Världens utan konkurrens mäktigaste vin-näsa (-förlåt, Richard Juhlin) kliver av sitt livsverk,
The Wine Advocate, (TWA). Åtminstone ska världens vinkritiker nr Ett avsäga sig chefredaktörskapet. En av de mest inflytelserika vintidningarna,
Decanter, släpper bomben som doftar starkt i hela vinvärlden. Den amerikanske juristen Robert Parker skapade sitt legendariska nyhetsbrev
The Wine Advocate för 35 år sedan. Detta blev snabbt oumbärligt för världens vinälskare, av primärt franska viner.
|
The Wine Advocate |
Rykten har florerat ett antal månader att saker var i görningen med TWA, numer tidning snarare än nyhetsbrev. Enligt Decanter.com, har Parker och TWA tagit ombord tre asiatiska investerare och avser att flytta kontoret till Singapore, där tidningen ska produceras. Dessutom ska TWA satsa mer på bedömning av asiatiska viner, vilket torde få Parkers frankofila beundrarskaror att sparka bakut. Detta hade ingen trott om allsmäktige -i begreppets innersta bemärkelse- Parker.
Det blir närmast komiskt när Decanter anger
the Wall Street Journal som källa till att TWA i sin nya form kommer att acceptera annonser (-ve och fasa!), om än bara icke-alkoholrelaterade. Detta på grund av att TWA kritiserat bland annat just Decanter för alkoholannonser, eftersom dessa skulle kunna leda till bristande obundenhet.
|
Parkers poängsystem |
Hur betydelsefull Parker och TWA är och har varit är svårt, för att inte säga omöjligt att förstå, om man inte är initierad i vinbranschen. Röda mattor har rullats ut, privata jetplan bokats på löpande band och det finns otaliga historier/myter om denne gigant kallad the
Million-Dollar nose. Hans utlåtanden -
domar- om stora viner kunde och kan göra eller förgöra försäljningen helt. Han har helt på egen hand utarbetat ett poängsystem som alla vinnördar känner till (55-100 poäng). Frasen "Parker gav den 100 poäng" säger ALLT för den parkeriserade vinälskaren, -och självklart också för pris och (plötslig brist på-) tillgång på vinet...
Parker har också kritiserats för att ha haft väl stor förkärlek för extraherade och fatlagrade viner och alltför stort inflytande i vinvärlden. Se till exempel den mycket intressanta handkamerafilmade dokumentären Mondovino. Att kontoret nu flyttas från Parkers vardagsrum i USA till Singapore och att spotlightsen riktas österut ter sig i och för sig logiskt. Asiater, huvudsakligen kineser, har sedan cirka tio år blivit allt viktigare vinköpare både av vin
en primeur, och även på auktion.
En sak är säker, Parker har ett grundläggande ansvar i hur rådande vintrender i världen ser ut idag; Extraherade, -alltså väldigt smakrika, alkoholrika, fruktbomber till muskelviner.
Yummie, -says Parker! Det kallas för
parkerisering.
Fotnot:
Richard Juhlin besitter en oerhört mäktig Champagne-näsa.
Regissören till Mondovino (2004) heter Jonathan Nossiter.
Källor:
http://www.decanter.com/news/wine-news/530696/robert-parker-steps-down-as-wine-advocate-editor-in-chief
https://www.erobertparker.com/newsearch/vintagechart1.aspx
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar