onsdag 29 april 2015

Veckans rysare: "troligen 1600-tal samt 1800/1900-tal"

Göteborgs Auktionsverk frestar med följande vas:




Göteborgs Auktionsverks (GAV) expert skriver:
"VAS, porslin, Kina, troligen 1600-tal samt 1800/1900-tal". Detta är av flera skäl en historisk katalogisering. Efter världens största sängvärmare erbjuder GAV en vas som spänner över 300-400 år i tillverkningstid! (Se bloggen Världens största kinesiska porslinssängvärmare upptäckt). Vasen såldes för 2.800 kronor + avgifter.


Katalogtext för 261667, Göteborgs Auktionsverk.

Onekligen sätts geniknölarna i svaj, när man läser dessa rader. Menar GAV:s expert att vasen i monokromt vitt utförande möjligen kom till Sverige med Svenska Ostindiska Kompaniet under -låt oss säga- 1700-talet? För att därefter under 1800/1900-talet föras tillbaka till ugnen i Jingdezhen för att då dekoreras i polykrom färgsättning? Eller menar kanske experten att en av den vita "1600-tals-vasens" kinesiska ägare tröttnade på det vita utseendet och under 1800/1900-talet lät föra tillbaka vasen till Jingdezhen för att då betala för en ny emaljdekor? En typ av emaljdekor som för övrigt är typisk för sent 1600-tal.




Vad Göteborgs Auktionsverk egentligen menar går möjligen att utröna i en av deras kurser i ämnet Orientalisk keramik?


Fotnoter:
Antikmonologen hade katalogiserat vasen som Kina, 1900-tal.

Dekoren på diskuterad vas har inget att göra med det som vanligen relateras till gruppen clobbered decoration.


fredag 17 april 2015

PhotoMarket på fotografiska

Under torsdagen öppnade tredagarsmässan PhotoMarket på Fotografiska Muséet på Stadsgårdskajen i Stockholm, som en del av Stockholm Art Week.

Okänd familj framför kända familjer av Brandt och Nelson på Fotografiskas PhotoMarket. (Lejoninna 834.000 kr och mongoliska örnjägare 152.000 kr)

Sex av Europas ledande fotogallerier deltar vilket innebär att mässan är liten men av mycket hög kvalité.

Deltagarna är:
Camera Work; Berlin
Kahmann Gallery; Amsterdam
PUG OSLO
Young Gallery; Bryssel
The Photogallery; Halmstad
Fotografiska Art Partner; Stockholm

I samtal med galleristen Kahmann fick Antikmonologen veta att de anser PhotoMarket som en viktig mässa för dem och att försäljningen har varit bra alla tre år mässan hållits.

Philip Seymor Hoffman och Iggy Pop, av Martin Schoeller hos Camera Work från Berlin.

För den idoge besökaren på Fotografiska blir ett besök på mässan en odyssé av verk utförda av fotografer som ställts ut på Fotografiska. De stora samtida namnen är ju trots allt inte så många. Ett exempel är Nick Brandt med sina episka bilder på djur från afrikanska savannen. 


Anna Sievert, Art Partner i Fotografiskas eget galleri. (Anna var tidigare vid Stockholms Auktionsverk).









Galleri Kahmann med Casper Faassens verk i fonden (57.500 kr/ 24.500 kr/ 82.500 kr).

Bland flera starka verk blev Casper Faassen Antikmonologens favoritfotograf/konstnär. Fotografier från grunden, därefter oljefärg på "setasand". Sublimt sensuellt, snarare än erotiskt.
 


Fotograf granskar fotografi

Jag gissar att Fotografiska har blivit precis vad ägarna innerst inne drömde om och jobbat hårt för. Ett hajpat samtidscentrum för fotografi, men även en mötesplats, häftigt kommersiellt mötescenter och upphöjd restaurang och fik. Allt i spännande gamla  lokaler i modern tappning, centralt och mycket vackert belägna.




PhotoMarket är inhyst i en lokal som klippt och skurna för intim och exklusiv mässa. Visst hade man kunnat klämma in ytterligare ett par gallerier men nu har man i stället en bar i fonden och en öppen central yta för mingel, drinkar och diskussioner om köp av fotografier. -Som sig bör..!


Fotnot:
Öppettider
(Torsdag 11.00 -18
Fredag 11.00 -21)
Lördag 11.00-21

torsdag 16 april 2015

Får Glenn på Bukowskis risktillägg?

