fredag 17 april 2015

PhotoMarket på fotografiska

Under torsdagen öppnade tredagarsmässan PhotoMarket på Fotografiska Muséet på Stadsgårdskajen i Stockholm, som en del av Stockholm Art Week.

Okänd familj framför kända familjer av Brandt och Nelson på Fotografiskas PhotoMarket. (Lejoninna 834.000 kr och mongoliska örnjägare 152.000 kr)

Sex av Europas ledande fotogallerier deltar vilket innebär att mässan är liten men av mycket hög kvalité.

Deltagarna är:
Camera Work; Berlin
Kahmann Gallery; Amsterdam
PUG OSLO
Young Gallery; Bryssel
The Photogallery; Halmstad
Fotografiska Art Partner; Stockholm

I samtal med galleristen Kahmann fick Antikmonologen veta att de anser PhotoMarket som en viktig mässa för dem och att försäljningen har varit bra alla tre år mässan hållits.

Philip Seymor Hoffman och Iggy Pop, av Martin Schoeller hos Camera Work från Berlin.

För den idoge besökaren på Fotografiska blir ett besök på mässan en odyssé av verk utförda av fotografer som ställts ut på Fotografiska. De stora samtida namnen är ju trots allt inte så många. Ett exempel är Nick Brandt med sina episka bilder på djur från afrikanska savannen. 


Anna Sievert, Art Partner i Fotografiskas eget galleri. (Anna var tidigare vid Stockholms Auktionsverk).









Galleri Kahmann med Casper Faassens verk i fonden (57.500 kr/ 24.500 kr/ 82.500 kr).

Bland flera starka verk blev Casper Faassen Antikmonologens favoritfotograf/konstnär. Fotografier från grunden, därefter oljefärg på "setasand". Sublimt sensuellt, snarare än erotiskt.
 


Fotograf granskar fotografi

Jag gissar att Fotografiska har blivit precis vad ägarna innerst inne drömde om och jobbat hårt för. Ett hajpat samtidscentrum för fotografi, men även en mötesplats, häftigt kommersiellt mötescenter och upphöjd restaurang och fik. Allt i spännande gamla  lokaler i modern tappning, centralt och mycket vackert belägna.




PhotoMarket är inhyst i en lokal som klippt och skurna för intim och exklusiv mässa. Visst hade man kunnat klämma in ytterligare ett par gallerier men nu har man i stället en bar i fonden och en öppen central yta för mingel, drinkar och diskussioner om köp av fotografier. -Som sig bör..!


Fotnot:
Öppettider
(Torsdag 11.00 -18
Fredag 11.00 -21)
Lördag 11.00-21

6 kommentarer:

  1. Fotografi är kul och spännande. Dock lite hajpat och jag tror att dom som köper dyra fotografiska verk idag biter sig själv någonstans.
    I vissa avseende måste jag hålla med Jonathan Jones i The Guardian: "Photography is not art - it's a technique".
    Ingen vet heller hur länge verken håller. Hur ser dom ut om 100 år . . . .
    Dessutom i många fall dålig koll på upplaga mm.
    Men - kul att se på ibland.
    AL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå AL.
      Vi är rörande eniga i allt du säger. Jag har mycket svårt att acceptera att foto skulle kunna vara lika värdebeständigt som exempelvis oljemåleri.
      Problemen med "gicleetryck" och andra har jag diskuterat i en blogg för drygt ett år sedan. Jag tror du kommer att uppskatta den: http://antikmonologen.blogspot.se/2014/03/varldens-storsta-kinesiska.html
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  2. Tack för länk-tipset - intressant läsning. Gicleé - herregud vad dom hittar på. Låter ju fint i alla fall.
    Fick en stor färbild av Hans Hammarskiöld för drygt 30 år sedan - en Cibachromekopia - 70 x 50 cm. På den tiden "top of the pops" vad gällde färgkopiering. Idag ser den ut som skit tyvärr. Fick också en massa "vanliga" svartvita bilder av honom - dom håller som tur är ännu - och kommer förmodligen att klara sig. Gulnar dom så får dom väl åka ner i fixet igen. VAd som händer med signaturen vet bara gudarna. Jag tror fotografin som konst och konstinvestering har en osäker brokig väg att vandra.
    Tacka vet jag olja, akvarell och tusch.
    AL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen, AL.
      Återigen; vi skakar hand.
      Ha det gott,
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  3. Hej,
    Det här inlägget kanske inte passar in just här - men jag blir lite beklämd när jag får nyhetsbrev från bl a Stockholms Auktionsverk där man kan läsa:

    "Samtliga verk av dessa storheter såldes på onsdagens auktion till höga priser.
    Prisexempel
    Nr 359 Olle Baertling REBAMA 1.063.000 kr (utrop1-1,2 milj kr)"

    Nu överensstämmer inte det här riktigt med sanningen. Baertlingverket såldes för 840.000:-. Att köparen sedan fick betala 1.063.000:- och att säljaren i slutänden får ut 726.000:- framgår inte.
    Man redovisar m a o det som ser bäst ut. Kanske bra med lite transparens . . . .

    Bästa hälsningar
    AL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej AL.
      Jag håller med dig fullständigt och har också ifrågasatt detta i tidiagare bloggar. Det är ett förfarande som ligger nära bondfångeri.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera