det stora äpplet och anledningen sades vara att unga koreanska herrar med mycket tjocka plånböcker försökte bräcka varandra. Ny guldålder på gång?
Kostsam kvinnlig islambringande bodhisattva
Världsrekord för en tibetansk målning på auktion slogs med hästlängder, då en Thangka föreställande grön Tara såldes för 1.762.500 US dollar, motsvarande drygt 11 miljoner Skr. Utropet var i sammanhanget modesta $400.000-600.000. Thangkan daterades till 11-1300-tal.

Japanska och koreanska avdelningen sålde för $9.116.600; 58% av utropen och 90% av utropssumman. Endast 58% sålde och särskilt den japanska avdelningen har kämpat i nära konstant motvind sedan tidigt 90-tal. Indiska och avdelningen för Sydostasiatisk konst sålde för $7.670.750; 72% av utropen och 95% av utropssumman.

Diskrepansen mellan utropssumman och slutsumman är "kutym" sedan cirka tjugo år, både nationellt och internationellt.

Källa:
http://www.christies.com/presscenter/pdf/2012/postsale_aawseptember2012.pdf

Fotnot:
Samtliga priser och/ eller siffror ovan inkluderar auktionshusets påslag och avgifter. Inget anses hemrott eller sålt förrän föremålet är betalt... -Se mina tidigare bloggar om problem med betalningsmoral.

torsdag 13 september 2012

Antika Solna

I lördags den 8/9 hölls Antikvärldens dag med tillhörande mässa i Solnahallen, för sjunde året i rad. Runt 240 utställare trängdes för att bli av med ting. Vädret var underbart, vilket brukar vara negativt för besökarsiffrorna, men inte idag. Redan vid förinsläppet för prenumeranter 09.30, blev det galet mycket människor. Imponerande knappa 2000 pers besökte mässan.
Stort och smått
Jag köpte 4-5 föremål, men upplevde att det var alldeles för trångt i gångarna och för mycket folk för att riktigt kunna njuta. Många säljare hade dålig disciplin vad gällde att hålla sig inom tilldelat område, med publikstockning och snubbelrisk som följd.

De utställare jag känner och pratat med säger att besökarna höll ovanligt hårt i plånboken, vilket är i linje med vad jag själv erfarit som utställare på de något större mässorna under senare tid.
Inköpt: brödkorg c 1920 och hängare c 1880.
Roligaste montern var Jan Nilssons på temat stort och smått, med miniatyrer och förvuxna prylar en masse och bäst där var nog ett par mini-ljusstakar i bleckplåt från c 1800.

Dessvärre så blev det mest bestående minnet av morgonen det av ett parkeringskaos. Alla(?) platser runt själva hallen var förhyrda, så där fick man inte stå. Ut i grannkvarteren på jakt; en kvart senare en ledig plats cirka två km bort. Dråpslag: parkeringsautomaten tar endast plastkort utfärdade av bensinstationer, eller mynt. Jag hade varken eller. En otroligt vänlig västgötekvinna, vars far ställde ut på mässan, erbjöd sig att betala med sitt bensinkort när hon såg mitt trångomål. Hon fick senare tillbaka pengarna och en stor kram.
Inköpt: stor, fint drickamålad svepask, 1800-tal
Många sa vad jag tänkte den morgonen; Q-Park (parkeringsföretag) hade planerat för att kunna bötesfälla så många som möjligt, inte ge god service. Kramen fick bli fokus under hemfärden, inte Q-Park.

Fotnot:
Det var nog bara utsocknes utställare, för varken AIK-memorabilia eller några verk av Olle Olsson Hagalund fanns till salu..?

måndag 10 september 2012

Nathalia Edenmont utrotar för att sälja

Öppet brev till Natalia Edenmont.

Du och ditt konstnärliga utövande har gjort mig upprörd, mycket upprörd. För ett antal år sedan uppmärksammades din utställning på Galleri Wetterling, pga att du inkorporerade bilder av döda djur på ett utmanande sätt. Jag var mer eller mindre likgiltig inför den utställningen, som jag inte besökte. Min reaktion då var att din konst var utmanande för den stora massan, men tämligen banal ur ett konstnärligt perspektiv. Var och en är sin egen lyckas smed, du med dina exempelvis döda möss i närbild; konstnärlig frihet, som i och för sig inbegrep dödade djur. Du gjorde vad jag förstår en poäng av att bilderna inte var photoshoppade, utan "på riktigt".
"Fjärilsvingarna ger henne unika penseldrag", rubrik i DN 3/9-12
I din senaste utställning, åter på Wetterlings i Kungsträdgården, använder du fjärilsvingar för att gestalta din konst. I intervju i Dagens Nyheter den 3 september säger du bland annat: "Jag är målare i grunden, men för att slå Jackson Pollock räcker det inte att kunna färg. Man måste ha unika penseldrag. Fjärilarnas struktur ger mig det". Du koketterar om kostnaden för fjärilarna; "mellan 50 och 50 000 kr styck". I intervju med SvT:s Kulturnyheterna den 5 september erkänner du -med anledning av polisanmälan mot dig- ...att du inte hade tillstånd för införsel av insekterna men att flera av dem inte var fridlysta när de fångades. DN skriver: "Hon vet heller inget om eventuella utrotningshotade eller fridlysta arter, och bryr sig inte heller om det, utan säger att hon ändå inte skulle kunna motstå de vackraste." -Kommentarer överflödiga, jag baxnar.

Jag vet inte var jag ska börja. Att använda, snarare ha ihjäl, en massa(10-100-tals?) laboratoriemöss eller andra djur som finns i närmast obegränsade mängder i sin konstnärliga gärning är ändå svårt att försvara etiskt-filosofiskt-moraliskt. Att använda vingar från 100.000-tals(?) fjärilar, varav många extremt sällsynta fridlysta arter, för att skapa "konst" anser jag groteskt, infantilt och icke acceptabelt. Du nämner "unika penseldrag" i samma sentens som Pollock. -Den sistnämndes stora claim-to-fame var hans action painting, då han stänkte på färgen på duken, snarare än målade på den... Att göra hela konstverk i stort format av döda fjärilar i enorma mängder är horribelt och något som gynnar i stor utsträckning illegal insektshandel i länder som är långt efter industri-världen, vad gäller utveckling och förståelse för ekologiskt-zoologiskt samspel. Att en relativt sett rik, konstnärsutbildad kvinna idag verksam i en västerländsk kontext gynnar primitiv insektshandel i skilda delar av världen är beklämmande. Du Natalia, borde besitta en förförståelse som utesluter agerande som ditt.

Jag tar för givet att dina "konstnärliga vägval" är högst medvetna och att det är med spekulativ och utstuderad beräkning du agerar som du gör. Du hävdar att det du gör är "konst" och därmed en helig ko, -precis som exempelvis Anna Odells påhittade psykos/fingerade självmordsförsök på en bro i Stockholm. Under många års konststudier har jag lärt mig mycket om diverse -ismer och konstinriktningar. Den inriktning du utövar kan jag bara kalla för kloakkonst. Det är dock inte konst. Tvärtom, så är det motsatsen till det sublima. Det är uppmärksamhetstörst, som osäkra konstköpare leds att köpa i tron att det är stort. Konstens motsvarighet till kvällstidningsjournalistik. Att som betraktare och inte utövare av konst ifrågasätta en konstnär och hennes rätt att ställa ut, anses i vår europeiska konstkontext som mer tabubelagt än att ifrågasätta... -ja, jag vet inte vad. Se bara på högst aktuella Vilks-problematiken.
Moder till upprörande "konst"
Hur kommer din "konst" att utvecklas? Kanske köper du noshörningshorn och maler ned det i dina färgpigment? Totempålar klädda i äkta pandaskinn? -Dina insektsleverantörer kan garanterat ge dig goda kontakter för att köpa diverse fridlysta däggdjur världen över. Eller kanske tar din konst ett mer skandinaviskt uttryck, så att du i stället siktar in dig på att göra skulpturer av pilgrimsfalkar, havsörnar eller för att göra det mer upprörande i folkhemmet domherrar i full praktdräkt? Under alla omständigheter kommer folk att bli upprörda och det är väl målet?

Själv är jag konsthistoriker, antik- och konsthandlare m.m, utbildad vid Stockholms Universitet och Sotheby´s Institute i London. Jag har även rest extensivt, exempelvis till fjärilsparadiset Palawan och vet hur mycket det arbetas internationellt, för att förhindra "fjärilskonst" i diverse turistsouvenirssammanhang. Jag anser att samhället inte kan eller ska acceptera vad som helst i konstens namn. Det du gör Natalia, är av så grov karaktär att samhället måste säga ifrån. Jag är en stark förespråkare för demokratiska metoder, rationellt tänkande och fredlig, intellektuell dialog. Därmed ser jag också fram emot att se vad polisanmälan som gjordes av Anders Lindström, till vardags rättsentomolog, mot din så kallade fjärilskonst, kommer att leda till. Ett prejudikat månne? Herrar och damer jurister får allt plugga på Cites-listan.

En central frågeställning, inte minst för mig själv, är exakt var gränsen ska dras, för vilka djur som får användas. Hade jag upprörts lika mycket om det i stället var brunråttor du använt i din "konst"? Troligtvis inte. Men de är heller inte Cites-listade. Natalia, försök i stället frammana en konstnärlig ådra ur ditt inre, som inte förutsätter död och massaker. Du är kvinna, satsa på genus-problematiken i stället. Det är i ropet. Fortfarande.

Avslutningsvis så måste jag säga att minst lika upprörande som din "konst", är det faktum att DN:s journalist med flera skriver mängder om ditt konstnärsskap artigt med mössan i handen, utan att ifrågasätta det ovan diskuterade bruket av tiotusentals dödade fjärilar. Att gallerist Wetterling kör på ligger väl i nasarens natur, men är naturligtvis värt att också ifrågasätta.

Härmed lovar jag dyrt och heligt, hur utblottad jag än må vara, att aldrig förmedla ett konstnärligt verk, signerat N. Edenmont.


Fotnot:
Cites
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hotadeartercites/dethararcites.4.7caa00cc126738ac4e88000172.html
Källa:
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/fjarilsvingarna-ger-henne-unika-penseldrag, SvT:s Kulturnyheterna, 5/9 2012.

torsdag 6 september 2012

En syndaflod av Warhol

Auktionshuset Christie's, ett av världens största, har idag tillsammans med The Andy Warhol Foundation for Visual Arts meddelat att de sistnämnda ska avyttra mycket stora mängder konst av Warhol de kommande åren, hos Christie´s. Allt stiftelsen har ska säljas och auktioner kommer att äga rum under flera år framöver, dels speciella nyinrättade nätauktioner, dels vid fysiska klubbauktioner och även så kallade private sales ska ske, -uppsökande försäljning till enskilda kunder/institutioner.
Christie´s älskar Warhol
The Andy Warhol Foundation for Visual Arts anser att konstnärer behöver mer stöd nu än någonsin tidigare och just stöd till utövande konstnärer var viktigast för Andy Warhol, när han upprättade sitt testamente och lade grunden till stiftelsen. Försäljningarna blir ett sätt att kraftigt öka stiftelsens tillgångar. Man ska dessutom fortsätta att donera konst till muséer och institutioner, i samband med stiftelsens 25-årsjubileum.
Messieurs Christie's säljer pop-konst i drivor
Den första live-auktionen äger rum i november 2012, därefter hålls den första nätauktionen i februari 2013. Sedan stiftelsens grundande 1987 har runt 250 miljoner dollar donerats till hundratals muséer och icke-vinstdrivande organisationer.
Ler han där han befinner sig, tro?
Ledningen för Christie's är förstås lyriska och talar varmt om hur mycket förståelsen och tillgängligheten för Warhols konst kommer att öka, för etablerade såväl som nya samlare. Cynikern ställer sig antagligen frågan om hur mycket stiftelsens beslut kommer att påverka prisbilden på den store Warhols verk. Hoppas ni inte suttit hemma och tjyvhållit på några praktverk; på med hjälmen. -Störtdykning stundar?

