fredag 9 mars 2012

Fynd i Fyris

Stor osåld Knöppel
Winston Locksmith?
Besökte tillsammans med kompisen och samlaren K, Uppsala Antik- och Syfestival i lördags (3/3). Försöker om möjligt alltid att gå på liknande evenemang första dagen, enligt devisen The early bird gets the worm. Glädjande nog för säljarna, ringlade kön lång, gissningsvis 100 meter vid öppning. I entrén mötte en stor underbar Lokatt av Arvid Knöppel i brons, dessvärre ej till salu.
Underbett från Arbrå
Trånande Bretagnsk(?) fiskarflicka
14 cm lång, lackat handtag, styv grävlings/svinaborst. Till VAD?
Dagens fynd, ur helt personligt perspektiv, gick från brittisk 50-tals väska i läder, via  1800-tals dubbel-gjutjärnspanna för fisk märkt Arbrå, skuret 1800-tals snäckskal från Bretagne och mycket annat till ett oerhört vackert penselliknande 17-1800-talsföremål, vars funktion jag är osäker på. Jag tänkte överlämna till min redan stora och växande, ytterst kunniga läsekrets att komma med förslag på vad "borsten" är till för. Tack på förhand och trevlig (fynd-)helg!

http://www.knivstamassor.se/uppsala.htm

4 kommentarer:

  1. Eftersom du markerade styv kan det nog inte vara rakborste som jag skulle gissat på utan texten.

    SvaraRadera
  2. Hallå Victor.
    Nä, jag tror defintivt inte att det är en rakborste, även om det finns uppenbara likheter. Den är alldeles för "hård/styv" i borsten. Men tack för förslaget! Jag hoppas på fler förslag!
    Varma hälsningar,
    Nicklas

    SvaraRadera
  3. Kul att se dessa gjutjärnsfiskar, jag har en haft en i många år. Har inte sett dem någon annanstans.

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Roligt att höra! Jag bedömer dem som sällsynta, i denna "dubbel-version". Undrar om dina också är märkta Arbrå under locket?
    Bästa hälsningar,
    Nicklas

    SvaraRadera