Är man ute efter att vilseleda köparna och se till sin egen stora "Mammon"? Under de senaste 2 åren har jag sett att ansvaret och expertkatalogiseringen bara blivit sämre och sämre. Att den lilla auktionsfirman " Ur och skur" i Norrland (påhittat) pga av bristande kunskap, skriver typ: tallrik, Kina? är väl så förståeligt, då de inte utger sig för att kunna eller vara expert, utan säljer allt som kommer in till dem under en månad. Men att exempelvis Knut Knutsson med expertstab nu har börjat medvetet att inte vara konforma och ansvarstagande i sina katalogbeskrivningar, ser jag mer som ett medvetet bedrägligt beslut för att vilseleda och sälja på sina köpare så mycket som det går och samtidigt friställa sig själva från allt som helst ansvar. Jag ser 100 tals exempel månad ut och månad in, och nu när senaste auktionen publicerades på nätet från Uppsala blev det droppen för mig".
Mailet är längre men detta är inledningen som är citerad helt utan redigering från Antikmonologens sida.
Tisdag den 14 april håller ett av Sveriges största auktionshus, Uppsala Auktionskammare, UAK, "Onlinekvalitetsauktion". Man har för avsikt att sälja 1017 objekt i denna Kvalitetsauktion, online. Avdelningen "Smycken och Preciosa" innehåller 22 utrop. Låt oss titta närmare på några av dessa.
Nr 59: "Enligt uppgift guld...samt röd sten". |
Försäljare på svenska motorvägsparkeringar utgör ett problem i dessa tider. Det rör sig också "enligt uppgift" om guld.
Nr 117:"...flertalet små diamanter samt en större grön sten" |
Gröna stenar, dvs grön fluorit, 40 kr styck. Foto: stengarden.com |
Nr 124: "... besatt med lila sten". |
Att ett av Sveriges största auktionshus skriver "lila sten" om beståndsdel i ett smycke i en kvalitetsauktion år 2015 i Sverige är oseriöst. Såldes för 2.400 kronor.
Ett drygt halvkilo lila stenar; 25 kronor på Lagerhaus. |
Nr 163: "Besatt med röd sten samt..." |
Foto: Buttericks |
Nr 395: "...besatta med lila stenar..." |
Nr 396: "Besatta med röda stenar..." |
Nr 397: "Besatta med ljusa stenar..." |
Foto: alltisten.se |
Nr 398: "...besatta med vita stenar... besatta med lila stenar... och gröna stenar" |
Sjunken skatt? Foto: Freepik.com |
Nr 429: "Sten, troligen jade."
Troligen jade. Såldes för 24.000 kronor. 8 ggr lägsta utrop.
|
Nr 432:"Troligen agat...". |
Nr 717: "...besatta med röd sten...besatta med röda och gröna glasbitar", sålt för 1.600 kronor. |
Uppenbarligen har UAK haft påtagliga problem med att precisera exakt vilka "stenar" man haft att göra med. Som Antikmonologen påpekat oräkneliga gånger, är bruket av en adekvat och stringent terminologi av yttersta vikt vad gäller katalogisering av föremål som utlyses till försäljning. Att då skriva "sten" med vag färgbeskrivning om densamma hör möjligen hemma på Buttericks eller i värsta fall hos litet provinsiellt auktionshus, men inte hos ett dylikt som slår sig för bröstet och omsätter hundratals miljoner kronor per år. Grundat på ambivalensen UAK haft vidrörande "stenars" äkthet, så uppstår ju frågor om hur äkta de stenar som i katalogen kallas för just diamanter/briljanter med mera de facto är. Har man i de "äkta" fallen helt förlitat sig till säljarnas utsagor om eventuell äkthet/ antal carat/ guldvikt etcetera, utan att själva undersöka fakta? Det verkar onekligen så. Hur ser ansvarsbiten i så fall ut? Är UAK:s ansvar bortavtalat månne? Och förresten, vadå ansvar? Det är ju stenar och guld enligt uppgift vi diskuterar. För dylika ämnen krävs väl inget ansvar?
Certifierad ljusskygg gemmolog, eller inte? |
Under rubriken SMYCKEN OCH PRECIOSA står på UAK:s hemsida skrivet:
"För din trygghet och för bästa försäljningsresultat samarbetar vi med certifierade gemmologer och våra visningslokaler är norra Europas modernaste och säkraste".
Antikmonologen undrar exakt vilka certifierade gemmologer som katalogiserat ovanstående färgade stenar och möjliga guld? UAK har 24 mörka kavajer med ägare på sin hemsida, i medarbetarstaben. Hur många av dessa är certifierade gemmologer? Enligt uppgift inte jättemånga.
Diskuterade "ädelstensutrop" utgör köparens marknad. Ju kunnigare köpare desto roligare för denne. Säljaren däremot är utlämnad till resonemanget "låt marknaden avgöra priset". Auktionshuset lägger ned en minut eller två på varje katalogisering och sätter ett ofta extremt lågt utropspris. Dels för att spara tidsåtgång på katalogisering/bläddring i böcker-nåja, sannolikt googling i detta fall -och dels för att som tidigare diskuterats, använda det låga utropspriset som ett lockpris. Alltså är den kunnige köparen en vinnare och säljaren en förlorare. Just ja! Det var ju ytterligare en aktör inblandad; Kommissionären, alltså UAK, som tar i runda slängar 25% på klubbat belopp av säljaren och köparen. Det tar man för sina kunskaper och allt arbete man lägger ner på katalogiseringar med mera. Eller som det står på UAK:s hemsida: "Går du i säljtankar? Uppsala Auktionskammare har alltid en bra lösning för dig... Våra framgångsrika försäljningar grundar sig på våra framstående experter och vårt gedigna kontaktnät av köpstarka kunder över hela världen. Uppsala Auktionskammare ligger i bräschen i den svenska auktionsbranschen...Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning och värdering – det lönar sig!
-Må så vara, men för vem lönar det sig egentligen, UAK?
Nr 374: "17/1800-tal". Antikmonologen menar 2000-tal. Sålda för 2.600 kronor. |
Hur Uppsala Auktionskammares Onlinekvalitetsauktion för april ser ut i övrigt är utgör -ytterligare- ett lågvattenmärke i svensk auktionshistoria. Den orientaliska avdelningen utgör nästan exakt 20% av hela auktionen och är ett sammelsurium av icke-ställningstaganden/godtycklig-oprecis-vag terminologi och ny keramik.
Hela "Onlinekvalitetsauktionen" innehåller 14 stycken "enligt uppgift", 22 stycken "möjligen", 28 stycken "troligen" och fyra stycken "sannolikt". Värde-skillnaden i språklig bemärkelse, om sådan avses, mellan troligen-möjligen-sannolikt är här okänd för Antikmonologen.
Nr 186: Skulpturer, fyra stycken (undersidor), "Afrikana. Bl.a. enligt uppgift "Mendi", Sierre Leone". Sålda för 400 kronor. |
Var har Yrkesstoltheten, Ansvarskänslan, Kunskapen, Fingertoppskänslan och den faktiska Kärleken till föremålen tagit vägen? Dessvärre verkar alltihop vara inlåst i något trångt utrymme, typ ett bankfack, och nyckeln ha kommit bort. Sedan länge.
Nr 689: "Tallrikar, Kina Porlin(sic), Qianlong(1736-1795), utrop 2.000-3.000kr". Antikmonologens katalogisering vore: Kina, cirka år 2000, inget för en kvalitetsauktion. Sålda för 2.200 kronor. |
Den enda(?) organisation som i en idealisk(?) värld skulle kunna ifrågasätta UAK:s bristfälligheter, Sveriges Auktionsföretags Förening, skriver bland annat på sin hemsida under rubriken Föreningens ändamål: "att värna och utveckla goda affärsseder inom auktionsbranschen. Vidare: Till medlem av föreningen kan antagas auktionsföretag som anordnar katalogiserade antik- och konstauktioner med hög kvalitet".
Dags att överväga en reviderad medlemsförteckning i Sveriges Auktionsföretags Förening månne?
Förtroende. Det är ett vackert och viktigt ord i svenska språket.
För övrigt anser jag att Raif Badawi omedelbart skall friges.
Fotnot:
Författaren av ovanstånde delvis publicerade brev har godkänt publiceringen.
Källor:
https://www.uppsalaauktion.se/a:20150414
http://www.mitti.se/polisen-varnar-for-guldsaljare-2/
Pinsamt! Som vanligt ett jättebra inlägg!
SvaraRaderaHejsan Elin!
RaderaPinsamt är förnamnet...
Tack för varma ord och för att du kommenterar!
Mvh,
Nicklas
Antikmonologen rules!
SvaraRaderaBäste Anonym!
RaderaTack och tack! Det tar jag banne mig som en komplimang.
Mina varmaste hälsningar,
tillika förhoppningar om en väldigt trevligt helg,
Nicklas
Nicklas - du är oslagbar! Det enda som känns tragiskt är att du inte når ut till populasen - dvs de stackare som eventuellt och ibland också går på auktionsföretagens godtyckliga katalogiseringar.
SvaraRaderaAtt få få facktidskrifterna att skriva sakligt om vad som försigår verkar också svårt.
Angående de "tre" pottskåpen har jag efter otaliga mejl fått svar från Carin Stentorp på A&A som skriver - jag citerar:
"Men så mycket kan jag
säga att vi alltid tänker på hur ett enskilt fall, som exemplet med
pottskåpen du nämner, kan lyftas till en allmän nivå, så att det kommer
till konkret nytta för våra läsare, den vanliga antikköparen. En sådan
bevakning kan du alltså se fram emot"
Jag vet inte vad jag skall se fram emot - men jag fruktar det värsta - dvs ingenting.
Fackpressen vill inte stöta sig med de stora aktörererna - hur falskt dom än spelar.
Men - den som väntar får se. Med spänning.
Tills dess Nicklas - keep up the good spirit!
Anders L
Hejsan Anders.
RaderaTack för dina varma ord. Vi är eniga i allt du skriver, inte minst det om "populasen". Men andra får tipsa kvällspressen, det är inte min sak. Som jag sagt tidigare; auktionshusen har fackpressen by the balls. Hur mycket "fackpress" vi nu har i Sverige...
Ha det gott, mvh,
Nicklas
Tack Nicklas,
SvaraRaderaMen frågan kvarstår - hur når man - vi ut? Förbi de gängse kommersiella kanalerna som styr marknaden. Känns som halva landet är grundlurat.
Är bjuden på nån tillställning nästa vecka som heter c/o Stockholm på en nobel adress i Stockholm med bla Skaj Thuner m fl utställare. Skall fråga unge T om han inte har några fler slåp i lager . . . .
Jag blir så förbannad!!!!
Har f ö mejlat Knutte på UAK om vad jag tycker om eländet hos dom och speciellt om deras "unge" gemmolog.
Du behöver inte publicera detta inlägg om du inte vill - men du får hemskt gärna göra det!!!!
Hallå.
RaderaIntressant. Ser fram emot att få höra om dina erfarenheter ifrån mötet i nästa vecka.
Det jag oräkneliga gånger har påstått, är att a l l a aktörer i branschen drabbas negativt av de fåtal oseriösa aktörernas verksamhet. Ändå är det extremt få som protesterar eller ifrågasätter.7
Ha en bra helg,
Nicklas
Tack,
SvaraRaderaDu borde ställa om din bloggklocka - står att du svarade 15:14. Bored vara 00:14
:))
Hej.
RaderaTack, men den där klockan har aldrig någonsin gått rätt...
Mvh,
Nicklas
Tack, Nicklas! Som alla säger här ovan: kan NÅGON journalist med pondus o ryggrad (rak sådan) ta tag i detta? Hur stor är köparkretsen i denna bransch, omfattande, tror jag med tanke på auktionshusens omsättning..... SVT någon?
SvaraRaderaMadeleine Tigerschiöld antikhandlare
Tack för dina uppskattande rader, Madeleine!
RaderaMvh,
Nicklas
Förr i världen (läs 20-30 år sedan) rapporterades det i morgontidningarna om alla stora auktioner. T ex av signaturen "Attis" i SvD. Nu rapporteras det om någon juppie köpt en Hjertén, Leander Engström eller Zorn - men i Ekonomidelarna av samma publikationer.
SvaraRaderaDär är klon försäljningspriset - inte verket i sig självt. Helt sjukt.
Mig veterligen finns ingen initierad journalist som bevakar konst- och antikmarknaderna längre. Tragiskt!
Något att ta upp med berörda. Until then får vi hålla tillgodo med de som har orken att blogga.
Anders L
Hejsan Anders.
RaderaJag håller helt med dig och kommer mycket väl ihåg att det de facto fanns god rapportering och dito journalistik vidrörande auktionerna. Alla tidningarna skrev ju om visningar och auktioner, även om det var ganska ytligt. Dessutom var det ganska påtagligt vilka journalister som skrev vad om vilka auktionshus. Väldigt mycket ryggkliande, baksheesh, och så vidare. Den jag kommer ihåg bäst var Lee Persson, som under många år skrev åt SvD och bodde i London-om jag kommer ihåg rätt. (Attis måste ha varit före Persson?!)
Idag lägger dagspressen inga pengar på god journalistik, utan vill hellre köpa korta nyheter från TT, verkar det som. Jag saknar verkligen god, intelligent och djuplodande journalistik, samt kåserier.
Mvh,
Nicklas
Jag tycker det är superbra att du kommenterar auktionsföretagens många gånger undermåliga katalogiseringar.
SvaraRaderaJag är själv en antikhandlare som köper in största delen av mitt lager på auktioner och är därmed oerhört beroende av korrekta katalogiseringar. Och jag har haft många och långa diskussioner om dåliga och missvisande katalogiseringar med många auktionshus.
Som relativt stor handlare så har jag dock aldrig egentligen haft några problem att få igenom mina reklamationer när katalogiseringarna inte stämt men jag har mött ganska skiftande attityder till katalogiseringsproblemen genom åren.
Jag har sedan nätauktionerna slagit igenom på allvar inte upphört att förvånas över hur svårt det varit för många auktionshus att inse vad denna förändring har inneburit - hur svårt det varit för många att förstå att de numera sysslar med distanshandel och att distanshandel är en hundraprocentig förtroendebusiness. Att förstå att det inte längre är trovärdigt eller för den delen juridiskt hållbart för auktionshusen att skriva in en massa auktionsvillkor som för det mesta bara är en önskedröm om vad auktionshusen skulle önska att de kunde kräva av kunden. Det är ju ganska självklart att det inte längre är relevant att kräva undersökningsplikt av kunden samtidigt som man vill ha hela Sverige, eller för den delen hela världen, som kundkrets. Eller att det inte är seriöst att kräva att kunden måste reklamera vid hämtningen annars har man förverkat sin reklamationsrätt. Eller att hävda att felaktiga muntliga konditionsrapporter inte är reklamationsgrundande - för att bara ta några avskräckande exempel jag stött på genom åren.
En annan intressant fråga är också om det räcker att en skada framgår om man detaljgranskar ett av flera foton för att neka reklamation eller om man kan kräva att en relevant skada måste framgå av katalogbeskrivningen. Min ståndpunkt är att auktionshusen inte kan kräva att kunden ska detaljgranska en massa foton utan att alla relevanta skador måste vara angivna i katalogtexten. Så här långt har jag fått gehör för denna ståndpunkt vid reklamationsärenden, men inte alltid utan ett visst argumenterande.
Jag märker att vissa auktionshus har ambitionen att anamma det nya och har ambitionen att förbättra sina katalogiseringar - Bukowskis Market tycker jag är ett bra exempel - medan andra auktionshus bara sticker huvudet i sanden och krasst konstaterar att de inte har tid och resurser att skriva ordentliga beskrivningar.
Till alla privatpersoner - eller handlare - som köper på nätauktioner och som upptäcker skador och annat som inte nämnts i katalogiseringen vill jag ge rådet att reklamera om ni inte är nöjda. Bry er absolut inte om de skriftliga auktionsvillkoren. Vi måste alla kunna lita på auktionshusens katalogiseringar annars kommer själva konceptet nätauktioner inte ha en chans att fungera på sikt. I det fall auktionshusen hävdar att de inte har tid och resurser att göra ordentliga katalogiseringar måste de våra mycket generösa med att tillåta reklamationer. Någon annan väg tror jag inte gives. De auktionshus som inte kan vinna sina distanskunders förtroende kommer absolut att vara förlorare på sikt.
Och ni bloggare kommer vara en viktig maktfaktor i detta spel!
Bäste Anonym.
SvaraRaderaJag uppskattar dina rader alldeles oerhört. Särskilt pga att det är genomtänkta och extensiva kommentarer. Jag håller helt med om att folk ska våga ifrågasätta felaktiga katalogiseringar. Dessutom ger jag dig rätt i att Buk Market verkar anstränga sig för att saker och ting är korrekt genomförda. Fallet med jugendvasen förvånade mig oerhört och att de ifrågasatte köparens klagan initialt.
Jag hoppas du hör av dig igen. Klokskap är bra.
Mvh,
Nicklas
Du skriver fantastiskt underhållande! Jag hoppas att fler får upp ögonen för din blogg och blir varse problematiken du beskriver.
SvaraRaderaAllt gott!
Hejsan Anonym.
RaderaTack för dina tankar, de uppskattas!
Mvh,
Nicklas
Det verkar överlag som man vill fortsätta ta lika bra betalt som ett auktionshus, men leverera samma mängd jobb som Blocket. Svara på frågor är man också sparsamt sugen på. Som kund skulle jag börja undra om jag verkligen får rätt betalt för mina föremål, när budgivare avskräcks av bristfälliga beskrivningar.
SvaraRaderaHej Anonym.
RaderaDessvärre är jag i mångt och mycket benägen att hålla med dig...
Mvh,
Nicklas
Tragiskt vilken skojarfirmaförstör branschen hållitcpp i 40 år med gamla saker innan sjukdom satt stop för detta man skäms
SvaraRadera