Att auktionshus och antikhandlare inte får sälja produkter som stammar från hotade djurarter är numer ett känt faktum. Träslag som kommer från ovanliga eller rödlistade träd/skogsområden utgör också ett känsligt område, typ jakaranda och teak. Vid en förfrågan måste säljaren kunna uppvisa papper på att föremålet till salu är tillräckligt gammalt för att få säljas (Cites/Jordbruksverket/1947).

Nr 657274, Bukowskis Market i Göteborg.
Sugen på lite living-on-the-edge-inredningsföremål i sann nybrutalistisk anda? Skynda er i så fall, budtiden går ut under torsdagen den 16 april och bevakningspriset är redan passerat!

Evigt som eternit. Foto: Elementia.com
Men hur är det med farliga ämnen? Det vet uppenbarligen Bukowskis Market i Göteborg, eftersom de erbjuder ett par ytterfoder/krukor av Signe Persson Melin till försäljning. De är gjorda i eternit, även kallat asbest. Det material som kallades för fattiglappar eller torparkex i folkmun eftersom de kvadratiska plattorna var så vanligt förekommande som fasadbeklädnad och tak efter andra världskriget.



Ifrågavarande ytterfoder är designade av Signe Persson Melin, troligen under femtiotalet, enligt barnbarn som Antikmonologen haft kontakt med.

Antikmonologen kunde dessvärre inte hitta "Auktionshuspersonals hantering av asbest" på Arbetsmiljöverkets hemsida.

När undertecknad för ett par år sedan röjde på ett landställe i Gästrikland, så blev det en rejäl åthutning av personalen på återvinningscentralen. För att jag kom med icke plastinslagna eternitplattor. Detta på grund av riskerna med materialet, som sedan andra halvan av 1970-talet är erkänt som kraftigt cancerogent.

Första kruknedslaget någonsin på g?
Känner Bukowskis överhuvudtaget till riskerna med materialet? Hur hanteras föremålen i visningslokalen? Hemleverans kan beställas av köparen. Får fraktfirman risktillägg? Erbjuds spekulanter skyddsutrustning under pågående visning? Vad händer om en kruka tappas i golvet under pågående visning; utrymning av lokalerna? Är försäljningen ens laglig? Är det en trendspaning; Inred dödligt..?!

Sanering av eternitplattor (på riktigt!). Har Bukowskis Market likadana dräkter med ett snirkliga logotypen  "B" på bröstet? Ett så kallat "White suit sale" kanske? Foto: mdr-srl.it

Frågorna tornar upp sig. Bukowskis har -förhoppningsvis- svaren. Slutpriset blev 3.100 kronor.
---------------------------------------

Fotnoter:
"Alla heter som bekant Glenn i Göteborg".

Nja, säljaren måste enligt två domstolsbeslut inte nödvändigtvis kunna uppvisa papper på att föremål från rödlistade djur är gamla. Inte om man lovar att man faktiskt lovar att man lovar att man visste att föremålen var gamla som man lovade att man lovat domstolen att man lovade åklagaren att man själv var expert på att lova att tala sanning och att man lovat att man är expert i ett lovat område som ingen visste att man lovat att man var expert på, fast antikundantaget gör att man kan lova vad som helst, som lovat och att man aldrig ännu till denna dag omskrivits som expert på orientaliskt konsthantverk någonstans, fast man lovade det, som tidigare lovats dyrt och heligt som man fortfarande också lovar och går ed på. (Se Uppsala Auktionskammare frias på grund av juridiskt gungfly och hittepå).

Det står i objektsbeskrivningen att krukorna är "stämpelsignerade". Varför har Bukowskis Market i Göteborg då inte illustrerat den märkningen i katalog? Udda. 

Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbestcement

http://www.av.se/teman/Asbest/Privatpersoner/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
http://www.mdr-srl.it/come-smaltire-eternit.php

tisdag 14 april 2015

Malmös Nam-namn och Uppsalas Man-namn namnam för lagens långa arm?

Tisdag den 14 april avser Uppsala Auktionskammare(UAK) klubba 1017 föremål i sin "Onlinekvalitetsauktion". Bland jazzigt kinesiskt konsthantverk, ädla stenar och utmanande etnografika säljer man också en bronsstatyett, med utropet 2.000-4.000 kronor. Den är katalogiserad som en originalbrons av Frans(sic.) Xavier Bergman(n), "signerad ManGreb". Franz Xavier Bergmann (1861-1936) var en mycket erkänd bronsgjutare-dekoratör, verksam i Wien. Hans alster betingar ofta tiotusentals kronor stycket, internationellt, om de är äkta.


Nr 990, UAK

UAK skriver i sin katalogisering: "Signerad ManGreb...".
-----------------------------
För exakt en vecka sedan, den 7 april 2015, såldes en närmast identisk statyett med samma mått, sockel och mycket snarlik bemålning och patinering hos ytterligare en auktionsjätte, nämligen Bukowskis Market i Malmö:


Bukowskis Market Malmö: Nr 653643

Den hade utropet 3.000 kronor och klubbades för 2.800 kronor. Den var också katalogiserad som originalbrons av Franz Bergman, "signerad NamGreb". Emellertid ljög Bukowskis Market i Malmö i det påståendet -till skillnad från UAK. Nikotinnjutarnovisen i Skåne var nämligen tydligt signerad ManGreb.

Bukowskis Market Malmö: Nr 653643:detalj, signatur.
Uppsala Auktionskammare: Nr 990, detalj, signatur. Tydliga skillnader mellan de båda "ManGreB" alltså.

Precis som den som ska säljas av UAK tisdagen den 14 april är; alltså också signerad ManGreb. Den som såldes i Malmö beskrevs i konditionsrapporten ha "Obetydligt bruksslitage" och den i Uppsala beskrivs kärnfullt med ordet "Slitage" (dock är Uppsala-gossen väldigt "dammig" på bilderna).
Tidigare såld "NamGreb" hos Bukowskis Eclectic Auktion, i mars 2011.

Antikmonologen rekommenderar dock berörda experter att överväga mer djuplodande undersökningar. Kanske även undersöka hur nämnda slitage verkligen ser ut och eventuellt överväga om det uppkommit på konstgjord väg, snarare än genom ungefär 100 års naturlig patinering. Kan i och för sig bli svårt för Bukowskis malmöpågar och töser, eftersom den antagligen redan hämtats ut av lycklig(?) köpare?
Not Kilroy.

På internet finns hela uppsatser om hur extensivt förfalskade Bergmanns bronser är och har varit. Den senaste veckans båda nikotingossar är ändå minst sagt ovanliga i sammanhanget, eftersom inga andra NamGreB-bronser enligt Antikmonologens efterforskningar har varit felaktigt stavade. Frans Xavier Bergmann signerade nämligen sina bronser just NamGreb. Inte ManGreb som är fallet med de båda april(-april din dumma sill-) bronserna år 2015, i Sverige.

Nyhetsbrev nr 3.
Antikmonologens oerhört kunniga - och stadigt växande- läsekrets har nog redan listat ut att Namgreb är Bergman skrivet baklänges. Nota bene; inte Mangreb...

Ikväll vet vi vad Mangreb-brons och annat spännande såldes för. Auktionen pågår i skrivande stund för fullt i Uppsala. Nikotingossen är redan uppe i 3.800 kronor och HEJ vad det går! Uppsalas ManGreb såldes för 4.600 kronor. Antikmonologen gratulerar inte köparen.

Tyvärr noteras den 13 april att Antikmonologen inte längre tycks vara ensam bannlyst bloggare av Uppsala Auktionskammare. Enligt uppgift tillhör även bloggen S:t Olofs Antik och Retro blogg de bannlystas illustra skara sedan en tid. S:t Olof är -en av Sveriges mycket få- ifrågasättande skribenter i antikbranschen, bortsett från undertecknad.
Silverplats i bannlysning. Vem får bronset?

För övrigt anser jag -precis som Amnesty International- att Raif Badawi ska friges.


Fotnoter:
Bergman(n) varierade stavningen av sitt efternamn, ibland med ett "n" och ibland med två.

Det är lättare för en falsk 20-lapp att slippa genom nätet än en falsk 1000-lapp, eftersom alla tittar noggrannare på det mer värdefulla.

Tillverkningskostnaden för en brons är nuförtiden en fraktion i Kina, i jämförelse med Europa.

Wikipedia skriver om Bergman: "...signing either a 'B' in an urn-shaped cartouche or 'Nam Greb' - 'Bergman' in reverse."

