söndag 2 februari 2014

Uppsala Auktionskammare avslutar affärsrelation

Sedan hösten 2013 har jag inte kunnat logga in hos ett av Sveriges större auktionshus, Uppsala Auktionskammare (UAK). På grund av problemen har jag försökt utröna vad som gått fel. Ett par telefonsamtal i januari gav orden vi ringer tillbaka, bland annat med motiveringen "dataproblem". Telefonen förblev tyst.

Inför senaste månadsauktionen, som jag fick personligt adresserad mail-reklam om från UAK, blev jag -återigen- nödgad att kontakta dem på grund av nämnda inloggningsproblem. Denna gång, i januari 2014, bad jag i mail om hjälp med att få inloggningen att fungera. Det mailet genererade följande svar, återgivet i hela sin längd, från Verkställande direktören för Uppsala Auktionskammare, Magnus Bexhed:


"Hej Nicklas,
Uppsala Auktionskammares affärsmässiga relationer med Dig är avslutade. Dina inloggningsuppgifter till hemsidan har därav upphört att fungera.
Vänliga hälsningar,

Magnus Bexhed
Verkställande direktör"


Direktör Bexhed angav inget skäl till att vilja avsluta Uppsala Auktionskammares affärsmässiga relationer med undertecknad. 

Jag förutsätter att ett beslut om bannlysning av kund från köp och försäljning även inbegriper ägarens åsikter. Således; Vad har fått Direktör Bexhed samt ägaren Knut Knutson (känd från SvT:s Antikrundan) att säga nej till den business undertecknad eventuellt kan generera?
Hej vad det går! Auktionshusägare Knut Knutson. Foto: SvT, Antikrundan.
1) Att jag skrev en blogg den 25 augusti 2013 om UAK:s brist på ansvarstagande katalogisering? (Se Uppsala onlinekvalitetsauktion avsäger sig -TROLIGEN- ansvar för asiatiskt konsthantverk). Där noterades att 75% av de 352 utropen i Asiatiska Avdelningen var helt okommenterade vad gällde ålder och ursprung. Orden "sannolikt" och "troligen" var legio i katalogen, -icke desto mindre försedd med epitetet "Onlinekvalitetsauktion".

2) Att jag den 21 oktober 2013 ifrågasatte det faktum att begreppet "Aktuellt bud" används om föremål som klubbats, men sannolikt inte betalats? (Se Aktuellt bud i Uppsala= Klubbat pris i Sumpan)

3) Eller spelade bloggen från den 6 november 2013 in? Där ifrågasattes att antalen "Aktuella bud" sänktes från 49 till 30 över en natt, efter 21-oktober-bloggen. Plötsligt, fem månader efter genomförd kvalitetsauktion, stod det "Åter" i stället för "Aktuellt bud"  på bland annat ett 210.000 kronors-föremål. (Se Kaplans kronologiska)
Onåbar Direktör Bexhed. Foto: SvT, Antikrundan.
Kontakt söktes med Verkställande Direktör Bexhed inför varje av dessa bloggar, antingen per mail och/eller telefon, helt utan gensvar eller återkoppling. Nota bene; Inte minst sökte jag Direktören inför bloggen den 25 augusti.

Att auktionshusen i Sverige, som totalt dominerar antik-, design- och konstmarknaden sedan många år, blir ifrågasatta tillhör inte vanligheterna, som nämnts tidigare. Att misstag och fel, medvetna eller inte, har begåtts och begås av auktionshusen är kalla fakta. Jag har sökt redaktionen på Uppdrag granskning (SvT:s program för grävande journalistik), för kommentar om huruvida eller inte Janne Josefsson eller kollegor någonsin har bannlysts av några de granskat, men inte fått svar. Ännu.
I UAK:s köpar- och säljarvillkor inskriver man sig bland annat (sammanfattat) rätten att utan att behöva ange anledning vägra budgivare/säljare rätt till bud/försäljning och i förekommande fall även avvisa personen från UAK:s lokaler. Under punkt 29.1 hänvisar man under rubriken Etiska regler till sex hållpunkter hos Svenska Auktionsföreningen(SvAF): "...tillämpar UAK de etiska regler som vid var tid är beslutade av Svenska Auktionsföreningen". Sveriges AuktionsFöretags Förening, vars hemsida den 3 februari 2014 anger Jan Bäckman som kontaktperson på Crafoord Auktioner. Bäckman som tråkigt nog gick bort alldeles för tidigt sommaren 2012. (Crafoord ägs också av Knut Knutsson). SvAF verkar inte vara den aktivaste av föreningar, tyvärr.

Att värna och utveckla goda affärsseder inom auktionsbranschen. Så står det också på sammanslutningen Svenska AuktionsFöretags Förenings hemsida. Kloka ord.


Fotnoter:
Uppsala Auktionskammare omsatte drygt 32 miljoner år 2013. 

Loggar in gör man som redan registrerad kund, för att kunna bjuda på föremål eller för att titta på ens tidigare försäljningar eller inköp.

"Elefanten i rummet är ett bildligt uttryck för något som är påtagligt för alla människor i en grupp, men som man undviker att prata om, kanske på grund av ett tabu" (Wikipedia).

Källor:
http://www.foretagsfakta.se/Uppsala/Uppsala_Auktionskammare_AB/427429
http://antikmonologen.blogspot.se/2013/08/uppsala-onlinekvalitetsauktion-avsager.html 
http://antikmonologen.blogspot.se/2013/11/kaplans-kronologiska.html
http://antikmonologen.blogspot.se/2013/10/aktuellt-bud-i-uppsala-klubbat-pris-i.html

29 kommentarer:

  1. Hej Niklas!
    Det skulle vara mycket tråkigt om det vore för att du skriver på din blogg. Du är ganska försiktig och hoppar inte på någon i första taget. Jag har råkat likvärdigt ut både på Stockholms Auktionsverk och BukowskisMarket. Auktionsföretagsföreningen fungerar inte då tex de kräver att köparnas pengar ska sättas in på separat konto (klientmedelskonto) men det görs inte på BukowskisMarket. Din kollega i Danmark har ju till och med åtalats så han har varit tuffare men det är viktigt att acceptera fria åsikter. Jag har försökt få konsumentverket att ta upp problemet med att ett stort pålägg tillkommer vid köp. Det skulle motsvara om alla företag sålde sina varor exklusive moms.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Tack för dina tankar och åsikter. Det du skriver är intressant och väl värt att penetrera ytterligare.
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  2. Hej Niclas
    Helt ofattbar reaktion av Uppsala Auktionskammare på din seriösa och vällgenomtänkta kritik, om det nu är därför du har blivit bannlyst. Att dom inte lyssnar på kritiken istället!
    Marie
    Skådan i Uppsala
    (återstår att se om jag nu också blir ”bannlyst”)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie.
      Ett oerhört stort tack för ditt ställningstagande! Du är inte den enda antikhandlaren som skrivit, vilket jag värdesätter alldeles oerhört. Självklart är allas kommentarer väldigt välkomna, men de som inte är anonyma är alldeles särskilt uppskattade när det blåser.
      Det är ju onekligen spännande att få se vilka kriterier som ska uppfyllas för bannlysning. Varma hälsningar från Nicklas

      Radera
  3. Inloggningsuppgifter behövs bara som köpare och enda vettiga skälet att stänga av någon är om man inte betalat sina köp försent eller aldrig. Om det beror på din blogg så blir du inte mer inställsam? Uppsalas konditionsrapporter är kassa då de rabblar upp en massa tänkbara skador som bara kan bedömas om de hade motsvarande bild på skadan/skadorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anonym.
      Tack för dina tankar!
      Betalat har jag a l l t i d gjort i tid. Nivån av vettighet i herrar Knutsons/Bexheds beslut är upp till omgivningen att avgöra. Jag har nog aldrig beskyllts för att vara inställsam i något sammanhang, heller inte framledes törs jag påstå. Saklighet är och skall vara mitt signum. Problemet med schablon-konditionsrapporter är stadigt växande hos de flesta auktionshus, med enstaka undantag. Auktionshuset i Solna är det mest lysande undantaget (se tidigare bloggar!). Problemet med dåliga/underliga bilder är generellt också stort.
      Med vänlig hälsning,
      Nicklas

