De senaste veckorna har Antikmonologen undersökt vad Lauritz säljer, mer specifikt. Den 12 oktober är 2500 varor etiketterade som "Nyproducerade varor", nästan 30 procent av totala utbudet. Återstår gör drygt 7000 utrop under rubriken "aktiva varor", som då logiskt ej borde vara nyproducerade. Här finns dock gott om föremål som är katalogiserade med orden "av senare datum" eller "av nyare datum" eller endast "nyere dato". Vän av ordning undrar då vad som avses. Senare datum än specifikt vad? Nyare datum än specifikt vilket?
De senaste veckorna har exempelvis en grupp om uppemot tio nytillverkade gjutjärnsleksaker/sparbössor etcetera utlysts till försäljning. Samma typ har setts på skandinavisk marknad under hela 1900-talet. Huruvida det har rört sig om tidiga, "lagliga kopior" eller kopior gjorda för att dupera köparen med tillkämpad patina lämnar jag därhän.
"Av senare datum"=Goddag, yxskaft. |
"Av senare datum". Senare än NÄRDÅ? |
"Av nyere dato". Rodins första version gjordes i gips 1880 och i brons 1902. Nyare datum än VAD? |
"Av senare datum". Say what? Vad avses specifikt? |
"Nyere dato". Än VAD? |
Uppenbarligen ska potentiell kund tvingas gissa vad som avses åldersmässigt. Om en bronsstatyett av Auguste Rodin är utförd år 1905 eller 2005 är av extrem vikt för värdet på densamma; vi talar om miljontals kronors skillnad.
Av nyare datum än vad, Lauritz? Nyere dato än 1902, då första bronsgjutningen utfördes, eller nyere dato än 1918 när första världskriget tog slut eller nyere dato än studentrevoltens år, 1968 eller nyere dato än slaget vid Hastings år 1066? Please enlighten us, Lauritz; före klubban faller!
Samma vecka som Antikmonologen researchar för denna blogg sänder Danmarks motsvarighet till Uppdrag Granskning; Kontant, ett 30 minuters dokumentärt inslag om Lauritz sätt att konsekvent övervärdera objekt. Föremål som förvisso är katalogiserade som "Nyproducerad vara" ges av Lauritz "experter" ett butiks-över-värde på i genomsnitt 66% mer än det klubbas för. Konsekvent alltså och detta i en jämförelse av 6000 klubbslag. Enligt Kontant är detta lockpriser, för att få kunden att känna att man fått varan till ett riktigt bra pris. Kontants journalist ifrågasätter förfarandet och får även med Danmarks Forbrugerombudsman (FO)(Konsumentombudsman) på tåget. Både Kontant och FO har i ett antal TV-program hårt angripit Lauritz för diverse misshälligheter. Så till den grad, att Lauritz på sin hemsida under rubriken "Pressrum" har de klickbara länkarna; Falsk budgivning, Kopierade möbler och Stöldgods.
Initierad källa berättar att varor som har utrop under 10.000 kronor ej får ha bevakningspris hos Lauritz. Vad Antikmonologen erfar, så är detta unikt för Skandinaviska auktionshus. Detta påverkar självklart hela försäljningsförfarandet och borde heller ej godkännas av säljaren. Det är enligt utsago emot Lauritz reglemente att bjuda på sina egna varor, i syfte att bevaka prisnivån.
Kontant angriper också Lauritz för att sälja alldeles för högt värderade buddhastatyetter och kallar dem för "syrabehandlade kinesiska trädgårstomtar". Kontant visar dels att statyetterna är syrabehandlade, nytillverkade och "ålderspatinerade" och dels att de är för högt värderade. Mette Rode Sundström, Lauritz VD, säger att allt är precis som det ska, eftersom Lauritz värderar enligt följande principer:
"Butikspris (för 'Nyproducerade varor')
Denna värderingsmetod används för alla varor med logotypen 'Nyproducerad vara'. Lauritz.coms värdering plus provision motsvarar det pris Lauritz.com menar att varan skulle kosta i en butik eller på ett annat försäljningsställe i det land där varan är till salu. Det vill säga att värdering plus provision motsvarar rekommenderade försäljningspris.