Fotnot:
The Art Newspaper uppskattar värdet på det som ska säljas till uppemot 1 miljard svenska kronor. Hur Christies avtal om försäljningsprovision ser ut är inte känt.

Källa:
http://artdaily.com/index.asp?int_sec=2&int_new=57542#.UEhfEKPOuSo
http://www.christies.com/sales/andy-warhol-sale-announcement/index.aspx
http://www.theartnewspaper.com/articles/Warhol-foundation-to-sell-$100m-worth-of-his-art-to-boost-endowment/27173

måndag 3 september 2012

Sveriges enda anarkistiska auktionshus -Bevakningspris ÖVER utropspriset...

Ett bevakningspris är det pris som inlämnaren (=säljaren/ kommittenten) kommer överens med auktionshuset (=kommissionären) om att inte sälja objektet under, alltså ett absolut lägstapris. Praxis är att bevakningspriset ligger runt 80 % av det överenskomna utropspriset, men upp till 100% förekommer också, om än sällsynt. Likaså förekommer utrop helt utan bevakningspriser, om än ovanligt. Mig veterligen accepterar inga auktionshus bevakningspris som ligger över utropspriset. -Eller hur är det med den saken?
Vas. Utrop 5000. Budnivå: 9500. EJ såld.

 Auktionshuset Tradera, som torde vara en av Sveriges största e-handelsplatser har en totalt avvikande praxis och tillåter säljaren att sätta bevakningspriset över eller långt över utropspriset. Exemplen är otaliga. Det är bara att logga in och sucka över företeelsen.
Rolex. Utrop 1 krona. Budnivå 36700. EJ såld.
 En Rolex-klocka vars budtid tog slut måndag 3/9 hade utropet 1 kr. Tolv bud lades och därmed borde ju klockan vara såld, enligt all (auktions-)logik, eftersom utropspriset hade satts av säljaren till låga 1 (en) krona. Den bjöds upp till 36.700 kr. Men NEJ, det stod "Res.pris ej uppnått" i röd skrift. Uret förblev osålt och utbjudes på nytt, -alltså igen, till det alldeles oerhört facila utropspriset en krona.

Vare sig det är fråga om lägenhet hos Hemnet, kökssoffa på bondauktion eller Carl Larsson-akvarell på Bukowskis så är utropspriset en riktlinje satt av kommittenten under inrådan av kommissionären för att ge marknaden en indikation om var slutpriset sannolikt bör hamna. (Att sedan utropspriser ofta medvetet sätts alldeles för lågt för att locka till köp är en annan diskussion).
Bok. Utrop 1 kr. Budnivå 300. EJ såld.
Tradera skriver allt annat än uttömmande om företeelsen: "Res.pris ej uppnått
I vissa auktioner finns ett (dolt) reservationspris. Det är det lägsta pris säljaren är beredd att sälja sitt objekt för. Bud under denna nivå leder alltså inte till köp".

Pinsamt Tradera och synnerligen oseriöst. Bevakningspriser över utropet och utropspriser på en krona; Vem gagnar det? Svaret är ingen- det lägger en oseriös dimma över hela auktionsbranschen.

Den numera bortgångne författaren Sture Dahlström (se ovan) kallades för Sveriges ende sanne anarkist. Traderas devis skulle kunna vara "Sveriges enda anarkistiska auktionshus".

Fotnot:
Jag har förgäves kontaktat Tradera för kommentarer. Jag har även sökt kommentarer från Barnebys, eftersom den sajten "är en söktjänst för auktioner och auktionsrelaterad information" och inbegriper Tradera i sin webbaserade plattform. Dessvärre även där utan gensvar.

Källa
www.tradera.com