      Radera
  4. Hej Niclas!
    Jag har försökt få Antikvärlden intresserad av problematiken med avsaknaden av information om föremålens skick inom nätauktionsbranschen, men än så länge har de inte nappat. I sammanhanget sticker Bukowskismarket ut - de svarar aldrig på frågor. Ska bli intressant hur vd Storåkers ska få säljarnas och köparnas förtroende att välja Market:
    http://www.bukowskis.com/news/493-vision-bukowskis-intervju-med-michael-storakers
    Mvh,
    Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan.
      Tack för dina rader.
      Snälla du, antiktidningarna -i Sverige- skriver inte kritiskt granskande artiklar. Punkt. Jag har diskuterat detta extensivt i flera av mina bloggar. Auktionshusen har -som tidigare påpekat- mycket skickligt tagit över den absoluta merparten av all handel med antikviteter, konst och design. Inte mycket att säga om det i en marknadsekonomi, som jag själv är en stark förespråkare för. Men, att antikpressen (läs Antik & Auktion och Antikvärlden) är så i händerna på auktionshusen anser jag vara ett mycket allvarligt problem. Enligt mitt förmenande är antikpressen rädda för att tappa "viktiga" annonsörer. Vore antikpressen mer präglad av "normalt journalist-tänk" så skulle de omöjligen ignorera de det ser och hör. Rädslan för att tappa ett av de stora auktionshusen som annonsör för att man exempelvis ifrågasätter en avdelnings/experts tillvägagångssätt gör att man låter bli. Det som gör mig frustrerad är att man då generellt bedömer sin läsekrets som mindre begåvad. Seriös internationell antikpress, exempelvis The Art Newspaper och Antiques Trade Gazette låter inte bli att granska eller publicera historier som kan fälla hela avdelningar på världens främsta auktionshus, -vilket har skett, nota bene. Men i Sverige nämner man inte elefanten i rummet, eftersom alla känner alla. Auktionshusen har antikpressen by-the-balls. Därmed accepteras direkta missförhållanden. Vad leder så detta till? Om ingen nämner problemen så är allt bra? Tjenare! Det drabbar ALLA i branschen och sågar av grenen vi ALLA sitter på. Merparten av befolkningen går hellre till det STORA varuhuset i Kungens Kurva, än att köpa något på auktion. Det kanske inte bara är en slump. Läs mina drygt 120 bloggar så får du en stark känsla för hur antikmarknaden ser ut i Sverige idag. Hur många hemma-hos-shabby-chic-handlare-bor-på-herrgård-reportage orkar antikpressens läsare med innan de får antik-infarkt? No offence antik-Sverige! Have a nice day.
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
    2. Hej Anonym,
      Nej det stämmer inte. Bukowskis Market svarar inte alls på alla frågor. Framför allt inte om de innehåller ett mått av kritik eller ifrågasättande. Det har jag själv fått erfara. Jag skrev till BM Stockholm och bad om en förklaring till varför man på en av deras filialer var inkonsekvent vid bedömningen av objekt. Samma typ av föremål som jag har nekats att lämna har förekommit såväl före som efter att man avböjt mina objekt. Det gäller allt från grafik/fotografi och skulpturer till möbler och bruksföremål. Jag fick inget svar på mejlet som skickades via BM: s internsystem. Antingen var det en alltför känslig fråga, eller så fann man kanske mig inte värdig ens ett svar. Det har också hänt att man glömt att publicera objekt och inte följt upp utebliven betalning av sålda objekt. Personal på BM har dessutom stora kunskapsbrister och känner exempelvis inte till världsberömda konstnärer som Claes Oldenburg och Joseph Beuys. Jag har hört många historier om kunskapsbristen på BM av andra personer, och i min stad finns det inte en enda handlare som jag har träffat som värderar BM särskilt högt varken vad gäller kunskap, bemötande eller konsekvens vid bedömning av föremål.
      Vänliga hälsningar: "Folke"

      Radera
  5. Hej Nicklas! Varför inte försöka starta en skrift som handlar om antikviteter, och anlita skribenter som inte jobbar på auktionshusen? Självklart blir det partiskt när deras experter alltid jobbar på något av de större auktionshusen, inte f*n vill de granska sig själva. Man kan ju inte skilja den ena tidningen från den andra, och hur många reportage från samma nissar orkar man läsa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Vacker tanke. MEN, en liten pikant detalj är det där med lönsamheten. Ser -tyvärr- inte detta som ett realistiskt projekt. Men, aldrig säga aldrig och min penna står sannerligen till förfogande, i alla seriösa sammanhang, så länge det är ordning och reda och lön på fredag, så att säga... Tack för dina rader!
      Varma hälsningar,
      Nicklas (Jack of all trades)

      Radera
  6. Jag prenumererade på Antik och auktion från allra första början tills något år efter den gick i konkurs. Sedan dess har jag inte köpt en tidning. Det enda de duger åt skulle vara att ha koll på när det är auktion men jag får försöka hålla reda på det på ett annat sätt. Ibland missar man någon extra auktion. Innehållet är oftast helt ointressant och brukar vara anpassad till IKEA besökaren. Winston Håkansson gjorde nog den största konkursen men det skrev han aldrig om i Antikvärlden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Tack för dina tankar.
      Inte mycket att säga från min sida.
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  7. Det enda som kan sägas är väl att UAK agerar fegt som tusan. Varför inte välkomna dialogen och göra en pudel istället för att dra igång personliga vendettor. Det är ju knappast ditt fel om de katalogiserat åt skogen och tagit in olagligt elfenben. Snarare borde den som expertiserat och tagit emot föremålen få backning.

    //Kollega

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Kollega.
      Tack för dina slutsatser. Vi resonerar likadant. Dock vill jag understryka att ingen ännu är dömd och därför ska heller inte termen "olagligt" brukas. -Ännu åtminstone.
      Vänliga hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  8. Nicklas, som sagt, tack för att du inte ger dig och far med sanningar! För att andra skall kunna ta del av mitt mail och mina tankar om hur Uppsala Auktionskammare sköter sig så kommer här mitt mail till dom: "Jag har precis tagit del av er kommunikation med min kollega, Nicklas Cederqvist.Ni har förmedlat att ni bryter er affärskontakt med honom. Jag undrar på VILKA grunder ni baserar denna sällsynta och dramatiska åtgärd? Min kollega är synnerligen seriös och besitter en enorm kunskapi det han uttrycker sig om. Den åtgärd som ni nu vidtagit, brukar gälla, vad jag vet, kunder som inte betalar sina inropade föremål eller som på annat sätt beter sig kriminellt. Nicklas Cederqvist är ej kriminell men väl sanningsökande! Jag önskar ett seriöst svar på detta mail. Med vänlig hälsning, Madeleine Tigerschiöld" Deras svar: " Tack för Ditt mail. Uppsala Auktionskammare kommenterar inte frågor från tredje part angående enskilda kunder." Magnus Bexhed, verkställande direktör" Som jag skrev så skall civil kurage belönas och uppmuntras, inte straffas! Polisrazzian under pågående auktion har tydligen satt sina spår.... Ge inte upp, Nicklas, elefanterna har här ett starkt stöd! Madeleine Tigerschiöld, antikhandlare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Madeleine.
      Stort tack för ditt mycket starka bifall!
      Det är viktigt att stå upp när det blåser, eftersom många böjer sig i vinden. Typ.
      Med största respekt och värme,
      Nicklas

      Radera
  9. Dina analyser är helt korrekta om olika fel som Uppsala har lyckats med. Tyvärr så är det så att det är lättare att ”såga” Uppsala som har sin auktion ”samlad” än att hoppa på BukowskisMarket eller Auctionet som sprider sina avslut ordentligt. Som handlare är det hopplöst att följa auktioner som slutar lite då och då. Mer och mer handel sköts av auktionsfirmor och hamnar man som handlare då i onåd blir det besvärligt. Men att bli avstängd från att köpa är nog ovanligt och antagligen obetänksamt att Uppsala. Att inte få lämna in och sälja är mer logiskt att man vill förhindra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Anonym handlare.
      Tack för dina tankar. Vi tycks vara eniga, även om jag möjligen inte riktigt förstår vad du åsyftar med din avslutande mening...
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  10. Jag tycker du gör ett jättejobb, ville bara säga det, finns få som vågar sticka fram hakan på det sättet som du gör och jag tycker det är illa att UAK inte bemödar sig att ta diskussionen istället, men när något är lukrativt så är det svårt att bryta en sån verksamhet. Synd tycker jag eftersom det förstör rykte överlag för branschen. Jag hoppas att SVT tar upp frågan, viktigt att belysa det i ett vida spritt medium!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Benny.
      Stort tack för dina rader. Vi är rörande eniga i det du skriver. Precis som du säger, så är största problemet att ovanstående problematik/beteende i slutändan kommer att slå tillbaka mot a l l a aktörer i branschen, "onda" som goda. Folk går till slut hellre till Kungens Kurva än till antiksäljaren...

      Stödet för mina bloggar har under Antikmässan i Älvsjö varit massivt. Både mot Uppsala Auktionskammares sätt att "lösa problem" på och även för andra ämnen. Min påtagliga känsla är att det tickar flera stora bomber i antik-Sverige. Folk från alla läger har tackat mig för det jag skriver (om). Det kan låta larvigt, men flera har haft tårar i ögonen och kramat mig eller min hand väldigt hårt för mitt engagemang. Speciellt imponerande är att responsen från ett auktionshus som flera gånger kritiserats ganska hårt av mig dels har kontaktat mig flera gånger för upplägg/dialog för kunskapsuppbyggnad för egna personalen och dels under Älvsjö 14 kom med flera ur personalstyrkan och öste beröm för bloggarnas upplägg... Ingen nämnd, ingen glömd.
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  11. Hej Nicklas!
    Jag kan härmed meddela att jag i denna stund inte längre har en affärsmässig relation med UAK längre,och det kommer aldrig att upptas igen om inget drastiskt händer.
    Mvh/En som fått nog av patriarkatet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Vad jag förstår så är väldigt många människor oerhört upprörda över hur UAK beter sig. Jag har -som tidigare påpekat- tagit UAK i försvar i diverse sammanhang. Efter att ha förklarats vara persona non grata hos dem, ser jag möjligen inte längre påtagliga skäl att fortsätta försvara deras ibland underliga beteenden. Jag hoppas att Du, bäste anonyma patriarkat-uppgivna medmänniska framledes får anledning att ta upp kontakterna med UAK igen. Vi är många som hoppas på att drastiska steg tas i Uppsala.
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  12. Auktioner är en icke-fungerande marknad. Konkurrensen fungerar inte av olika skäl som främst har att göra med hur branschen är beskaffad. Det som bär upp husen är rymliga samveten och det tillstånd av death - divorce - disaster - som födkalvarna är i. Att en begåvad person som inte är i kris då granskar dem gillas självklart inte.

    För att rensa skulle det behövas ett reglerat s.a.s "auktionsverk" som kan konkurrera. Vissa saker i Sverige har inte blivit bättre efter G.P. ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Vi är helt eniga i din analys.
      G.P..? You lost me! GötaPetter? Göran Persson? Sorry!
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  13. Nicklas! Du gör ett väldigt viktigt jobb för alla oss involverade som kunder (köpare, säljare), samlare och övriga intresserade och involverade, inkl för de auktionsföretag som är seriösa! Skulle behövas en kvalitetsmärkning/-auktorisering av den grumliga auktionshusbranschen. Grundstötning på etikkraven skulle genast hindra UAK i Uppsala från att få en sådan "KRAV-märkning". Deras beteende som du beskriver = otroligt klumpigt, helt oseriöst och skadligt för auktionshusets och ägarens varumärke. En riktig fuffens-firma. Håller med tidigare kommentatorer: hoppas SVT gm ex.vis Kalla fakta alt Uppdrag granskning har tid och möjlighet att gå in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anonym.
      Tack för dina varma ord.
      Fortsätt läsa Antikmonologen och sprid den, tack!
      Mvh
      Nicklas

      Radera
  14. Fortfarande bannlyst från UAK? Såg förresten att UAK sålt Crafoord nu (om jag förstått det hela rätt).

    Se: https://www.mynewsdesk.com/se/auctionet/pressreleases/crafoord-auktioner-i-lund-byter-aegare-1908969

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anonym.
      Jag vet faktiskt inte huruvida jag är bannlyst eller inte, men det förutsätter jag att jag fortfarande är.
      UAK sålde Crafoord år 2017, så du får uppdatera din nyhetsbevakning... Men jag tackar för din omtanke ändå!
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera