fredag 21 mars 2014

Världens största kinesiska porslinssängvärmare upptäckt!

Kan man inte sälja en blåvit mingkopia som vattenflaska, så kan man ju alltid pröva att kalla den för "sängvärmare, mingstil" i stället. Det borde väl finnas någon med en kall säng, så här i mars. För fångst av bonde förvisso. Gängse terminologi har annars fram till och med mars 2014 varit månflaska, moon flask eller bian-hu. Göteborgs Auktionsverk har haft en dylik 40 centimeters  "sängvärmare" till salu i tio dagar, med utrop 2000 kronor. Bevakningspriset låg på 1000 kronor och porslinsflaskan är såld, innan budtiden löper ut under fredag eftermiddag, vilket noteras tack vare öppen budgivning online. Månflaskan sålde för 1400 kronor.

"Sängvärmare" -Göteborgshumor eller bara ren okunskap?
Göteborgsinitiativet att kalla flaskan för sängvärmare är -eeh- "initiativrikt" eller "innovativt", för att tala på diplomaters vis. Epitetet anspelar möjligen på den gamla traditionen att likt Kålle o Ada hitta på något käckt, som till exempel Läppstiftet/ Vattenståndet i folkmun betitlas, om Skanskas före detta Göteborgskontor ritat av Ralph Erskine.
"Läppstiftet" av Erskine från 1989. Foto: Wikimedia
Helsingborgs Auktionskammare sålde i veckan ett fotografi föreställande Norma Jeane Baker, mer känd som Marilyn Monroe, med utrop 4000 kronor. Fotografiet av George Barris anges vara från 1962 och kallas för gicleétryck, en term jag aldrig tidigare hört. Ett medföljande "Certificate of Authenticity" förklarar vad det är: Nr 128 av 200 i en "Limited edition" intygas av en Chuck Murphy den 16/5 2006.

"Gicleétryck" föreställande Norma Jeane Baker

Medföljande intyg
Uppförstoring av medföljande intyg till "gicleétrycket"
Att mer insatta personer som undertecknad undviker att köpa utrop som "SÄNGVÄRMARE, Kina, mingstil är kanske inte jättekonstigt, eller gicleétryckt Marilyn i Helsingborg. Men en nybörjare hugger säkert på kroken som gillras(?) av ett auktionshus. Det står ju Kina och mingstil i katalogen/ eller det har ju fint intyg/certifikat. Då måste det ju vara "fint" och "äkta"!? Jag har tidigare extensivt diskuterat problematiken i att skriva saker som "mingstil". Är det mingperiod som åsyftas, i så fall 1368-1644 efter Kristus, eller vad innebär "mingstil"? Tydlighet=ärlighet=nöjd kund. Mingstil=mingkopia. Ser jag dessutom medföljande "Äkthetsintyg" så blir jag per automatik oerhört mycket mer ifrågasättande till föremålets eventuella äkthet. För fångst av bonde.
Detalj av intyg till "gicleétryck"
Gicleétryck torde vara en omskrivning för bläckstråleutskrift. Problemen med olika typer av tryck för foto som medium är många. Foto har hajpats enormt de senaste åren och prisbilder har formligen exploderat. Om fotot är tryckt under fotografens levnad eller ej har en enorm inverkan på priset och det faktum att man kan fortsätta att trycka nya "prints" av ett negativ gör att man kan mjölka ur värdet på ett i grunden originellt arbete, med eller utan upphovspersonens godtycke.

Det ter sig som ett sisyfosarbete att jobba för foto som ny och viktig genre på världens auktionshusscener/gallerier när nya namn/epitet/varianter fortsätter dyka upp. Auktionshusen jobbar hårt med att hålla temakvällar och föredrag om foto, med olika infallsvinklar. Tyvärr har jag personligen haft förhinder att närvara, men att döma av hur snacket går så är foto-scenen i Sverige och internationellt oerhört komplicerad, för att återigen vara diplomatisk. Foto är ett av de områden jag får flest önskemål om att skriva om. Ovanstående gicleétryck såldes för 550 kronor, långt ifrån de 4000. Vad hade Chuck sagt om det priset tro? Is that enjoying mr Barris work to the full extent, mr Murphy?
14 cm:s kinesisk sängvärmare i metall. Tillhör artikelförfattaren.
Jag hänvisar till det för antikbranschen möjligen viktigaste uttrycket av alla; "To call a spade a spade". Återigen. Att benämna ett föremål vid dess rätta namn. Vare sig det gäller en ny kinesisk månflaska inköpt på Pekings så kallade Antikmarknad för ett par svenska hundringar eller ett fotografi sålt av en skicklig amerikansk nasare. Vid dess rätta namn.
Cest ci n'est pas une pipe och heller ingen sängvärmare. It's a spade. Tillhör artikelförfattaren. Typ.
Ya´ll have a niiice weekend...


Fotnoter:
Båda ovanstående auktionshus sorterar under den överspännande organisationen Auctionet.

To "call a spade a spade" is a figure of speech which explicitly calls out something as it is; by its right name. The implication is not to lie about what something is and instead to speak honestly and directly about a topic, specifically topics that others may avoid speaking about due to their sensitivity, unpleasant or embarrassing nature (Wikipedia)


Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lilla_Bommen_%28byggnad%29
https://auctionet.com/sv/138613-george-barris-marilyn-monroe-1962-gicleetryck
https://auctionet.com/sv/137080-sangvarmare-porslin-kina-mingstil

4 kommentarer:

  1. Det borde vara auktionsföretagets uppgift att göra föremålet intressanta trots att det kanske är "skit". Tanken är ju att sälja det till så bra pris som möjligt för inlämnaren. Auktionsföretaget är ju ombud för inlämnaren. Att kalla något stil har man gjort länge. Om man inte kan skriva gustaviansk "från tiden" så blir det stil med ibland tillägget av när i tiden man tror föremålet är gjort. På äldre måleri är det vanligt med "hans art" även om det ibland är förvillande då målningen kan vara gjort igår och konstnären levde på 1600-talet.
    Angående foto är det lika enkelt att göra fler kopior som med grafiken. Inom grafiken så hittar man på editioner som EA, PT etc. Foto kan väl knappast köra med PT? Hälsningar
    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders.
      Tack för mail. Dina och mina åsikter skiljer sig åt en hel del. Jag tycker absolut INTE att det är ett auktionshus uppgift att göra "skit" mer intressant, som du anser.

      I övrigt så upprepar du det jag anser vara stora problem i branschen och som jag har diskuterat extensivt de senaste åren i bloggform.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  2. Fastighetsmäklare och Auktionsföretag är säljare av någon annan person egendom. Att du inte tycker auktionsföretaget ska agera till gagn för säljaren är konstigt. Det är ju säljaren som är uppdragsgivaren. Köparen kan vara vem som helst och det är för att locka till sig köparen som det blir affär. Om inte köparen finns så blir det ingen affär. Bukowskis gör ju reklam om att de får så höga priser. Det lockar knappast nya köpare utan ska nog locka till sig nya säljare. Att du i många inlägg påpekar fel och brister i katalogiseringen av föremålen visar snarare brist i förmåga att göra föremålen attraktiva genom en korrekt beskrivning. Bara för du tycker ett föremål är skit betyder ju inte att andra tycker så. Fundera då på varför man inte får ta hem föremål som lämnats på en soptipp! Vänliga hälsningar Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan.
      Tack för dina åsikter. Jag hänger inte med i dina resonemang, men uppskattar dina rader.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera