Njuter gör jag även på Stockholms Auktionsverks (SAV, numer ägt av danska Lauritz) Moderna visning av ett antal spännande föremål. Exempelvis ett alldeles underbart skåp ropat för 100-150.000 kronor, ritat av Josef Frank. Det jag personligen tycker är vackrast är det som sannolikt skrämmer iväg nio av tio potentiella kunder; nämligen skåpets slitage, patina med ett vackrare ord. Skåpet tycks ha tjänat som upphällningsplats för samtliga drinkar skakade under Drink-SM de senaste 50 åren. Så är dock inte fallet, proveniensen är känd och de facto spännande. Skåpet klubbades för 220.000 kronor.
Fräsigt Frank-skåp. |
När folk åker utomlands har en del som tidsfördriv att notera det besökta landets pris på hamburgaren "Big Mac"logiskt kallat Big Mac-index. Svenska antikbranschens motsvarighet, med en nypa salt, har i många år varit designern Jonas Bohlins idag närmast ikoniska plåtskåp "Slottsbacken". Ett ytterst enkelt designat metallskåp i obehandlad plåt/metall, med råa, avsiktligt rostiga ytor.
Slottsbacken gjordes endast i 200 numrerade exemplar och någon sanning finns det väl i att dessa skåps priser indikerar hur konst- och antikmarknaden mår. Möjligen är det då symptomatiskt att inget av Stockholmshusen försöker sälja ett, ännu i alla fall, våren 2016? Folk håller i sina föremål i tider av oro.
Lotte-tavlor, nr 430 och 431. |
Att vissa utrop placeras på bästa plats i visningssalen har ofta att göra med antingen föremålets eller inlämnarens prestigenivå, ofta i kombination däremellan. Högst värdesatt hänger oftast, men inte alltid, på bästa platsen. Där världens dyraste svensksålda målning någonsin hängde år 2010, Sommarnöje av Zorn, såld för 26 miljoner, hänger under innevarande visning två blandtekniker av Lotte Laserstein, nr 430 och 431; möjligen veckotidningsillustrationer, med utrop satt till 50.000-80.000kr. Förunderliga äro herrens väg(g)ar. Såldes för respektive 60.000 och 85.000 kronor.
Nr 466, Ingens hundar, olja 104x116 cm, Staffan Hallström, utrop 5.000.000-6.000.000 kronor. |
På praktplats två hänger en oerhört kraftfull olja, utrop 466, i Staffan Hallströms mest kända, ikoniska serie Ingens hundar; En hörnsten i det svenska 1900-talets konsthistoria. Ifrågavarande kanvas såldes i november 2004 för 1.390.000 (utrop 400.000-500.000) av SAV. År 2016 anser samma auktionshus att tavlan är värd mer än tio gånger sedan senast det begav sig. Anmärkningsvärt. Återstår att se om det, enligt Heidenstams retorik, lönar sig att spänna bågen så hårt -och hur lågt man lyckas övertyga säljaren om att lägga bevakningspriset?! Hundarna såldes för 4,8 miljoner kronor.
Nr 132, "Trädgårdsmöbeln nr:1, Folke Bensow". Utrop 30.000-40.000 kronor. |
Ett par gjutjärnsbänkar, nr 132 attribuerade till Näfveqvarns Bruk understryker att allt inte nödvändigtvis är vitt och svart, även om just dessa bänkar de facto går i denna färgskala. Jag undrar om dessa bänkar verkligen är tillverkade under 1900-talets första hälft? SAV skriver bland annat: "smärre slitage, sannolikt senare träsitsar" samt "PROVENIENS: Taburetterna ingick i ett husköp på 1980-talet där taburetterna stått sedan länge". Bänkarna såldes för (dubbla utropet) 60.000 kronor till okänd köpare.
"Länge" kan ju innebära ett par dygn, allt är ju som bekant relativt. För övrigt vore totalt osannolikt att träsitsarna är "gamla" eller från tiden. Då skriver man väl "nya" i stället för "sannolikt senare", eller tyckte någon möjligen att det klingade sämre?
Detalj av utrop 132. |
Detalj av nr 132, undersida. Nya skruvar. Ny färg. Nytt virke. Ny metall. Frågor på det? |
Folke Bensow var designern bakom dessa bänkar, år 1920. Vidare; kvalitén på gjutningen haltar alldeles oerhört, detaljarbetet är oprecist/indistinkt, efterarbetet dåligt, patina saknas i princip totalt och luftbubblor/-gropar förekommer extensivt i den gjutna metallen. Bänkarna visar inte några som helst tecken på någon vidare ålder. Det är i antikbranschen känt att Näfveqvarns Bruks gjutjärnsföremål, som ända sedan 1980-talet tidvis har nått mycket höga prisnivåer, har förfalskats. Behöver varningslampan bytas ut på Stockholms Auktionsverk/Lauritz?
Det finns orter som heter Venice, Mora och London i USA. Månne finns det ett Näfveqvarn i Kina? Gör om och gör rätt Stockholms Auktionsverk/Lauritz! Förfalskningar har inget att göra i en kvalitetsauktion. De ska simpelthen bare fjernes fra auktionen!
Detalj av nr 132. |
Detalj av utrop 132, bubblor i gjutningen. |
Exempel på hos Bukowskis tidigare såld Bensow-bänk av samma modell: Trädgårdsmöbeln Nr 2.
Likadan Bensow-bänk, tidigare såld på Bukowskis. Hårt ansatt av ytrost. |
------------------------------------------
Adekvat terminologi är av avgörande vikt i auktionssammanhang. Vid granskande av katalogtexten till följande olja på duk uppstår några tankar.
Olja på duk, nr 631, "Jean Lurcat, tillskriven, Paysage avec femme" (kvinna i landskap). Värdering (=utropet) satt till 20.000-25.000 kronor.
Oljemålning, nr 631, tillskriven Jean Lurcat. |
Vad är intentionen, Stockholms Auktionsverk? "Armbandsur, Rolex, tillskrivet" eller "Lurcat, signerad, tillskriven". Sugen på att bjuda? Någon? Förtroendeskapande?
Multipelt ägg av Lucio Fontana erbjudes. Svar till "Partner sökes". Nr 626. Foto: SAV. |
På en hylla hos SAV står en i Uppsala så kallad världssensation till salu, utrop 626. Se krönikan Verkligen världssensation Antikrundan, Bexhed och Barnebys? Lotterivinsten i form av stort mässingsägg från Uppsalas Antikrundevärdering, som under oerhört dramatiska omständigheter värderades av unge herr Bexhed till omkring en halv miljon kronor.
Antikrundans regler säger något i stil med att den värderande experten inte ska kunna "ta in" föremålet till sitt auktionshus, i detta fall Uppsala Auktionskammare. Praktiskt då att ha fru Bexhed hos rivalen SAV! Keep it in the family. Nämnda auktionshus är dock något mer modest i värderingen; 300.000-400.000 kronor värdesätts den "unika" multipeln, i 1000-upplaga, till. Ägget nådde pocherad nivå och såldes för 600.000 kronor! Dock inträffade något underligt. Det klubbades först för slutsumman 480.000, men togs upp för ny budgivning efter debacle med kundtjänst.
-----------------------------------------------------------------------------------
Under torsdagskvällen (14 april) når mig för övrigt nyheten att herr Sundström shoppar vidare i Sverige. Nu har även Karlstad-Hammarö Auktionsverk införlivats i Lauritz käcka hägn. Huk er göbber o gömmer, nu snakker vi dansk..!?
Nr 50, Hjorths "(Klein-)blå Eva mot (Klein-)blå fond. utrop 3.000.000-3.500.000 kronor. Såld för 3 miljoner (inkl. avgifter). |
På Bukowskis syns det att hängningsstaben (de som ansvarar för att "bygga" utställningen) haft roligt. Det är en fröjd att vandra genom salarna, med fondväggar i starka färger som accenter eller komplement till en massa visuellt godis.
Jirlows olja, nr 137, Cykeltur i Provence. Ingår Frankstolarna i klara, tillika matchande färger i köpet? |
Olja av Siri Derkert i centrum. Utrop 1-1,2 miljoner. |
Mot vägg färgad som en god Bourgogne utan mognad hänger en av mina personliga favoritmålningar från det svenska 1900-talet; nämligen Siri Derkerts underbara Ryttare från 1916-17, konsthistoriskt otroligt viktiga år. En målning jag hade privilegiet att för snart 20 år sedan få resa med i Norge och Danmark, för att sedan hjälpa Sotheby´s att sälja i Stockholm. Ett resesällskap jag sent ska glömma. Såld för 1.9 miljoner.(inklusive avgifter).
Ytterligare resesällskap under samma skandinaviska sejour utgjordes av den betydligt mer bisarra kompositionen "Gräshoppan" av Nils von Dardel. Modernismen ur en pillerburk? Ropad till 2,800.000-3.000.000 kronor. Såld för 3,185 miljoner (inkl. avgifter).
Dardel goes Yves Klein goes LSD? |
A propos pillerburkar och obesvarad kärlek; Något som oftast saknas nuförtiden, är extensiva katalogiseringar av konst(hant)verk. Ropar/värderar man ett konstverk till en massa hundra tusen eller miljoner kronor, så tycker jag banne mig att ifrågavarande auktionshus ska försöka vara så djuplodande som möjligt om föremål och konst. Det blir ju löjligt om man överväger att köpa något för ett par miljoner och katalogtexten endast består av namnet på konstnären och priset. Hellre en ofta använd standardtext om ifrågavarande konstnär än ingen text alls. Att den svenska konstmarknaden domineras av en enda enormt skicklig konsthandlare har sannolikt sin förklaring i bland annat just detta. Det är inte bara konstverket som säljs, utan hela historien kring detsamma. Promenaden från Bukowskis till icke nämnda Konsthandel må vara Sveriges dyraste, men så växer oftast också historien kring de transporterade konstverken för varje meter närmare Konsthandeln de kommer. Det går alltid att gräva fram mer fakta om bra konst. Tidsödande? Förvisso, men det lönar sig. Oftast.
Gör ett besök på visningarna om ni har möjlighet! Det är högst temporära museum där ni ser ting som därefter låses in hos sina nya ägare någon eller några generationer. Man behöver inte klä sig extra fint för att gå på Visning på Fina Gatan och "Vanliga Människor" är välkomna. Allt annat är myter.
Självklart så ska ni också försöka gynna den existerande konst- och antikhandeln. Vi behöver stödet för att överleva.
Äntrar cykeln för att hinna få en solnedgångsbild ackompanjerad av de våryra måsarna.
Skymningen gryr. Här har sannolikt även Siri Derkert stått och njutit om våren. |
Trevlig vår!
Fotnoter:
Strömbron stod klar 1946 och har hållit väl. Så väl att den har fått fortleva, trots att den från början avsågs som just en tillfällig lösning och därför alls inte utsmyckades.
Det finns också en äldre herr Bexhed som associeras med UAK, nämligen Jan-Mikael Bexhed. Advokat med mera, far till Magnus Bexhed, VD för UAK.
Om annat ej anges är bilder tagna av Antikmonologen.
Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mbron
http://auktionsverket.se/auction/modern/2016-04-19/12-josef-frank-skap-svenskt-tenn-1939/?q=frank
http://auktionsverket.se/auction/modern/2016-04-19/466-staffan-hallstrom-ingens-hundar-i/?q=hallstr%C3%B6m
http://auktionsverket.se/auction/modern/2016-04-19/132-folke-bensow-tradgardsmobeln-nr-1-taburetter/?q=bensow
http://auktionsverket.se/auction/modern/2016-04-19/626-lucio-fontana-concetto-spaziale-natura/?q=fontana
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/590/50-bror-hjorth-bla-eva
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/590/137-lennart-jirlow-cykeltur-i-provence
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/590/26-siri-derkert-ryttare
Intressant som vanligt Nicklas. Bänkarna andas verkligen Kina och igår - möjligen förrgår. Taffligt gjutarbete kan anas lång väg.
SvaraRaderaSkall bli spännande att se vad marknaden säger om det ensamma "världsunika" Fontanaägget i 500-upplaga. Sunny side up - eller scrambled? Jag tippar på det sistnämnda.
Anders L
Du är Kung Nicklas, det kan tyckas vara enkla insikter du kommer med, men dom är nog svårare att präntas ner o offentliggöras. All heder åt dig och Din kunskap o integritet !
SvaraRaderaHälsar Lars i Västerås
Visst är Frankskåpet fräsigt men på samma bild finns en pall som inte är lika fräsig. Du har tidigare beklagat jakten på elefanter så det det förvånar mig att du lät ozelotskinnet passera utan kommentar. Inredningsdetaljer gjorda av djur har inget på en kvalitetsauktion att göra. Det är inte kvalitet på något sätt överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om skinnet är "för gammalt" för att omfattas av skyddande överenskommelser. Auktionsverket hjälper på detta sätt till att legitimera och skapa en efterfrågan på sådana saker. Skämmes Auktionsverket och synd Niklas att du missade detta viktiga faktum i ditt annars mkt läsvärda inlägg / Pekka
SvaraRaderaHej.
RaderaTack för ditt mail. Jag är ledsen över att jag gjort dig så besviken.
Det du säger är ju i princip faktiskt att det åligger mig personligen att ifrågasätta samtliga felaktigheter som görs av Sveriges samtliga auktionshus. Om du då inte förstått det så vill jag klarlägga följande för dig:
Jag skriver Antikmonologen s j ä l v. Den är i n t e sponsrad över huvud taget. Det tar mig i genomsnitt uppskattningsvis sju timmar att skriva e t t blogginlägg. Arbete som jag oftast utför nattetid, när andra sover. Antikmonologen kostar mig alltså tid och sömn. Om du "Pekka" har lust att finansiera eller stödja mig ekonomiskt, så är jag oerhört intresserad av att seriöst diskutera detta. Kanske leder dessa samtal till att jag kan upphöra med något av mina dag-jobb? Tills du har en lösning på hur jag ska kunna uppbringa en ekonomiskt mer tillfredsställande situation i mitt bloggskrivande, rekommenderar jag dig följande alternativ:
1: Upprätta en egen blogg där du luftar dina åsikter. (Det "kostar ingenting"...)
2: Skriv ett mail/brev till berört auktionshus, där du tydliggör dina åsikter vidrörande möbler klädda med ozelot-skinn.
Tack för dina tankar. Hoppas det går bra för dig.
Mvh,
Nicklas
Hej igen; Pekka och andra.
RaderaJag har fått två mail som båda indikerar att jag tog i för hårt i mitt första svar till Pekka. För detta ber jag om ursäkt. Det var inte min intention att "trycka till" hårt. Budskapet i svaret kvarstår, men jag vill ändå understryka att det inte var illa ment! Jag har bara inte möjlighet att kommentera allt som är fel i auktionshusvärlden; Det är heller inte -eller har aldrig varit- min intention. Jag hoppas att du även i fortsättningen skriver till Antikmonologen, Pekka. Jag ska försöka att uttrycka mig mindre rättframt. Återigen, tack för dina tankar. Tyvärr noterade jag att ditt brev till Auktionsverket om ozelotklädseln inte landade i god jord, eftersom den såldes högt över utrop. Nämnde du Näfveqvarnsbänkarna i ditt mail till dem? Jag har inte alls kontaktat Verket om blogginlägget nämligen.
Med vänlig hälsning,
Nicklas