Lagens långa arm borde undersöka huruvida det är samma inlämnare av det två Mangreb-bronserna, eller om det finns någon relation mellan dessa inlämnare. På bilderna som Bukowskis Market publicerade av nikotingossen syns en svart sammetstygbit under stenbasen som gossen står på. Vilket är och var mycket vanligt att sätta dit. Att ta bort tygbiten för att inspektera skruvens och mutterns design är ofta en mycket viktig del i att åldersbestämma exempelvis äldre bronser. Man tittar då dels på hur slitna gängorna är, hur tätt dessa sitter, vilken nivå av slitage gängor och mutter har, etcetera, etcetera. UAK publicerar dessvärre ingen bild underifrån, men en likadan sammetstygbit ser ut att skymta på de publicerade bilderna.

Är det något förfalskare ofta(-st) missar så är det just att utforma baser, bottnar, underdelar, baksidor etcetera, som de skulle ha sett ut med naturligt uppnådd patina, alltså bruksslitage/användning, ej konstgjord sådan. Det som populärt kallas för tidens tand.

...and know your Works of Art. Foto: Crossfitnossa.com


Källor:

https://www.uppsalaauktion.se/a:20150414/o:990/frans_xavier_bergmann#.VSxaz5MporU

https://www.bukowskismarket.com/sv/653643-figurin-brons-signerad-namgreb-franz-bergman-omkring-1900. 

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/S197/131-figurgrupp-brons-franz-bergmann-wien-sign-namgreb

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/S197/131-figurgrupp-brons-franz-bergmann-wien-sign-namgreb

http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Xaver_Bergmann

https://mail.csipc.net/fakes3.pdf

http://www.crossfitnoosa.com.au/know-your-goat-day-14911/

fredag 10 april 2015

Uppsala Auktionskammare säljer enligt uppgift guld och vita stenar

Antikmonologen fick ett mail för ett par dagar sedan:

"Det är med sorg, jag nu har tagit ett beslut att jag inte mer kommer kunna handla på vare sig Uppsala auktionsverk eller Bukowskis.
Jag har varit i branschen i nästan 30 år, och det som skett de senaste 2 åren hos några av de "största" och mest "respekterade" auktionshusen i Sverige, är under all kritik. Det är i mina ögon ett medvetet, bedrägligt och kriminellt förfaringssätt som de har börjat anamma.
Vad jag talar om, som nu förhindrar mig att agera köpare, är deras medvetet flagranta sätt de katalogiserar objekten de har till försäljning. Särskilt Uppsala Auktionsverk. De utger sig för att ha expertis, men katalogiseringen visar att det inte finns någon expertis överhuvudtaget, eller så har man medvetet infört ett katalogiseringssystem som frånsäger sig allt expertisansvar och inte nog med det det verkar finnas en affärsidé bakom sättet de katalogiserar objekten på. 

Är man ute efter att vilseleda köparna och se till sin egen stora "Mammon"? Under de senaste 2 åren har jag sett att ansvaret och expertkatalogiseringen bara blivit sämre och sämre. Att den lilla auktionsfirman " Ur och skur" i Norrland (påhittat) pga av bristande kunskap, skriver typ: tallrik, Kina? är väl så förståeligt, då de inte utger sig för att kunna eller vara expert, utan säljer allt som kommer in till dem under en månad. Men att exempelvis Knut Knutsson med expertstab nu har börjat medvetet att inte vara konforma och ansvarstagande i sina katalogbeskrivningar, ser jag mer som ett medvetet bedrägligt beslut för att vilseleda och sälja på sina köpare så mycket som det går och samtidigt friställa sig själva från allt som helst ansvar. Jag ser 100 tals exempel månad ut och månad in, och nu när senaste auktionen publicerades på nätet från Uppsala blev det droppen för mig".

Mailet är längre men detta är inledningen som är citerad helt utan redigering från Antikmonologens sida.

Tisdag den 14 april håller ett av Sveriges största auktionshus, Uppsala Auktionskammare, UAK, "Onlinekvalitetsauktion". Man har för avsikt att sälja 1017 objekt i denna Kvalitetsauktion, online. Avdelningen "Smycken och Preciosa" innehåller 22 utrop. Låt oss titta närmare på några av dessa.


Nr 59: "Enligt uppgift guld...samt röd sten".
Att ett av Sveriges största auktionshus skriver "enligt uppgift guld" och "röd sten" om beståndsdelar i ett smycke som har en värdering på 6.000-8.000 kronor år 2015 i Sverige är beklämmande. Om er lokala matbutik skulle skriva "Enligt uppgift oxfilé", så betvivlar jag att särskilt många hekton skulle säljas av ifrågavarande produkt. Hänget såldes för 6.000 kronor, oxfilén förblev osåld.

Försäljare på svenska motorvägsparkeringar utgör ett problem i dessa tider. Det rör sig också "enligt uppgift" om guld.



Nr 117:"...flertalet små diamanter samt en större grön sten"

Att ett av Sveriges största auktionshus skriver "en större grön sten" om beståndsdel i ett smycke som har en värdering på 5.000-6.000 kronor år 2015 i Sverige är pinsamt. Klubbades för 11.000 kronor.
Gröna stenar, dvs grön fluorit, 40 kr styck. Foto: stengarden.com

Nr 124: "... besatt med lila sten".

Att ett av Sveriges största auktionshus skriver "lila sten" om beståndsdel i ett smycke i en kvalitetsauktion år 2015 i Sverige är oseriöst. Såldes för 2.400 kronor.
Ett drygt halvkilo lila stenar; 25 kronor på Lagerhaus.

Nr 163: "Besatt med röd sten samt..."
Om utrop 163 inbegriper samma typ av röda sten som åsyftas nedan är oklart. Nedanstående tiara har ett lägre pris än UAK:s utrop 163, närmare bestämt 49 kronor. Då får man emellertid fem stycken röda stenar samt även själva tiaran på köpet, till det facila priset 49 kronor. På Buttericks på Drottninggatan i Stockholm. Nr 163 såldes för 2.200 kronor.
Foto: Buttericks

Nr 395: "...besatta med lila stenar..."
Lila stenar från Lagerhaus eller Uppsala Auktionskammare? Hmm, svårt val... Nr 395 klubbades för 6.000 kronor.

Nr 396: "Besatta med röda stenar..."
Röda stenar från Buttericks eller Uppsala Auktionskammare? Hmmm, få se nu..? 396 såldes för 1.900 kronor.

Nr 397: "Besatta med ljusa stenar..."
Besatta med ljusa stenar. Nr 397 klubbades för 3.600 kronor. Här är fler ljusa stenar till salu:
Foto: alltisten.se

Nr 398: "...besatta med vita stenar... besatta med lila stenar... och gröna stenar"
Oj, vad många stenfärger det finns! Vid regnbågens slut finns dessutom en skattkista. Nr 398 såldes för 1.200 kronor.


Sjunken skatt? Foto: Freepik.com



Nr 429: "Sten, troligen jade."

Troligen jade. Såldes för 24.000 kronor. 8 ggr lägsta utrop.

Nr 432:"Troligen agat...".
Troligen agat. Och alternativen är..? Plast, glas eller vad? Såldes för 32.000 kronor. 32 ggr lägsta utrop.

Nr 717: "...besatta med röd sten...besatta med röda och gröna glasbitar", sålt för 1.600 kronor.

Uppenbarligen har UAK haft påtagliga problem med att precisera exakt vilka "stenar" man haft att göra med. Som Antikmonologen påpekat oräkneliga gånger, är bruket av en adekvat och stringent terminologi av yttersta vikt vad gäller katalogisering av föremål som utlyses till försäljning. Att då skriva "sten" med vag färgbeskrivning om densamma hör möjligen hemma på Buttericks eller i värsta fall hos litet provinsiellt auktionshus, men inte hos ett dylikt som slår sig för bröstet och omsätter hundratals miljoner kronor per år. Grundat på ambivalensen UAK haft vidrörande "stenars" äkthet, så uppstår ju frågor om hur äkta de stenar som i katalogen kallas för just diamanter/briljanter med mera de facto är. Har man i de "äkta" fallen helt förlitat sig till säljarnas utsagor om eventuell äkthet/ antal carat/ guldvikt etcetera, utan att själva undersöka fakta? Det verkar onekligen så. Hur ser ansvarsbiten i så fall ut? Är UAK:s ansvar bortavtalat månne? Och förresten, vadå ansvar? Det är ju stenar och guld enligt uppgift vi diskuterar. För dylika ämnen krävs väl inget ansvar?


Certifierad ljusskygg gemmolog, eller inte?

Under rubriken SMYCKEN OCH PRECIOSA står på UAK:s hemsida skrivet:
"För din trygghet och för bästa försäljningsresultat samarbetar vi med certifierade gemmologer och våra visningslokaler är norra Europas modernaste och säkraste".

Antikmonologen undrar exakt vilka certifierade gemmologer som katalogiserat ovanstående färgade stenar och möjliga guld? UAK har 24 mörka kavajer med ägare på sin hemsida, i medarbetarstaben. Hur många av dessa är certifierade gemmologer? Enligt uppgift inte jättemånga.

Diskuterade "ädelstensutrop" utgör köparens marknad. Ju kunnigare köpare desto roligare för denne. Säljaren däremot är utlämnad till resonemanget "låt marknaden avgöra priset". Auktionshuset lägger ned en minut eller två på varje katalogisering och sätter ett ofta extremt lågt utropspris. Dels för att spara tidsåtgång på katalogisering/bläddring i böcker-nåja, sannolikt googling i detta fall -och dels för att som tidigare diskuterats, använda det låga utropspriset som ett lockpris. Alltså är den kunnige köparen en vinnare och säljaren en förlorare. Just ja! Det var ju ytterligare en aktör inblandad; Kommissionären, alltså UAK, som tar i runda slängar 25% på klubbat belopp av säljaren och köparen. Det tar man för sina kunskaper och allt arbete man lägger ner på katalogiseringar med mera. Eller som det står på UAK:s hemsida: "Går du i säljtankar? Uppsala Auktionskammare har alltid en bra lösning för dig... Våra framgångsrika försäljningar grundar sig på våra framstående experter och vårt gedigna kontaktnät av köpstarka kunder över hela världen. Uppsala Auktionskammare ligger i bräschen i den svenska auktionsbranschen...Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning och värdering – det lönar sig!
 -Må så vara, men för vem lönar det sig egentligen, UAK?

Nr 374: "17/1800-tal". Antikmonologen menar 2000-tal. Sålda för 2.600 kronor.

Hur Uppsala Auktionskammares Onlinekvalitetsauktion för april ser ut i övrigt är utgör -ytterligare- ett lågvattenmärke i svensk auktionshistoria. Den orientaliska avdelningen utgör nästan exakt 20% av hela auktionen och är ett sammelsurium av icke-ställningstaganden/godtycklig-oprecis-vag terminologi och ny keramik.

Hela "Onlinekvalitetsauktionen" innehåller 14 stycken "enligt uppgift", 22 stycken "möjligen", 28 stycken "troligen" och fyra stycken "sannolikt". Värde-skillnaden i språklig bemärkelse, om sådan avses, mellan troligen-möjligen-sannolikt är här okänd för Antikmonologen.

Nr 186: Skulpturer, fyra stycken (undersidor), "Afrikana. Bl.a. enligt uppgift "Mendi", Sierre Leone". Sålda för 400 kronor.

Var har Yrkesstoltheten, Ansvarskänslan, Kunskapen, Fingertoppskänslan och den faktiska Kärleken till föremålen tagit vägen? Dessvärre verkar alltihop vara inlåst i något trångt utrymme, typ ett bankfack, och nyckeln ha kommit bort. Sedan länge.
Nr 689: "Tallrikar, Kina Porlin(sic), Qianlong(1736-1795), utrop 2.000-3.000kr". Antikmonologens katalogisering vore: Kina, cirka år 2000, inget för en kvalitetsauktion. Sålda för 2.200 kronor.

Den enda(?) organisation som i en idealisk(?) värld skulle kunna ifrågasätta UAK:s bristfälligheter, Sveriges Auktionsföretags Förening, skriver bland annat på sin hemsida under rubriken Föreningens ändamål: "att värna och utveckla goda affärsseder inom auktionsbranschen. Vidare: Till medlem av föreningen kan antagas auktionsföretag som anordnar katalogiserade antik- och konstauktioner med hög kvalitet". 

Dags att överväga en reviderad medlemsförteckning i Sveriges Auktionsföretags Förening månne? 

Förtroende. Det är ett vackert och viktigt ord i svenska språket.

För övrigt anser jag att Raif Badawi omedelbart skall friges



Fotnot:
Författaren av ovanstånde delvis publicerade brev har godkänt publiceringen.

Källor:
https://www.uppsalaauktion.se/a:20150414
http://www.mitti.se/polisen-varnar-for-guldsaljare-2/