Förväntat klubbslag (standardvärderingsmetod) Detta är standardvärderingsmetoden hos Lauritz.com och den används för alla begagnade varor. Värderingen motsvarar det pris som Lauritz.com förväntar att varan kommer att uppnå baserat på vår erfarenhet från tidigare försäljning av samma typ av vara. Värdering är inte en exakt veteskap, utan en indikation. I slutändan är det köparna der (som, Antikmonologens anmärkning) avgör priset, och det fluktuerar. Det innebär att vissa klubbslag kommer att bli högre och vissa lägre än värderingen".
"20./21. årh", med andra ord 1900-2000-tal. Ett (mindre subtilt) sätt att tala om för kunden att objektet högst sannolikt är nyproducerat. |
Det Lauritz tycks glömma är att den generelle besökaren i ett auktionshus, fysiskt eller på nätet, förutsätter att den absoluta merparten av alla varor är begagnade och/eller antika. Lauritz skriver om sig själva på hemsidan: "Auktionsuniversumet på Lauritz.com erbjuder en annorlunda shopping och en njutningsfull upplevelse. Det är ett ärligt, funktionellt och säkert ställe att handla på nätet. Redan från början har målet varit att förrätta auktioner på kundens premisser. Vi tror på att nöjda kunder är våra bästa ambassadörer. Nätauktionerna matchar den flexibilitet som den moderna användaren efterfrågar. Man kan handla när som helst och var som helst".
"20./21. årh". Alltså ej katalogiserad som "Nyproducerad vara". För den initierade, som undertecknad, skriker den med olidligt gäll stämma: NYPRODUCERAD! |
Ska potentiella kunder tvingas gissa hur hur gammalt ett föremål är, såhoppas jag att Lauritz sejour på svensk marknad blir kortvarig. Lauritz tycks använda en godtycklighetsprincip som i auktionsförfarande skall vara icke-närvarande. För gemene man och kvinna kan det vara svårt, för att inte säga omöjligt, att avgöra om ett objekt är ett original eller en banal ny kopia. Då ska ett ansvarstagande auktionshus, -Skandinaviens största, leda kunden genom snårskogen med stringent, konsekvent och solklar katalogiseringsterminologi, så att alla eventuella otydligheter sopas undan, omedelbart.
Hur var det ni skrev?:
"Det är ett ärligt, funktionellt och säkert ställe att handla på nätet. Redan från början har målet varit att förrätta auktioner på kundens premisser. Vi tror på att nöjda kunder är våra bästa ambassadörer".
Kontemplera över era formuleringar en stund, bästa Bengt och Mette. Frågan är också om Stockholms Auktionsverk med Magasin5 samt Helsingborgs Auktionsverks framtid kommer att präglas av samma brist på stringens?
Fotnoter:
Lauritz objekt försvinner fort från hemsidan, därför har valts att endast publicera skärmdumpar. Vill ni söka efter liknande objekt som ovan, så skriv in ordet "nyproducerad" eller " senare" i sökrutan, så får ni genast ett stort antal träffar.
Bevakningspris är det pris säljaren tillsammans med auktionshuset kommer överens om att inte sälja föremålet under.
Källor:
http://www.dr.dk/tv/se/kontant/kontant-101#!/
http://www.lauritz.com/sv/auktion/buddha-bronze/i3582175/
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/10/08/173814.htm
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/10/08/114738.htm
Ett sånt lysande och viktigt inägg. Tack!
SvaraRaderaHej Carita.
RaderaTack för värmande ord; alltid roligt att få!
Mvh,
Nicklas
Fantastiskt bra inlägg! Jag ratar numera Lauritz av de skäl du pekar på i ditt inlägg.
SvaraRaderaMycket märkligt att det inte går att ha ett bevakningspris under värdering på 10.000 kronor. Det har svidit vid mer än ett tillfälle.
Hallå Skaffaren.
RaderaTack för att du uppskattar texten. Spread the word!
Varma hälsningar,
Nicklas
Lysande artikel! Tragiskt att anrika Stockholms Auktionsverk hamnat i detta skumrasksammanhang och trist att svensk press hittills, vad jag vet, bara lyckats leverera idolporträtt av Lauritz grundare utan att på något sätt ifrågasätta vad de faktiskt håller på med. Alarik, auktionsverkets huvudägare, lär dock ha gjort sig en vacker slant.
SvaraRaderaHej Anonym.
RaderaTack för uppskattningen! Vi är rörande eniga i vad du skriver. Inte minst vad anbelangar idolporträtten av idolporträtts-biten. Alarik med flera, lär ha tjänat bra med pengar, enligt ryktena.
