Nr 525, "Kina/Japan 1700-1800-tal". Eeh, ICKE sa Nicke!(Utrop 12-15000, Återropade) |
Nr 548, "sen Qing 18-1900-tal". Nicke sa ICKE!(Utrop 8-10000, såld för 9.500) |
Nr 527, "Kangxi 1662-1722". Oh No! (Utrop 8-10000, såld för 8.500) |
Nr 538, "Sen Qing-dynasti 1800-tal". Icke, säger Lasse Kongo.(Utrop 4-6000, sålda för 7500) |
Nr 574, "Sen Qing dynasti 1900-talets början". Tyvärr senare!(Utrop 2000, såld för 1600) |
Nr 529, Kina, Kangxi 1662-1722. Nope! It is Japanese.(Utrop 4-6000, såld för 5500) |
Nr 522, "Kina Ming transition". Korrekt ändrad i nätversionen av katalogen till Japan.(Utrop 10-15000, såld för 10000) |
Beslagtaget elfenben i Hong Kong. Månne är det också "Sen Qing dynasti 1900-talets början"? |
Skjut inte budbäraren. I övrigt ber jag att få hänvisa till Borlänge-bloggen för generella resonemang kring bristande auktionsetik m.m.
Det är för övrigt inte bara porslin som förfalskas: http://www.atl.nu/teknik/kopiorna-lurar-de-flesta
Källa:
www.skanesauktionsverk.se
Bilaga:
Eftersom mina kommentarer är så pass extensiva vidrörande SKAV:s bristfälliga katalogisering, placerar jag dessa som bilaga till bloggen.
Nämnas skall att Jan Bäckman inte längre är med oss; vila i frid. Jag vet inte vem som är ansvarig för orientaliskt konsthantverk hos SKAV, men tror att Jan B åtminstone delvis hade hand om det området tidigare. Jag hittar ingen ansvarig i katalogen eller på nätet.
Min katalogisering till vänster (SKAV:s katalogisering Inom parentes):
492, 18/1900-tal, (Qianlong 1736-95)
493, yongzhengs märke, 1900-tal (troligen 1700-tal)
494, 1900-tal (Qianlong 1736-95)
496, 1800-tal (Kangxi 1662-1722)
503, 18-1900-tal (1700-tal, troligen Kangxi)
504, 18-1900-tal (1700-tal)
505, 18/1900-tal (1700-tal) Undersidor EJ avbildade. Varför?
506, 1900-tal (1800-tal)
507, 18-1900-tal (1800-talets mitt)
508, 18-1900-tal (1800-tal)
509, undersidor EJ avbildade. Varför?
512, 18-1900-tal (17-1800-tal)
514, 18-1900-tal (15-1800-tal)
515, Andra halvan 1900-tal (1800-talets slut eller 1900-talets början)
522, korrekt ändrad till Japan i nätkatalogen. Dock kallar man alla fågelmatare med så kallade spur marks undertill för "Japan, Meiji", vilket inte är korrekt (finns i utrop 517, 520 och 521). Samtliga är kinesiska. Kiln rests används för så små föremål i Kina.
Nr 521, 1 av nio fågelmatare. Kinesisk, ej japansk. (Utrop (för nio st.) 3-5000, sålda för 2.200) |
525, Kinesiska förfalskningar sent 1900-tal/2000-tal (Kina/Japan 1700-1800-tal). Skall EJ inkluderas i en kvalitetsauktion.
526, Kangxi-stil, troligen 1900-tal (Kangxi 1662-1722)
527, Förfalskning, sent 1900-tal/2000-tal (Kangxi 1662-1722). Skall EJ inkluderas i en kvalitetsauktion.
528, 1900-2000-tal (troligen Kangxi 1662-1722)
529, Japan, 1800-tal (Kina, Kangxi 1662-1722)
530, Yongzhengs märke, ej period (Yongzhengs märke och period)
531, undersidor EJ avbildade. Varför?
537, 1900-tal (möjligen Jiajing 1796-1820)
538, Kopior sent 1900-tal/2000-tal (Sen Qing-dynasti 1800-tal). Skall EJ inkluderas i en kvalitetsauktion.
539, undersida EJ avbildad. Varför?
540, 1900/2000-tal (1800-tal)
541, undersidor EJ avbildade. Varför?
543, 18-1900-tal (1800-tal)
544, 1900-tal (troligen Guangxu)
546, troligen 1900-tal (1800-tal)
547, sent 1900-tal (1800-tal)
548, 1900-2000-tal (sen Qing 18-1900-tal). Skall EJ inkluderas i en kvalitetsauktion.
549, Sent 1900-tal (1800-tal)
551, 1900-2000-tal (Republik 1912-49)
552, Katalogiserad som "samtida tillverkning"! Utrop 10-15000, varför tas med i en kvalitetsauktion?
553, Katalogiserad som "samtida produktion". Starkt påminnande om den extensivt diskuterade Uppsala-vasen som såldes för ett par år sedan. Varför tas med i en kvalitetsauktion?
555-560 utgörs av bronser, som förfalskas extensivt och mycket skickligt. Att då inte inkludera ordet "troligen" framför vald attribuerande dynasti, måste anses som anmärkningsvärt. Jag väljer att inte kommentera ålder, eftersom handhavande krävs.
561, Troligen 1900-tal (Qianlong eller Jiajing (1736-1820))
572-574 (tre utrop), utgörs av större elfenbensarbeten som är ett gungfly vad gäller moral och etik. CITES reglerar försäljningen av fridlysta djur. Är föremålen inte bevisligen antika, så ska de heller ej säljas. Med bevisligen avses pappersarbete/och-eller fotografier/testamenten etc. Samtliga dessa tre utrop ser ut som varandes sent 1900-tal eller 2000-tal.
575-580 utgörs av jade/ sten-arbeten. Ett ytterst förfalsknings(/kopie-)drabbat område. Merparten av dessa är katalogiserade som Republik. På vilka grunder?
581, 2000-tal (Republik 1912-49). Dessa penslar, eller likadana, såg jag till salu i större mängd i en inredares monter på Älvsjömässan 2013. Kommer inte ihåg styckpriset, men säljaren påstod inte att de var gamla, -tvärtom!
Nr 581, "Republik 1912-49". Get real!(Utrop 3000, sålda för 2.600) |
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaSom läsare undrar man ju varför, om detta är så känt, gör ingen något åt det? Är det så stora pengar inblandade och alla får sin bit av kakan att incitament saknas?
RaderaHej.
RaderaJaa du. Det är en väldigt central frågeställning. Dels är det nog som du säger och dels att många väldigt kunniga lämnar in ny keramik till försäljning så "får marknaden avgöra" slutpriset. Det blir ju ändå till en win/win-situation, beaktande vad inlämnaren har betalat för keramiken i Kina: nada-zilch-inget i relation till vad det klubbas för. "Det är ju så svårt med kinesiskt konsthantverk" hör man ofta. Min åsikt är att man ska konsultera de som kan, om frågetecken finnes. Men kunskap kostar och "ökade" kostnader gillar inget auktionshus. me laissez faire har gällt i många år för framför allt kinesiskt.
Mvh
Nicklas
Hejsan Anonym.
SvaraRaderaTack för dina tankar. Jag har inga kommentarer till detta, eftersom jag är helt okunnig om herr Dahlman och hans CV.
Mvh
Nicklas