tisdag 14 maj 2013

Vidarebefodrat brev till Dalarnas Auktionsbyrå och Sveriges Konst- och Antikhandlareförening

Som epilog till auktionen i Borlänge, som hölls av Dalarnas Auktionsbyrå (DAB) den 5 maj, publicerar jag här ett brev som kom in anonymt till min blogg. För förförståelse bör ni ha läst: Katastrofal Borlänge-Kvalitet. Brevet är -åtminstone för mig- smärtsam läsning och jag i min tur riktar det till DAB och Sveriges Konst- och Antikhandlareförening (SKAF).
Nr 879, "Skål, Kina, möjligen Yuan (1279-1368 NC:s anm.) utrop 800 kr". Klubbad för 600 kr. (Undersidan visad)
Hej Nicklas
Tack för ditt mycket intressanta men samtidigt ledsamma inlägg. Jag hittade din tråd om DAB när jag googlade A.Stål Collection som stod på en liten klisterlapp under en av mina två på nätet inköpta skålar.
Nr 879: skål möjligen Yuan. Den med klisterlappen. 600kr
Nr 888: skål Song. 400kr
Antar då att båda skålarna är av nyare tillverkning? Jag är mycket intresserad av antikviteter och då främst av möbler där jag tycker mig ha skaplig koll på vad som är riktigt och inte. Kina och keramik är nytt för mig och har därför noll koll på det, tydligen. Jag får väl representera Rune och Vera i detta fall. Nu var det ju inga stora läropengar som tur var.
Man blir ju ändå ledsen, förbannad och känner sig lurad.
Mvh Rune/Vera

Nr 888, "Skål i keramik, Kina, Song (960-1279) utrop 1000 kr". Klubbad för 400 kr.
Jag vill understryka att brevet är författat av någon för mig helt okänd person och inte av mig själv; anledningen till påpekandet är de rikliga mängderna vatten på min kvarn.

Jag tar mig friheten att saxa ur Borlänge-bloggen:
..."-Problematiken med- i det här fallet-oseriöst katalogiserad kinesisk keramik tas inte i med tång. För det är "besvärligt". Ja, det tror f--n att det är besvärligt. Men hur besvärligt är det inte att tusentals människor köper förfalskad konst -i det här fallet keramik- i tron att de köper äkta vara? Att flera aktörer fortsätter att sprida sin dynga och tjäna grova pengar på det, utan att branschen säger ifrån är totalt häpnadsväckande och groteskt".

Tror Dalarnas Auktionsbyrå, Sveriges Konst- och Antikhandlareförening, Skånes Auktionsverk eller någon annan att Rune/Vera ovan någonsin kommer att bjuda på något spännande och lite okänt område? Aldrig! Förtroendet för antikbranschen är borta. -Med vinden. Vare sig det rör sig om 1000 eller 1 miljon kronor i "lärpengar". Jag hoppas Rune/Vera kontaktar DAB och försöker häva köpet.

Bästa Rune/Vera; Om du vill så företräder jag dig gärna. -Gratis. Att skålarna sålde under utropen och framför allt utan bevakning är indikativt för att säljaren inte hade rent mjöl i påsen. Katalogiseringen "möjligen Yuan" är ful och tveksam på en flagrant fake, men katalogiseringen "Song" är uppåt väggarna. En skål som har "A Ståhl Collection" på special-klisterlapp undertill och sedan får -ett av säljaren och auktionshuset överrenskommet- utropspris på 600 kr; Dessutom ingen eller låg bevakning och epitetet "möjligen Yuan" är samma sak som att säga att den är falsk. -I min och många andras världar.
Förstoring av etikett under DAB nr 879
Jag lovar att kostnadsfritt hjälpa Rune/Vera med de två "sned-köpen". Printa ut mina "två Borlänge-bloggar" och säg att du vill ha tillbaka pengarna, med dem som motivation. Om DAB inte går med på det, så tar vi det därifrån. Andra personer hjälper jag gärna mot konsultarvode. Det gäller för övrigt även för inköp av äkta konst och antikviteter! Det sistnämnda är ett mycket trevligare område.
Nr 72143, "Vaser, ett par, Kina, 1900-tal", Gomer & Andersson, Linköping, utrop 800 kr. Känns de igen från Borlänge? Det är inte samma par. Möjligen kom de i samma container för en tid sedan. "1900-tal"? I så fall i millenniebuggens tidevarv.
Tar problemen slut nu, med grovt felkatalogiserat orientaliskt konsthantverk? Avgör själva, genom att surfa runt lite hos auktionshusen. Titta exempelvis på Auctionet.com och vaserna ovan: 72143. Eller ett litet besök på Göteborgs Auktionsverks hemsida, som erbjuder följande kinesiska "konstverk", nr 64093:

Det är något alldeles extra, eftersom Auctionets egna antikexperter handplockat målningarna särskilt, -"Från de små guldkornen till det mest exklusiva". De är 50x70 cm :"Glasmålning, 2st, Kina, 1900-talets början" och utropet är 7000 kr. Tidigt 1900-tal? Fråga vilken Kina-kännare som helst i hela världen -med rudimentära kunskaper- om något liknande skulle ha gjorts under 1900-talets början? I rest my Republic case and beg to shout NO! Undrar vilka preferenser de handplockande experterna har? Skämtar de med oss? De två kinesiska Playboy-damerna förblev osålda, så nu har de lagts ut till "ny" försäljning. Plötsligt är de katalogiserade som "1900-tal" och inte "tidigt 1900-tal". Samma pris och fortfarande "särskilt utvalt av våra experter". Suck.

Den 30 juni (!), noteras de två Playboy-damerna fortfarande till salu... Hör och häpna så är utropet fortfarande 7000 kr, fortfarande "särskilt utvalt av våra antikexperter". Särskilt utvalt på vilka premisser, kära antik-experter? Uppenbarligen har ingen enda person fallit för dessa av Auctionets antikexperter särskilt utvalda glasmålningar på Göteborgs Auktionsverk, eftersom de fortfarande är osålda. Undrar om de ligger kvar till försäljning om ett år?

Hur länge ska auktionshusen såga av den gren de sitter på? Nota bene, vi sitter alla på grenen. Kortsiktigt tjänar säljarna och auktionshusen på försäljningar av nytt -felkatalogiserat- gods. Men långsiktigt är prognosen inte lika kul. Det kommer att slå tillbaka mot alla aktörer; auktionshusen, antikhandlare och "Svenssons" i form av samlare, inredare och helt vanligt folk med en slant över till vackra ting. En lurad person är en ledsen och förbannad person (se brevet ovan). Om antikhandlare betedde sig på auktionshusvis vad gäller vaga eller felaktiga katalogiseringar, så skulle vederbörande ha en lika ljus framtid som en dront.
Utdöd dront (Didus ineptus (Linné)), bild lånad från Wikipedia
Fotnoter:
Se också bloggen Allt är inte gammalt som är blåvitt. Den handlar inte om fotboll, dock om Göteborgs Auktionsverk (GAV). Sedan första bloggen om GAV (okt 2012) har de märkbart ändrat sina orientaliska katalogiseringar. 17-1800-tals-attribueringar var legio, nu är det ofta "1900-tal" som gäller. Mer sanningsenligt vore oftast 2000-tal, om det som är katalogiserat 1900-tal.

Om någon avser att ifrågasätta mina kunskaper inom erotica, så har jag under två års tid agerat inköpare i flera världsdelar åt ett av världens mest välrenommerade Erotiska Muséer. Dronter kan jag sådär, men jag är i alla fall ornitolog.

Rune/(Vera); låt bli att bjuda på Playboy-damerna är du snäll. Ett gratis-case räcker.

Att vi matas med historier om människor som låter sig luras på auktionssajter som exempelvis Tradera är vardagsmat (se bloggen Sveriges enda anarkistiska auktionshus, sep 2012). Men bondfångeri ska inte få associeras med auktionshus som ståtar med så kallade kvalitetsauktioner.

4 kommentarer:

  1. Klart uppfriskande!

    SvaraRadera
  2. Men Nicklas, Uppsala är väl minst lika goda kålsupare på deras månadsauktioner, och många fler
    varför just dalarna ?
    Vänliga hälsningar
    Lars I Västerås.
    Ps Kinagrejer är ju svårt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Lars.
      Tack för dina tankar, de uppskattas verkligen.
      Det går väl inte alltid rätt till någonstans, men när övertrampen blir för många och framför allt för grova, kan jag inte tiga still.
      Hoppas att kvalitéerna blir justa...
      Varma hälsningar till dig och Västerås!/
      Nicklas

      Radera