Mvh,
Nicklas
Det är inte emot Lauritz reglemente att bjuda på egna varor. Det är tillåtet.
SvaraRaderaDe "tar avstånd från det" men förhindrar det inte, utan tar istället ut både sälj och köp provision som vanligt om säljaren köper eget objekt.
Vad de skriver om under "falsk budgivning" är användare som registrerat sig med falska uppgifter i syfte att trissa upp bud och Lauritz därmed inte kan ta ut avgifter för logistik och administration av dessa. Inte "normalt" upptrissade bud...
Så det är ett förfarande där Lauritz själva bara kan vinna.
Hej Anonym.
RaderaOnekligen intressanta påståenden du kommer med. Jag har nu tagit del av helt motstridiga uppgifter om vad Lauritz anser om bud på egna objekt.
Vet ej vad som gäller -egentligen... Saken blir ju inte lättare av att en del åsiktslämnare är anonyma. Dock är detta ju ofrånkomligt ibland.
Mvh,
Nicklas
Det är tillåtet, de är tydliga på sin egen sida:
SvaraRaderaUnder Auktionsetik:
"Vi tar avstånd från att säljaren bjuder på egna varor för att få ett högre klubbslagspris. Juridiskt sätt kan vi dock inte förhindra det. Om en säljare köper sin egen vara betalas både sälj- och köpprovision och handeln görs upp som med en annan köpare."
http://www.lauritz.com/sv/auktionsetik/a145/3/7/
Under Falsk Budgivning:
"Skulle en säljare få klubbslag på sin egen vara, måste han/hon betala såväl sälj- som köpprovision."
http://www.lauritz.com/sv/falsk-budgivning/a1458/3/7/
Säljare som köper egen vara på eget konto är dock undantagen Ångerrätten,
för att säkerställa Lauritz egna inkomster:
"Ångerrätten gäller heller inte för en säljare som har bjudit på sin egen vara eller för personer i säljarens hushåll. Både säljare och säljares närstående anses redan ha en omfattande kännedom om varan och är därför inte i behov av det skydd som ångerrätten erbjuder budgivare som inte tidigare känner till det objekt som säljs."
http://www.lauritz.com/sv/aangerraett/a177/7/5/
Så nog har de tänkt på allt.
Vi får hoppas de inte kör alltför många svenska hus i botten förrän bubblan brister.
Hej Anonym.
RaderaTack för dina klargöranden.
Mvh,
Nicklas
HÅRRESANDE att Stockholms Auktionsverk hamnar i dess mycket smutsiga händer! Tack, Nicklas för all information. Vi får göra vad vi alla kan för att dra ner byxorna på dessa riktigt KRIMINELLA aktörer i vår bransch. Madeleine Tigerschiöld/antikhandlare
SvaraRaderaHej Madeleine.
RaderaDen som lever får se.
Mvh,
Nicklas
Ska bli intressant att se hur Lauritz klarar av att betala räntorna på obligationslånen. Om man nu betalade 375milj för Stockholms Auktionsverk så skulle de betala ränta på ca 7,25milj varje kvartal (7,5%+Stibor 3mån) enligt sid 44 i obligationsprospektet.. http://www.lauritz.com/reklamer/marketing/investor/prospectus.pdf
SvaraRaderaÅrsvinsten har varit lägre de senaste 2 åren för Stockholms Auktionsverk. Detta skulle vara ett gyllene tillfälle för en stark konkurrent att ta över marknaden med pressande provisioner etc men någon sådan finns inte. Bukowskis är redan försvagat av dåliga finanser och då verkar det inte troligt att ägarna där vill bränna ännu mer pengar på auktionsverksamhet. Möjligen Uppsala kunde ta upp kampen? Tyvärr så krigar de flesta auktionsföretag om samma varor och likartad prissättning etc. Hälsningar Anders
Hej Anders.
RaderaTack för dina tankar!
Jag tror iofs inte att de betalade 375 för SAV. Ryktet säger en tredjedel av den summan, vilket innebär att man har kvar en massa kosing att shoppa för- som HAV och Deconet. (Jag sliter mitt hår för att förstå varför). Mycket riktiga och intressanta tankar från dig.
Mvh,
Nicklas
Hej Nicklas En mkt intressant och skärskådande artikel. Har själv misstänkt en del oegentligheter i samband med budgivning och vissa ständigt återkommande "budgivares nr" Har du följt upp ärendet?
SvaraRaderaMvh
JP