Millesgårdens environger var helt rätt för antikviteter av högre klass, med stor rumslig dynamik. En känsla av intimitet infann sig och besöket upplevdes som hemma-hos- snarare än ett mässhallsbesök. Gott om vinklar och vrår och utan att riktigt ha förstått hur, så var man plötsligt i en annan utställares monter.
Min minnesbild av Grands lokaler -Vinterträdgården- var att mässan var påkostad och stor i flera plan med många deltagare, i fantastiska lokaler.
Översiktsbild av Celsings utställningshall, där Grand Antiques huserade. |
Nordiska Museet var däremot ekande stort och extremt högt i tak, därav kändes lokalen "svår" och opersonlig. Det var själva huvudskeppet, ankomstsalen en halvtrappa upp från kassan, som var utställningslokal för GA.
Millesgårdens senaste arkitektoniska tillskott är Konsthallen ritad av Johan Celsing, klar 1999, där Grand Antiques ägde rum. Jag anser de lokalerna vara oslagbara för SKAF:s prestigeevent. Enda problemet med så öppna montrar torde vara säkerheten. Stora krav ställs på övervakning utförd av professionell personal i stort antal-och avancerad teknik, annars kommer banditerna att betala inträde för att hämta det de tycker om. Utan användning av betalkort. Sanna mina ord.
-----------------------------------------------------------------------
En minst sagt tråkig och pinsam historia, -gott om dylika i svenska konst- och antikbranschen denna höst dessvärre- är att en 66-åring tycks ha försnillat en massa pengar för Carl Larsson-gården. Så till den milda grad att man uppenbarligen tvingas att söka lån för att klara av fortsatt drift.
Dagens förväntade snöstorm lär ställa det det alldeles oerhört för byn Sundborn, eftersom sagde 66-åring även lär ha lagt beslag på vägföreningens plogningspengar för hela kommande vinter.
Carls mustascher vibrerar nog av upprördhet, var han nu befinner sig.
-----------------------------------------------------------------------
Auktionshuset Formstad, före detta iSolna, har Antikmonologen de senaste åren öst beröm över vad gäller sättet att katalogisera och framför allt fotografera på. Man har varit marknadsledare på att katalogisera så korrekt som möjligt. Nu verkar man dock ha kört på grund.
En rubrik och artikel som Bukowskis ledning förmodligen fick ont av noterades i Dagens Industri (DI) härförleden (20 oktober):
Tung rubrik för ny VD. |
Sedan Anna-Karin Laurell slutade har enligt DI sex nyckelpersoner lämnat Bukkan, ironiskt nog även den pressansvarige.
Enligt initierade källor kommer flera av posterna ej att ersättas, utan "täckas upp" av annan redan befintlig personal. Räcker expertisen till när styrelser städar bort kvalificerad arbetskraft, är en av frågorna som man borde ställa sig. Om sedan samtliga har städats bort eller gått av andra skäl, är förstås inte självklart.
Konkurrensen är porfyr-hård om det som säljas kan, -och den är svensk, svensk-dansk och internationell. Omstruktureringarna kan i långa loppet bli dyrare än Bukowskis anar.
-----------------------------------------------------------------------
I söndags hölls auktion ute vid Bromma Flygplats. Katalogtextformuleringar som "till synes i fint skick" och "förefaller i fint skick" om konst ger inte ett professionellt intryck.
Detalj: "Bild förefaller i fint skick" lämnar övrigt att önska. Då lämnar man över det mest basala, en korrekt katalogisering, till kunden. |
Detalj: "...möjligtvis någon enstaka krackelyrbildning". Är den krackelerad eller inte? |
Detalj: "Bild förefaller i fint skick". Förefaller? |
Vad värre är, så verkar man ha problem med att komma fram till vilket material man faktiskt saluför. Några axplock bland de 613 utropen:
"Kanna, porslin". NEJ, Formstad, det är emalj på någon form av metall. Högst sannolikt plåt. Inget porslin alls i detta utrop. |
Detalj av nya katalogtexten. |
"Ytterfoder, porslin". NEJ, Formstad, det är fajans. En annan typ av keramik. |
Utropet ändrat den 8 november: |
Detalj av nya katalogtexten. |
"Vas, stengods". NEJ, Formstad, det är inte stengods. |
Detalj av nya katalogtexten. |
Utöver problemen med material, så noterades fler underligheter. Följande "Skulptur, art deco, konstmassa" kan ifrågasättas på flera plan. Tidsdefinitionen av art deco brukar vara från 1920-1940 med Världsutställningen i Paris 1925 som absolut höjdpunkt. Formstad menar alltså att denna svankande kvinna är tillverkad under denna tidsperiod i materialet "konstmassa".
Jag menar i stället att denna katalogisering är undermålig och faktiskt att jämställa med bondfångeri. Utan att ha sett föremålet i verkligheten anser jag att den är tillverkad tidigast möjligt år 1980. Materialet är mycket riktigt konstmassa. Till yttermera visso är den spraymålad för att efterlikna brons. Jag säger dock inte att man lyckats. Utropspriset hade Formstad satt till 1.200 kronor, vilket alltså är auktionshusets faktiska uppskattade marknadsvärde. Huruvida Formstads katalogisering grundar sig på ren okunskap eller medvetenhet är irrelevant i sammanhanget.
En mer korrekt katalogisering skulle -inte kunde, ha sett ut som följer: Bokstöd, ett saknas, konstmassa, sent 1900-tal. Dock skulle jag inte ha tagit med det i en auktion på grund av den oerhört låga kvalitén. Denna typ av föremål såldes exempelvis på B&W Stormarknad på 1980-talet. En stormarknad situerad bokstavligen nästgårds från Formstad. (Där barn jag lekt). Auktionshuset Formstad, som yrkesmässigt endast sysslar med värderingar och försäljningar estimerar värdet till 1.200 kronor. Kvinnan med de kvadratiska armavslutningarna till händer såldes för 450 kronor, vilket innebär att hon återropades, eftersom Formstad i samråd med säljaren satt bevakningspriset högre än så. På vilka grunder?
Svankande donna av B&W-typ. |
Detalj av nya katalogtexten. |
Att kalla dessa för "1800-tal" är inte i närheten av sanningen. 2000-tal är mer korrekt. Sålda för 350 kronor. |
Utropet ändrat den 8 november: |
Detalj av nya katalogtexten. |
Att kalla denna "prakturna" för 1900-tal är absurt utan att inbegripa ordet "sent". Snarare rör det sig om 2000-tal. Utrop 5.000 kronor. Återropad för 950 kronor. |
Detalj av nya katalogtexten. |
månne-vara så är det -återigen- irrelevant. Formstad skriver bland annat på sin hemsida: "Lika viktigt som att ha roligt är att ta ansvar för att allt går korrekt till och det är just den rollen vi axlar mellan säljare och köpare". Uppfyllde Formstad detta i senaste auktionen?
Jag hoppas att M/S Formstad snabbt dras av grynnan och att eventuella skador inte är bestående. Jag vill att Formstads generella noggrannhet lönar sig och att denna auktion var en tillfällighet. Låt vara en mycket tråkig dylik.
-En av Formstads anställda har kommenterat Antikmonologens krönika i kommentarsdelen nedan!-
-------------------------------------------------------------------------------
En av Antikmonologens trogna läsare meddelar att Stockholms Auktionsverk/Magasin 5/Lauritz har ett "Soffbord med stenskiva" till salu i Frihamnen. Väl så. Auktionshusets experter borde dock titta närmare på stenskivan och definiera stenarten. Allt är som bekant relativt.
Det är mer än relativt olagligt att sälja den typen av "sten". Faktiskt rent av totalt olagligt. Eftersom bordsskivan är gjord av asbest. Ett oerhört cancerogent ämne. Antikmonologen har dikuterat asbestförsäljning i antiksvängen tidigare, i krönikan Får Glenn på Bukowskis risktillägg?
Detta soffbord såldes för 2800 kronor. Auktionsverket/Lauritz drog aldrig tillbaka föremålet från försäljning. Undertecknad inspekterade bordsskivan på plats i Frihamnen den 8 november, efter avslutad försäljning, och är precis som uppgiftslämnaren helt övertygad om att skivan är gjord av asbest.
Översida, hårt polerad, av skivan. |
Undersidan av skivan. |
-------------------------------------------------------------------------------
Lördagsmorgonen var en av höstens vackraste. Som gjord för att gå i en idrottshall i Uppsala! |
En vilostund i prylinfernot. |
Skärpta sinnen under övervakning av Kjartans Richard Nixon i en av mässans roligaste montrar. |
Foto: Juridiska fakulteten, Uppsala universitet. |
Om ett par timmar ska jag utföra min samhälleliga plikt och vittna i en rättegång som rör åtalspunkten Grovt bedrägeri, i branschen jag älskar mest.
-----------------------------------------------------------
Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Art_d%C3%A9co
http://www.teknikhandboken.se/handboken/platmaterial-egenskaper/olika-material/emaljerad-plat-3/
http://www.dt.se/dalarna/falun/carl-larsson-garden-far-lan-for-att-klara-driften
http://www.dt.se/dalarna/falun/misstankta-carl-larsson-svindeln-pengar-for-snorojning-saknas-infor-vaderkaoset-helt-samhalle-hotas-att-isoleras
http://www.di.se/nyheter/personalen-flyr-fran-bukowskis/?nav=nyheter
Hej Antikmonologen,
SvaraRaderaJonas från Formstad här. Vi har alltid varit glada och värdesatt ditt beröm under årens lopp och det har sporrat oss till att försöka uppehålla och öka katalogens kvalité. Tack igen för det!
Likväl kommer vi att värdesätta din kritik och använda den för bättring. Du har rätt i många av dina synpunkter och dessa har jag korrigerat (cirka klockan 11, tisdag 8 november) när jag uppmärksammade ditt inlägg.
Intentionen har alltid varit att försöka skriva så utförliga och korrekta objekttexter som möjligt med en bra tillhörande konditionsrapport. Men då vi säljer tiotusentals föremål varje år sker det ibland misstag i hanteringen. Ibland är det på grund av tidsbrist och ibland på grund att vi helt enkelt inte vet bättre eller av något missförstånd.
Allt som oftast när ett misstag har skett så uppmärksammas det av någon hjälpsam kund vilket vi är mer än tacksamma för. Efter det uppdagas korrigeras texten och/eller så tas en ny bild. Mer sällsynt är det att skriva ett publikt inlägg om det på det här viset som du nu har gjort.
Vi är ödmjuka inför att vi inte kan allt och att vi ibland gör misstag. Det är bara att lära sig och göra bättre i framtiden. Värt att nämnas är också att om vi har gjort ett misstag så tar vi alltid ansvar för det och reklamerar varan och tillför full återbetalning och en ursäkt, även innan ångerrätten gällde.
Med vänliga hälsningar,
Jonas @ Formstad
Hej Jonas.
SvaraRaderaTack för dina tankar och det faktum att du i stort håller med om min tämligen flagranta kritik. Eftersom det var så pass många och grova fel i er senaste katalog skrev jag min krönika.
Det blir intressant att se hur många "ballongflaskor" ni tar in som "17-1800-tal" i fortsättningen, eftersom ni vidhåller den dateringen. Försök att se dem med Antikmonologens ögon nästa gång det står någon med en dylik i handen vid mottagningsdisken. Min åsikt är att de är tillverkade i Kina och är samtida med oss.
Att ni vidhåller formuleringen "Förefaller i fint skick" eller liknande om måleri ni sålt/säljer fann/finner jag anmärkningsvärt även fortsättningsvis. Det ska bli intressant att se om ni fortsätter med denna i mitt tycke bristande auktionshusterminologi.
Din attityd angående eventuella klagomål är fantastisk; "full återbetalning och en ursäkt, även innan ångerrätten gällde". Det är bara en tårta till kunden som saknas. Väl så! Vi får bara inte glömma att alla kunder inte alltid har särskilt djuplodande kunskaper eller möjlighet att ifrågasätta negativa företeelser som exempelvis jag kan.
Vänliga hälsningar,
Nicklas