fredag 27 mars 2015

Östasiatiska frågar chans på Bukowskis

Nu satsar den statliga institutionen Östasiatiska Muséet (ÖM) på Skeppsholmen återigen på att involvera kommersiella krafter i sitt offentliga värv. På tisdag kväll har man mingelkväll "över en kopp te" tillsammans med Bukowskis mattexpert Anette Granlund.

Senast det begav sig var under valsöndagen i september 2014, då man tog in personal från Uppsala Auktionskammare samt Björn Gremner från AntikWest för att delta i Museets "Asienfestival". Se bloggen Östasiatiska Museet satsar kommersiellt-Paradigmskifte på Skeppsholmen.
Drak-afton på Östasiatiska Museet

Hur gick det som i offentliga sammanhang brukar kallas för "upphandling" till egentligen (eller uteblev den)? Vem avgjorde att just Bukowskis var den institution som skulle få förtroendet att expertisera ÖM:s kinesiska mattor? Har Sveriges främste(?) mattexpert/handlare Peter Willlborg tillfrågats? Eller ville han kanske -hemska tanke- ha betalt för ett dylikt uppdrag? Tog Bukowskis mindre betalt för uppdraget eller gör de det "gratis" för att generera goodwill eller få mattor till försäljning av tisdagens mattintresserade besökare? Är Anette ett "folkligare" val än Willborg tack vare kändisskapet genom Antikrundan, Sveriges mest populära TV-program? Frågorna tornar upp sig, men svaren lämnar nog inte Skeppsholmen.

Ett statligt museum som är en del av en likaledes statlig Myndighet tar alltså in privata företag som direkt eller i förlängningen tjänar på att associeras med det statliga museet. Det statliga museet finansieras uppenbarligen med hjälp av statliga medel, delvis skattepengar som kommer från oss "vanliga medborgare". Spörsmålen blir många. En enkel googling ger vid handen att Statens museer för världskulturs årsredovisning för år 2013 kritiseras av Riksrevisionen för ett stort antal problem.

På tisdag på en holme nära Bukowskis.

Eftersom både Uppsala Auktionskammare och Björn Gremner har deltagit i Asienfestival på ÖM och Bukowskis likaledes ska få "expertisera" mattor undrar vän av ordning vad som kommer härnäst? Stockholms Auktionsverks (SAV) torde väl stå på tur? Således också Lauritz, eftersom dansken nu äger SAV. En tanke är då att låta SAV:s/Lauritz experter ha gemensam Etnografisk festival och låta deras experter bedöma etnografika. Det ligger rätt i tiden. Etnografisk Festival- smaka på det! Båda auktionshusen har stora tidigare "erfarenheter av området". Det kan möjligen bli svårt att klämma in på ÖM. Etnografiska Museet i stället kanske? Skulle bli spännande. Se bloggarna Enorm skandal under uppsegling på Lauritz och Lauritzgate- en praktskandal.

Sensmoralen av att Östasiatiska Museet tar in externa experter för att dels expertisera besökares medhavda föremål (som i september 2014) eller för att expertisera Museets e g n a mattor är ju att Museet inte har personal som själva besitter kunskaper nog. Vart tog kunskapen vägen? Tog byråkrater över konsthantverksintendenternas platser på lönelistan? Mycket sorgligt i så fall. Tecken på en samtida antiintellektuell inställning vilket leder till en kunskapsförflackning?

------------------------------------------------------------------------


Ny "Olle Hjortzberg (1872-1959) till salu på Metropol!

Jag vill ju inte vara den som är den, Metropol. (Se Vilken OLLE Hjortzberg, Metropol?) -Men hur var det nu med den där Hjortzberg, eller skulle Hjortsberg stavas med "s"? Jag noterar att ni har ytterligare en oljemålning av Olle Hjortzberg till auktionen på måndag 30 mars. Religiösa motiv var ju onekligen en vanlig genre för Olle Hjortzberg -med "z". Utrop 2.000 kronor, signerad a tergo (på baksidan), skriver ni. Möjligen vill jag ifrågasätta attribueringen en aning. Måleriet är av Hötorgs-kvalitet och har inte mycket av Olles (med "z") schvung. Om vi kastar ett öga på signeringen a tergo så ser den ut som följer: En p å k l i s t r a d lapp med det understrukna namnet: Olof Hjortsberg. Med "s".
Ursäkta?

Har den "riktige" Olle Hjortzberg o c k s å valt att stava sitt namn fel? "Signerad a tergo"? Skulle inte tro det. Det är skillnad på signering och attribuering.

Ett par timmar innan auktionen skulle äga rum ändrade Metropol katalogiseringen till följande utförande: "TILLSKRIVEN Olle Hjortzberg (sic.), ATTRIBUERAD á tergo":


Fotnot:
För bästa förståelse av ovanstående text bör de bloggar som länkas till, läsas. -Inte minst kommentarerna till bloggen Vilken OLLE Hjortzberg, Metropol?


8 kommentarer:

  1. Hej Nicklas,

    Bra skrivet om en upprörande företeelse. En annan har ju också seglat upp - NM och BMW - hur kul är det? Förfallet verkar totalt inom kultursektorn.

    Och - upprör mig fortfarande över de "tre nattygsborden" på mässan. Locket på från ALLA. Kan bara betyda att populasen är bedragen.

    Tror tyvärr att moralen och expertisen håller på att urlakas totalt. Ser och läser bara hur 20-25 åringar helt plötsligt är "antikexperter". Läs: Bexhed, Bilén, mfl. Var kommer dom ifrån? Helt galna uttalanden och skrivningar hela tiden!

    Har sagt upp min prenumeration på A&A p g a denna Bilén. Han vet inte ingenting!!!!
    Antikbörsen var för mig en tidning med både kunskap, charm och framförallt formgivning, Tidningen var vacker och väldesignad. A&A ser fortfarande ut som den gjorde för 20 år sedan.

    Tack Nickas för en kanonblogg!!!! Hoppas att många läser den och att den ersätter A&A!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anonym.
      Tack för dina tankar. Vi är eniga i mycket.
      Ha det gott, varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  2. Appropå tidningen A&A, hur kommer det sig att nästan samtliga bibliotek i Stockholm inte har fått några exemplar levererade av de senaste två numren?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym.
    Intressant. Det får du nog fråga A&A:s redaktion om. Hoppas att anledningen därtill inte är ekonomisk.
    Mvh,
    Nicklas

    SvaraRadera
  4. Men kära nån! Har Metropol ingen heder och värdighet alls? Nu har det verkligen gått för långt! (Har med intresse följt tidigare inlägg.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Det går nog bara lite för fort ibland...
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  5. Ögnade igenom nya numret av en tidning som heter Hem & Antik. Förfäras över att ganska nya möbler i folks hemmiljö presenteras som antikviteter. Sida upp och sida ner med vitgrå nypatinerade möbler från bl a Oscar & Clothilde och Det Franska Testamentet. Har varit inne i dessa, i mina ögon, ytterst tvivelaktiga butiker och det luktar nymålat och vaxat.

    Tragiskt att det säljer och att folk köper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Jag har ännu inte sett det numret, men är -tyvärr- fullständigt överens med dig i det du säger.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera