lördag 13 september 2014

Östasiatiska Museet satsar kommersiellt- Paradigmskifte på Skeppsholmen

Under söndagen går svenska folket till valurnorna för att rösta på de människor som de anser ska styra Svea Rike. Antikmonologen hoppas att folk inser alla människors lika värde och inte faller för banal retorik eller främlingsfientliga tongångar.

Huvudstaden har dock mer underhållning att erbjuda. Har ni orientaliskt konsthantverk i byrålådan, som ni inte vet något om, så kan ni ta en sväng till Östasiatiska Museet (ÖM) på Skeppsholmen. Där har man nämligen Asienfestival med digert program, mellan klockan 12-16, under valsöndagen.
Bakluckan på en bil: "Den mobila nostalgiinstallationen från Showa Little Antiques"
Den statliga institutionen Östasiatiska Museet tar in dels in ett externt, privatägt auktionshus; "experter från Uppsala auktionskammare (UAK) som tittar på dina antika saker", och dels tar man in en extern antikhandlare; "Björn Gremner, vd AntikWest, berättar om Falskt eller äkta. Vad är vad?". -Citat ur ÖM:s program för söndagens "Asienfestival".
Uppsala Auktionskammare är ett av Sveriges största auktionshus och omsätter tiotals miljoner kronor per år samt har minst fyra av sina anställda som "experter"/ medarbetare i Sveriges mest populära TV-program Antikrundan, i statliga Sveriges Television (SvT). Björn Gremner är sedan 25 år Antikrundans självklart utvalda vad anbelangar orientaliskt konsthantverk och dessutom i Sverige helt dominerande orientalisk antikhandlare med egna företaget AntikWest, etablerat 1971.

Från Östasiatiska Museets hemsida

Uppsala Auktionskammares e-mail till sina kunder:
Söndag 14 september
– Stor värderingsdag av kinesiskt porslin och asiatiskt konsthantverk.

Uppsala Auktionskammare är stolta över att, som enda auktionshus, få medverka vid Östasiatiska museets Asienfestival som äger rum nu på söndag den 14:e september. Våra experter finns på plats hela dagen för att svara på dina frågor kring asiatiska föremål samt utföra kostnadsfria värderingar.
Dessutom håller vår expert Knut Knutson ett spännande och lärofyllt föredrag ”Kinesiska Skatter –
en ny och gammal marknad”. Föredraget äger rum kl. 15:00. Missa inte denna chans att få lära dig
mer om den mycket explosiva auktionsmarknaden för kinesiskt porslin och asiatiskt konsthantverk.

Fri värdering
Har du frågor om asiatiskt porslin och konsthantverk eller kanske ett föremål du har funderingar kring? Har du kanske en oanad dyrgrip hemma? Missa då inte detta tillfälle att få träffa våra experter och visa upp dina föremål. Våra experter kommer finnas på plats hela dagen för att både svara på dina frågor och för att utföra kostnadsfria värderingar. Varmt välkommen!

Tid: Söndag 14 september, kl. 12:00 - 16:00
Plats: Östasiatiska museet, Tyghusplan, Stockholm.
Pris: Entré 80 kr till utställningarna. Övrigt gratis

Undrar om värderingarna kostar något? (Antikmonologens understrykningar).

Från Östasiatiska Museets hemsida
Detta är intressant och sannerligen anmärkningsvärt. Annat var det när jag som tonåring för 30 år sedan satt i Östasiatiskas "väntrum" för att få de föremål man hade med sig bedömda, troligen med ymnig handsvett. Bedömda av någon anställd som man hade enorm respekt för, i bästa fall chefen själv, som då hette Professor Jan Wirgin. Om man så mycket som insinuerade att man ville ha ett föremål värderat (inte bara tids- och ursprungsbedömt), så blev det onda ögat och en tirad om att man minsann skulle gå någon annanstans. Med annanstans avsågs då det "onämnbara", nämligen något så vulgärt som en kommersiell institution i form av ett auktionshus. På den tiden och till stor del även idag, anses det nämligen ofint eller till och med tabu bland Sveriges museer, att diskutera föremåls värden i kalla siffror. Men nu tycks det ha vänt.
Pengar verkar plötsligt ha blivit intressantare för Östasiatiska Museet, med två stora kommersiella aktörer på plats för att bistå allmänheten under "Stor värderingsdag" och nota bene, ävenledes bistå Östasiatiska Museet. Efter att ha presenterat mig som skribent för Antikmonologen intervjuade jag Chefen för museet, Michel Lee, per telefon under fredagseftermiddagen (12 september).
Mr Michel Lee. Foto: SMVK
Jag lyckades få tag på Mr Lee under hans lunch (sorry!) och frågade hur man resonerat, när man beslutat att invitera ett auktionshus och en antikhandlare under museets vingar, för att bedöma antikviteter? Den engelskspråkige Mr Lee klargjorde att alla dylika frågor skulle jag ta med museets Programansvarige, Petri Tigercrona. Men det är ju du som är chef replikerade jag.
-Betalar ni Uppsala Auktionskammare och Björn Gremner för deras närvaro på söndag, undrade Antikmonologen.
-Nej, ingen betalar någon, svarade mr Lee.
-Hur såg urvalsprocessen ut, vid valen av dessa specifika externa aktörer, undrade Antikmonologen vidare.
-Mr Lee avböjde bestämt att svara på dessa frågor och hänvisade oupphörligen till sin Programansvarige, Hr Tigercrona.


På frågan om mr Lee känner till Cites-förordningen blev svaret till min förvåning nej. Jag upplyste då vad den handlar om, varpå mr Lee sade att det kände han ju till. På frågan vad syftet skulle vara för ÖM, med dels ett auktionshus och dels en antikhandlares närvaro under Asienfestivalen, svarade mr Lee att han ville upplysa allmänheten om dels deras föremål och dels problematiken med just elfenbensföremål och liknande material. -En snabbt greppad hantering av intervjun, av mr Lee, må jag säga. På frågan om mr Lee kände till att miljöåklagare för ett par veckor sedan valt att åtala Uppsala Auktionskammare för just Artskyddsbrott, svarade mr Lee att det hade han ingen aning om. Jag förklarade att så var fallet, att förhandlingar hållits i Uppsala Tingsrätt och att dom faller inom snar framtid. Mr Lee hänvisade återigen till sin Programansvarige och underströk dessutom att bara för att UAK skulle närvara under söndagen, så innebar inte det att ÖM minsann hade överseende med något artskyddsbrott. Antikmonologen tackade för intervjun.

Efter samtalet med chefen för ÖM har Antikmonologen sökt både Petri Tigercrona och Chefen för det Hele, Överintendenten/Chefen för Statens museer för Världskultur, Sanne Houby-Nielsen, både per telefon och per mail. Dessvärre helt utan gensvar.

"Världskulturmuseerna vill bidra till att göra dagens värld mer begriplig genom vår kunskap och våra perspektiv. Föremålen som förvaltas vid Världskulturmuseerna kommer från alla världens hörn och representerar flera tusentals år av mänskligt skapande och kreativitet. I dialog med våra besökare vill vi bejaka världens mångfald och på så sätt bidra till en hållbar global utveckling" (Från SMVK:s hemsida).

Under lördagen, 13 september, intervjuades före detta chefen under många år för Östasiatiska Museet, Professor emeritus, Jan Wirgin i telefon. Den alltid lika ämable Professor Wirgin är den borne diplomaten men noterar att det aldrig hade kunnat hända på hans tid, att ett auktionshus eller en handlare hade kommit till Museet för att värdera eller expertisera. Han hade förvånat sett eventet omskrivet, redan innan Antikmonologen ringde.
-Visst, på min tid kände jag alla och hälsade på hos många aktörer, men inget mer än det, säger Professorn. Han understryker att han inte vill trampa på någons tår. Jag försäkrar professorn om att jag inte vill förmedla något som helst tåtramp och tackar så mycket för samtalet.
Från Östasiatiska Museets hemsida. Notera att AntikWest ej omnämns här.
Eftersom Uppsala AK i sitt utskick skryter om att de är enda utvalda auktionshus undrar vän av ordning varför exempelvis Bukowskis eller Stockholms Auktionsverk/Lauritz.com exkluderats från Asien-festivalen? Dessa auktionshus vill nog också ragga försäljningsuppdrag på Östasiatiska Museet, gissar jag. Det ligger liksom i sakens natur. Notabelt är till yttermera visso att man i UAK-utskicket skriver att "våra experter finns på plats hela dagen". Det är ett känt faktum att UAK inte har någon expert på kinesiskt/orientaliskt porslin. Det är heller inte expert Knutsons område, vilket han själv påpekar. UAK skriver på sin hemsida: "Till vår hjälp vid bedömningar och värderingar av kinesiskt porslin och asiatiskt konsthantverk har vi ett antal internationella externa experter som besöker oss vid ett flertal tillfällen varje auktionssäsong". Innebär detta att UAK kommer att hyra in externa internationella experter för söndagens värderingsfestival på ÖM? Katalogiserar samma experter både orientaliskt konsthantverk och fågelkonst? Frågorna hopar sig. Det är under alla omständigheter väldigt vänligt av UAK att genomföra samtliga värderingar och expertiseringar gratis på Östasiatiska Museets Asienfestival.

Leker med tanken på att Nationalmuseum eller Moderna Museet skulle ta in ett av de största auktionshusen för expertisering och "stor värderingsdag". Ett auktionshus och samtidigt Claes Moser eller Verner Åmell. Varför inte allihop, enligt devisen the more, the merrier?!  Jag tror det skulle bli drag under galoscherna.

Som en trogen läsare av Antikmonologen uttryckte det häromdagen;
Östasiatiska har numera blivit extremt perifert, underordnat den mångkulturella överrocken där subkulturella tendenser i till exempel Mexico Citys slum har högre värde och behöver förklaras mer än tusenåriga högkulturer, eftersom någon tror att det är sociologiskt relevant i nuet... Allt medan Stockholm bygger två, inte en, nya superarenor för miljardbelopp med dåliga publiksiffror, samtidigt som Nationalmuseum nekas bygga ut sina lokaler, utan endast får bygga om. Fast museer drar mycket mer publik och turistintäkter. Se exempelvis på Hollands satsningar på Rijksmuseum och Mauriitshuis. Notera dessutom ironin i att Nobelstiftelsen ska få bygga ett jättekomplex där det idag står en K-märkt byggnad, bredvid Nationalmuseum, som inte fick bygga ut...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Tankar om kultur med mera, anno valsöndagen den 14 september 2014.


Fotnoter:
UAK ägs av Knut Knutson.

Relevanta bloggar för förförståelse:
http://antikmonologen.blogspot.se/2013/08/uppsala-onlinekvalitetsauktion-avsager.html
http://antikmonologen.blogspot.se/2014/02/uppsala-auktionskammare-avslutar.html

Källor:
http://www.varldskulturmuseerna.se/ostasiatiskamuseet/program/kalendarium/foredrag/asienfestival/


14 kommentarer:

  1. Ja det där kan man ju ha mycket åsikter om. Jag tycker själv att det vore *bra* om museerna i mycket större utsträckning kunde delta i livet utanför museets stängda värld och t.ex. aktivt agera kunskapsresurs för såväl samlare som handlare. När sågs senast en museiakademiker dela med sig av sin kunskap *under eget namn* på ett online-antikforum? Men det som hänt här är ju tvärtom, att en enskild kommersiell aktör bjuds in och ensidigt gynnas av ett statligt verk. Det är ju tämligen olämpligt och att UAV samtidigt är åtalade för CITES-brott gör det hela extra pikant...

    Å andra sidan, vad skiljer detta i stort etiskt sett från vad SVT's Antikrundan har gjort under årtionden nu? Syftet är väl att underhålla och dra folk, och om möjligt höja intresset för antikviteter på samma gång. Ah, dessa gränsdragningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå MD.
      Stort tack, för att du delar med dig av dina tankar. Det uppskattas innerligt. Vi är rörande eniga i det du skriver. Jag är själv akademiker och har alltid ogillat de "vattentäta skott" som finns mellan den akademiska ock den kommersiella världen. Dock; här pratar vi statligt museum med statliga anslag etc, vilket gör oavnstående situation något mer -eeh- vansklig...
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  2. Hej! Kanske blir resultatet idag att det blir auktion på hela Östasiatiska museet så slipper man ha en byggnad stående till att förvara sakerna. Kanske vill Vänsterpartiet ånyo göra som sin kollega Stalin som sålde överblivet gods på Bukowskis en gång i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Anonym.
      Stort tack för dina tankar. Jaa, vem vet? Inget verkar uteslutet nuförtiden...
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
    2. Fast Stalin och Vänsterpartiet är inte kollegor, din mupp

      Radera
    3. Hejsan Anonym.
      Jag är benägen att hålla med dig i kritiken om Anonyms formulering ovan. Å andra sidan så önskar jag en vänlig ton i kommentarsdelen. Gränsen går ungefär vid "mupp".
      Lev väl, bäste anonyme mupp,
      hälsar Nicklas

      Radera
  3. Mycket intressant. Jag reagerade på annonsen från UAK och fick svar på Twitter av "Världskulturmuseerna". Skrev detta inlägg tidigare idag:
    https://pontusforslund.wordpress.com/2014/09/24/ostasiatiska-i-daligt-sallskap-eller-antikvitetshandlare-pa-armlangds-avstand/

    Tack för info!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pontus.
      Kul att du gillar bloggen. Avseende det du lagt from om ICOM:s riktlinjer anser jag det som närmast ohållbart för chefen för Östasiatiska Museet att sitta kvar på sin post. Gensvaret på ÖM-blogginlägget har varit mycket stort. Upprördheten i branschen är stor. Jag har dessutom fått ett antal anonyma meddelanden från museianställda och människor på Världskulturmyndigheten, samtliga mycket upprörda. Att pressen inte hugger på detta är anmärkningsvärt.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
    2. Hej Nicklas
      Jo, jag skriver ju ur museal synvinkel. Ser man till ICOM:s etiska regler så är det ett rätt frapperande övertramp. Inte första gången Östasiatiska är i blåsväder och det lär inte vara den sista heller.
      Har du läst kommentaren från museichef Lee?
      MVH, Pontus

      Radera
    3. Hej igen, Pontus.
      Ja, jag såg kommentaren. Efterkonstruktion de luxe, version III. Pinsamt, minst sagt.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  4. Hej
    spännande.
    Det känns som en deja vu upplevelse från andra halvan av 90-talet då leif Häggström och jag förde en stundtals hetsig debatt på DNs kultursidor med jan wirgin då ÖM ställde ut föremål som bärgats från ett vrak och som sedan skulle säljas på auktion. Man kan också dra paralleller till Nordiska museet som öppnar portarna för Grande antik -mässan där det brukar dka upp en hel del föremål med tveksam härkomst.
    Flera av våra statliga museer har inte läst in sig på Icoms etiska riktlinjer.
    Andreas Hennius

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäste Andreas.
      Jag kan bara hålla med dig i det du skriver. Dock, det du-och många andra- påpekar om Grand Antiques på Nordiska Museet- håller jag inte med om. Inga dubiösa föremål har dykt upp där. En viss person ifrån Göteborg påstod en massa för ett par år sedan. Men det var utan substans, och Björn Gremner bet tillbaka mot den personen-med rätta. Däremot har Nordiska Museet kritiserats för att de överhuvud taget hyr ut till kommersiella aktörer, vilket jag personligen inte förstår. Att hyra ut lokaler till seriösa, förvisso kommersiella, aktörer är ju en självklar del av de flesta institutioners vardag. Att däremot under Statliga Världskulturmuseimyndighetens flagga bjuda in till stor värderingsdag, tycker jag är uppåt väggarna.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  5. Fortsätter min tidiagre kommentar efter att ha läst nogsammare om saken. Min och Leif häggströms debatt med jan wirgin på 90-talet handlade om att han lät sten sjöstrand ställa ut sina bärgade fynd från sydkinesiska sjön innan han skulle sälja dom på inkomstbringande auktioner. Där var det inget snack om att det var problematiskt med en vrakplundrare som plockade fram föremål till försäljning fick komma till tals på museet, vi påpekade även då att det var tveksmat gentemot icoms regler.
    andreas hennius

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen, Andreas.
      Om Sjöstrand-föremålen är vi som sagt helt ense. Jag kommer ihåg hela grejen.
      Däremot anser jag personligen, att Nordiska Museet-uthyrning av lokaler är helt "kosher".
      Mvh,
      Nicklas

      Radera