måndag 1 juni 2015

Kvalitetsauktioner på tapeten

Bråda dagar råder hos de stora auktionshusen. Även om visningarna har känts ovanligt luftiga finns det gott om intressanta föremål till salu.

En favoritmålning på Bukowskis är den ovanligt symbolistiska(-expressionistiska) oljan av John Sten; Höstlandskap. Ett tidigt verk från 1906. Månne för stark för en svensk publik? Klubbades för 227.000 kronor, inklusive avgifter.

Bukowskis, nr 923.

Annars är ju Strindbergs nyupptäckta tillika nydöpta "Fantasilandskap" från 1894 Bukowskis clou.

Fantasipengar för Fantasilandskap?!
Går den till svensk konsthandel eller internationell konstinstitution? Kommer man att hitta en tredje tidigare okänd oljemålning av August Strindberg skänkt till Sophus Claussen? Frågorna hopar sig. Vikten av Strindbergs konstnärsskap kommer i alla fall att väga allt tyngre framgent. Klubbades för 7,6 miljoner inklusive avgifter.

Munch-suktande herre på Bukowskis

Bukowskis har dessutom lyckats med en bedrift som få auktionshus kan drömma om, att få in fyra mycket viktiga grafiska blad av Edvard Munch.

Nr 1524/1635 Bruun Rasmussen. Datering: 1912-1949(!).

Antalet elfenbensföremål till salu är i Sverige lågt. Bukowskis har inga, Auktionsverket har ett och Uppsala har heller inga. Skånes Auktionsverk (SkAV) kör oförtrutet vidare och leder elfenbensligan med fyra utrop.  En av de anställda vid Skånes Auktionsverk har enligt flera av varandra oberoende källor rekommenderat folk med elfenbensföremål på Facebook, att uppsöka SkAV för försäljning.

Den största syndaren i Skandinavien vad elefantelfenben anbelangar är danska Bruun Rasmussen. De ståtar med sex diskutabla utrop, vad gäller datering. Samtliga katalogiserade som kinesiska/japanska och daterade 1900-1949(!). Termoluminiscensdateringar av dessa sex utrop vore i högsta grad påkallade. Hästarna ovan förblev osålda.

Vad gäller datering så torde det orientaliska föremålsområdet vara unikt i Sverige. Inte sällan så sitter klisterlappar undertill på föremålen, med dateringar och ibland även priser. Det kan ju självklart sitta kvar där sedan föremålet inköpts hos en specifik antikhandlare. Men ofta så sitter det på när det (nyligen) har lämnats in till auktionshuset, av antikhandlaren. Ofta blir det konstigt eftersom dateringarna tenderar att vara "positivt" utförda, sett ur handlarens perspektiv. Dessutom rör det sig nästan alltid om samma inlämnare tillika antikhandlare.


Bukowskis nr 241: "Vattendroppare, sen Qing-dynasti (c år 1900)". Inte som etikettens "1700-tal/tidigt 1800-tal"... Antikmonologens åsikt är sent 1900-tal. (Osåld)
Vilken annan föremålsavdelning skulle acceptera en massa lappar på föremålen, med ofta helt eller delvis felaktig information?

Nr 1106, Stockholms Auktionsverk/ Lauritz
Korrekt information sitter nog på paret konsolbord av Pehr Ljung, hos Auktionsverket. Nyupptäckt är det tidigare ägarskapet; nämligen vår store Johan Tobias Sergel. Utropet har lagts till 400.000- 600.000 kronor, men det räcker nog inte. Sannolika budgivningskontrahenter torde vara svenska gräddhylleantikhandlare å ena sidan och (förhoppningsvis) Nationalmuseum å den andra. (Osålda)

Stockholms Auktionsverk/Lauritz erbjuder en underbar olja av Richard Bergh, föreställande Bodil Faber, målaren Viggo Johansens dotter. Känsligt så det förslår. Utrop 35.000-40.000 kronor. Klubbades för 42.000 kronor.

Auktionsverket, nr 2116; Fager Bodil Faber.
Möjligen har en ny trend etablerats? Att katalogisera föremål som "1900-tal" eller "late Qing"; då kan det ju vara både 1905 och 1995, och ändå safta i oerhört vad gäller uppskattat värde, alltså utropspris. Exemplen är fler hos Stockholms Auktionsverk/Lauritz: Mest iögonfallande är paret urnor katalogiserade som Famille Rose, 1900-tal. De är 63 centimeter höga och placerade på praktplats i visningssalen. Förvisso någorlunda ärligt katalogiserade som "1900-tal", eftersom de rent teoretiskt skulle kunna vara gjorda 1999. Och nota bene, de är ju inte katalogiserade som Qianlong, alltså 1736-1795, som annars är naturlig period för just "Famille Rose". Antikmonologens övertygelse är dock att det rör sig om 2000-tal. Kvalitén på måleriet är hög medan modelleringen haltar. De har kommit ur ugnen i Jingdezhen relativt nyligen. Utrop? 70.000-90.000 kronor för paret. Varför, undrar man i sitt tillkämpat stilla sinne..? Klubbades för 70.000 kronor. Grattis till inlämnaren.

Klubbas de för dylika slantar har mottagningspersonalen hos Sveriges samtliga auktionshus mycket mer bråda dagar de närmaste månaderna och åren... Tyngre åtminstone.

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Okänd åskådare betraktar nr 3010 på Stockholms Auktionsverk/Lauritz.

På tapeten tycker jag för övrigt att ni ska bjuda. Två och en halv sagolika våder erbjuder Auktionsverket;  gjorda av HH Kock i Berain-influerad senbarock. Utrop 30.000-35.000 kronor. (Klubbades för 24.000 kronor)

Nr 1128, Stockholms Auktionsverk/Lauritz. En av flera tapetvåder.
Om ett par dagar vet vi vad "marknaden" tyckte om och likaså vad den ratade.


4 kommentarer:

  1. Tack för senast Niclas, hälsar Lars i Västerås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars.
      Alltid trevligt att träffa en eldsjäl som du, Lars. Kul också att du höll de stackars visningsvärdinnorna på tårna..!
      Ha det gott,
      Nicklas

      Radera
  2. Vet inte vad det är för "oberoende källor" du har, vad jag kan se så har vi absolut ingenting om elfenben på vår Facebooksida (det var väl den du refererar till?), och vad det skulle vara för "anställd" har jag ingen aning om. Vi befattar oss inte längre med elfenben överhuvud taget. Du ska kanske fråga dina källor var de hittat det de påstår sig ha sett.

    Stanislaw Nalepa,
    IT-ansvarig på Skånes Auktionsverk AB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stanislaw.
      Tack för dina rader. Mina källor behåller jag för mig själv. Utan dem och källskydd är demokratin inte längre en dylik. Och NEJ, det är i n t e er Facebooksida jag talar om, utan ett par Facebook-grupper så som Antikt och kuriosa respektive Värderingsgruppen. Jag har -precis som jag skriver i bloggen där SkAv nämns- namn på en av era anställda som har varit aktiv i att uttala sig om diverse elfenbensföremål och också rekommenderat folk med elfenbensföremål att uppsöka SkAv. Av hänsyn till er anställde nämner jag inte denne vid namn. Jag är inte den ende som noterat hens namn och aktiviteter -bör nämnas. Denne har raderat sina kommentarer sedan bloggen, i nämnda grupper. För övrigt undrar jag varför du kommenterar ditt ärende under fel blogg? Att Skånes Auktionsverk inte befattar sig med elfenben längre överhuvudtaget var minsann en mycket god nyhet, Stanislaw. För fler än Antikmonologen! Nyhet, som sagt.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera