Jag fick möjlighet att besöka konstnären Per-Ivar Lindekrantz i hans ateljé härom veckan. Spännande att kika in i en verksam konstnärs skapande vardag. Per-Ivar gick ut Kungliga Konsthögskolan 1997 och är huvudsakligen verksam i mediet olja. Sprungen ur en konstnärsfamilj, fadern hette Per Lindekrantz och modern Margareta Linton.
|
Per-Ivar Lindekrantz i ateljén |
Motiven utgörs ofta av mytologiska minnesbilder från olika kulturer, inplacerade i en till synes realistisk, naturalistisk samtid. Lindekrantz måleri är intellektuellt provocerande eftersom det inte är direkt greppbart. Det är inte abstrakt, snarare realistiskt, men ändå svårt att sätta in i tid och rum. Människan, -alltid kvinna?- känns närmast nedsläppt i fallskärm, i något som liknar regisserad och professionellt ljussatt natur. Måleriet är tekniskt högstående.
|
Babar, 2012, olja på duk, 90x180 cm |
Tolkningen av sin konst lämnar Per-Ivar åt betraktaren.
|
Lions, olja på duk, 94x171 cm |
-Jag ser att du fått en massa stipendier, däribland till Grez-sur-Loing år 2009. Kände du historiens konstnärliga vingslag där? -Jo, svarar Per-Ivar, de var ju svåra att undvika. Bruno Liljefors lär en gång ha utbristit om Grez:" ”Här är så in i helvete pittoreskt att man känner sig rent av illamående...", men trots detta så är trakten uppenbarligen inspirerande.
|
Melvingrove Park, olja på duk, 90x134 cm |
En större bok om Per-Ivar och hans konst är på väg att publiceras, sannolikt våren 2013. Tills dess dansar penslarna vidare.
Fotnot:
Grez-sur-Loing var ett känt tilhåll för den skandinaviska konstnärskolonin under 1800-talets sista 25 år.
Om intresse för något av verken finns, vänligen kontakta undertecknad, Nicklas Cederqvist, på nickantique@hotmail.com
Hemsida:
http://lindekrantz.se
Jag älskar Per-Ivars blandning av realistiskt och fantasifulla "väsen".
SvaraRadera