måndag 10 november 2014

Första svenska rymdföremålet/ Genant Bytt är bytt/ Lauritz ångerrätt/ Ellfenbensstopp hos auktionshus/ Östersundsskandal/ Japanskt rekord

Tack vare astronauten Wally Schirras stora foto-intresse kom Hasselblad att bli det stora namnet för foto i rymdålderns barndom. År 1962 gick Schirra in i en fotoaffär i Houston och köpte sig en Hasselblad 500c. Sannolikt behöll han kvittot, för han tog nämligen med sig kameran, av Schirra ansedd som den bästa på marknaden, tillbaka till NASA där förberedelserna för uppskjutning av Mercury-Atlas 8 ägde rum.


Just den Hasselbladaren kan nu bli din. RR Auctions bjuder ut den till auktion den 13 november i Boston, USA. Den har till yttermera visso bevisligen varit med under ytterligare ett rymdäventyr; Mercury-Atlas 9. RR Auctions visar på ett oerhört ingående vis att detta verkligen är just den Hasselblad som varit med om två rymdfärder.
Proveniensen är solid med Schirras egna papper, diverse bevisande fotografier med mera. En närmast otrolig katalogisering, som måste ha tagit många dagars arbete i anspråk. En indikation på att man haft stora problem med förfalskningar av just kameror, men även av rymd-memorabilia, som är ett mycket hajpat samlarområde. Kameraförfalskningar har Antikmonologen tidigare diskuterat (se bloggen Like Leica).

Hasselbladsannonser fråm 1960-talet. Foto: RRAuctions
Nästa gång ni läser en svensk auktionshuskatalog med tillnamnet "Kvalitet-"), så fundera på hur lång tid auktionshusets experter/intendenter lagt ned på katalogiseringen av varje föremål. Floskeln att det var bättre förr, känns då nära till hands.
Alla NASA-astronauters ögon på Hasselblad. Foto: RRAuctions
Visst vore Världens första svensk(-a föremål) i rymden, -sorry mr Fuglesang, något att kunna beskåda på piedestal i upplyst monter i Sverige!? Varför inte på alldeles utmärkta muséet Fotografiska, i Stockholm? Vad säger herrar Per och Jan Broman och Sven Hagströmer?! Budgivning äger rum torsdag den 13 november, förvägsregistering krävs. Lägsta möjliga bud är 10.000 Us$. Sue Recks, kundansvarig på RR Auctions, förväntar sig dock ett slutpris på mellan 50.000-100.000 dollar, informerar hon mig.

Breaking news: Kameran sålde för fantastiska 275.000 dollar. 
executive vice president at RR Auction.
“The camera was purchased by a well-known collector of space artifacts – someone that we believe will properly curate the camera for future generations,” said Bobby Livingston, executive vice president at RR Auction.
______________________________________

Antiksnack:

Cello av Backman, signerad 1748. Foto: Sotheby´s
Cellon som var med i TV4:s nya "antiksatsning" Bytt är bytt (BäB) är symptomatisk för det största problemet med programmet. Idén är att ett besökande par människor ska lyckas placera ett antal föremål i av programmet redan definierade prisklasser, mellan 5.000-500.000 kr. Lyckas besökarparet med detta, vinner de motsvarande summa som objektet är värt. Skoj ploj, om idén hade fungerat. Men, hur ofta är ett objekt värt exakt X kronor? Allt som oftast är en värdering avhängig en massa olika faktorer. Original eller kopia, skick, patina och framför allt hur ovanligt det är. Sedan är ju frågan om vem exakt som värdesätter ifrågavarande föremål och vilka förbindelser den personen kan tänkas ha till föremålet/ägaren inte helt ovidkommande heller...
Fakta: Cozio.com
Att en cello av Sven O Backman skulle vara värd 500.000 svenska kronor tycks vara ett pris satt av gubben i månen. År 2008 sålde Sotheby´s en dylik daterad 1748, för knappt £5.000. Har Bytt är bytt missat en nolla månne?  

BäB understryker flamsigheten som signum för TV-program om antikviteter, vilket gör ont att konstatera. Jag trodde inte det var möjligt att sjunka under nivån för mer eller mindre regisserat skratt- och flams som SvT:s Antikrundan nuförtiden lagts på, men ack vad jag bedrog mig. Tidigare har jag upphöjt Brittiska Antiques Roadshow till rättesnöre och gör så även fortsättningsvis. Snälla programmakare och programköpare, gör något! Ämnet är det inget fel på, men uppläggen...
______________________________________
*
Antiques Trade Gazette, den 4 november 2014
Efter fällande dom vidrörande försäljning av illegalt elfenben säger chefen för Chiswick Auctions (CA) att han nu vill gå i bräschen för branschen i att sluta med försäljning av elfenben.William Rouse säger att CA nu slutar att hantera allt elfenben -oberoende av ålder- utom i de fall där materialet utgör mindre än 5% av ett helt föremål. Som exempel nämner han nyckelbrickorna på en byrå i övrigt helt gjord i trä.
______________________________________
*
Detalj av lackskärm av Shibata Zeshin, från 1883. Foto: Bonhams
Hela världens auktionshus bjuder över varandra på olika sätt, för att få in kinesiskt porslin till försäljning, eftersom det fortfarande råder stark hausse på området. Ändå togs första platsen prismässigt av Bonhams i London, som under Asia Week till allas förvåning sålde ett japanskt föremål som dyraste objekt; En sällsynt lackskärm som klubbades för £842.500, cirka 10 miljoner kronor, 10 gånger lägsta utrop. Att rekordet noterades för ett japanskt föremål kan naturligtvis också vara ett tecken på medveten auktionsplacering av de mest dyrbara kinesiska objekten i Hong Kong eller New York.
______________________________________
*
Att auktionshus om och om igen försöker sälja föremål som inte får några bud, blir enligt mitt förmenande vanligare. Jag ställer mig undrande till att man då inte konsekvent sänker värdering, respektive bevakningspris på föremålet som fallerar att sälja. Jag är själv intresserad av en målning på Bukowskis Market, som under ett par månaders tid lagts ut för femte(!) gången till exakt samma värdering och högst sannolikt exakt samma bevakningspris. Det är ju inte direkt bra reklam för objektet. Jag vill inte betala så mycket som bevakningen är satt till och uppenbarligen ingen annan heller.

"-Förresten, jag ångrar mig..!"

Lauritz har liknande problem, fast mer extrema. De tillämpar nämligen 14 dagars ångerrätt för alla, undantaget "professionella handlare". Något som mig veterligen -tack och lov- ännu är unikt i auktionsbranschen. Dessvärre har Antikmonologen fått indikationer från många håll på att detta missbrukas extensivt. På grund av Lauritz höga bevakningspriser så skaffar sig säljarna (ofta handlare) möjligheten att bjuda på sina egna föremål via bulvan (vän/familjemedlem), om uppnått pris inte är tillfredställande nog. Då kan handlarens vän Mr X, lägga vinnande bud, men därefter hävda sin ångerrätt, "...utan att ange något skäl". När ska Stockholms Auktionsverk (SAV) börja tillämpa ångerrätt? Lauritz ägarpar Sundström/Rode är mycket stolta över att ligga "i framkant" vad gäller modernisering av auktionsbranschen och likaså över ångerrätten, enligt initierade källor.
 ______________________________________
*
Knappt torrt "org målat", 2000-talspräglat "1700-1800 tal" -ish.
Häromveckan hölls ett lågvattenmärke till så kallad kvalitetsauktion i Östersund. Personerna bakom utmärkta bloggen St Olof var denna gång visselblåsare. Väl så! Ett trettiotal förfalskningar noterades, som utgavs vara äkta allmogeföremål med ålder. St Olof undrar om det rör sig om okunskap eller bedrägeri, från Östersunds Auktionsverks håll. Antikmonologen påstår att det är en i sammanhanget irrelevant fråga. Jag påstår mig inte vara kapabel att ta bort människors karies och sysslar därför heller inte med tänder.

Ifrågavarande auktionshus, Östersunds Auktionsverk, utsågs år 2009 till Årets Företagare i Jämtland Härjedalen, med från hemsidan saxad motivering:

”att de med gården som utgångspunkt utvecklat sitt företag från en liten auktionsbyrå till ett modernt framgångsrikt säljkoncept. Genom nytänkande och hög arbetsmoral och framförallt god service gentemot köpare och säljande kunder, har de byggt upp ett gediget förtroende på den nationella och internationella marknaden”.

När ska auktionshus som inte tar det ansvar som åligger dem, förstå att allt som är mer eller mindre bedrägligt kommer att slå tillbaka på alla aktörer i konst- och antikbranschen? Till slut föredrar folk platta paket från möbeljätten, hellre än att upprepade gånger bli blåsta.
______________________________________
*
Bukowskis och Stockholms Auktionsverk håller i dagarna sina "Contemporary/Nutida" auktioner. Visningarna är paradoxalt nog ett tecken på att handlarna är auktionshusens viktigaste inlämnare. En oerhört stor andel av allt utlyst verkar komma raka spåret från konsthandlare och en hel del möbler och konsthantverk ser ut att precis ha fått förpackningarna bortslitna. Hur länge håller detta? Notera ironin i att konsthandeln ber auktionshusen vara mellanhänder i försäljningen till slutkunden, som ofta redan är etablerad kund till konsthandlaren.

Joråsattsåere. Nu är det höst.

The self-imposed ban will be almost total, although it will exclude items - such as a chest of drawers with an inlaid ivory escutcheon - "where the total amount of ivory is less than 5% of the total material in the object". - See more at: http://www.antiquestradegazette.com/news/2014/nov/04/no-more-ivory-for-us-says-auctioneer-after-3200-fine/#sthash.e2H2rmPz.dpuf
Källor:
http://www.rrauction.com/The-First-Hasselblad-and-Zeiss-lens-in-Space.htm
http://www.antiquestradegazette.com/news/2014/nov/04/no-more-ivory-for-us-says-auctioneer-after-3200-fine/
http://www.lauritz.com/sv/aangerraett/a177/7/5/
http://sanktolofs.blogspot.se/2014/11/lagvattenmarke-nar-ostersunds.html
http://www.ostersundsauktionsverk.com/Auction/
https://www.bonhams.com/press_release/17852/
http://www.auctioncentralnews.com/index.php/features/auction-houses/13603?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+ACNlatestnews+%28Auction+Central+News+-+Latest+News%29

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag saknar lite om beskrivningen av försäljningen av allmogeföremålen. Hur medveten är auktionsfirman och lite hur föremålen är synade. Numera är ju inte ålder så viktigt och auktionsföretagen går in för att skydda sig själva i stället för att göra ett jobb. Finns det inget auktionsföretag som har ansvarsförsäkring? Håller också med om byt och byt där jag reagerade på en daler Sigismund som borde kosta 50000kr inte 500000kr. Det gör ju att programmet tappar i intresse. Intressant är det med Lauritz ångerrätt som finns i lagen om distanshandel. Tycker dock inte det är självklart att den inte ska gälla alla auktionsföretag. Vid fel i varan kan man reklamera hos alla men då är alla auktionsföretag experter och vet att de gjort rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Mina bloggar lämnar ofta dragande av slutsatser till läsaren. Så är inte minst fallet i ovanstående blogg.
      En av mina många trogna danska läsare meddelade mig igår att den diskuterade ångerrätten har sin grund i dansk lagstiftning. Vilket ju är intressant.
      I övrigt kan sägas om Bytt är bytts prissättningar att ett mer passande namn på TV-programmet vore "uppåt väggarna" eller liknande. Deras priser är ofta helt felaktiga. Detta i sin tur kan ju faktiskt leda till tämligen drastiska påföljder. Människor som har exakt likadana (eller snarlika) objekt kan exempelvis drabbas vid eventuella försäljningar eller försäkringsdispyter. För att inte tala om att gästerna -de "tävlande"- i programmet, som vinner en helt de facto felaktig prissumma...
      Mvh,
      Nicklas

      Radera