Nr 454501, Bukowskis Market, en lampa, utrop 3000 kr. Klubbad för 1400 kr, lika med återrop. |
I mars sågs dessa stallyktor till salu i Frihamnen:
Stockholms Auktionsverk 25 mars 2013. |
De båda utropen är identiska utseendemässigt, med enda skillnad att BM säljer endast en lykta. Även katalogtexterna har påtagliga släktskap. Jag skrev i mars om dessa "stallyktor/ utomhusbelysning":
"Rent språkligt och även ur ett katalogiseringsperspektiv så är parallellerna uppenbara till Kolonns stallyktor (se Kass katalogisering Kolonn). Auktionsverket skriver: "Skador: Senare skärm och glaskupa". -Senare än vadå? Explicit så säger man -precis som Kolonn gjorde(-och Bukowskis Market gör i sep 2013)- att elen är ny, emaljskärmarna är nya och glaskuporna är nya, men implicit också att smidet är gammalt. Utan att exakt uttala sig om åldern på smidet påskiner man att den är högre än för övriga beståndsdelar, -vilket jag och fler med mig- betvivlar. För övrigt förstår jag inte termen "svarta kupor", men det är sannolikt ett omedvetet misstag och omedvetna misstag är o.k. -Andra typer av "misstag" är mindre o.k. Dessutom borde rubriken "Skador" ersättas av "Konditionsrapport" för mer korrekt förståelse".
Det känns trist att kopiera en tidigare text rakt av, men jag anser det påkallat. I samma blogg skrev jag också: "Antikpressen i Sverige utgörs av Antik & Auktion och Antikvärlden. De skulle kunna betyda mer för folkbildningen, men har valt att styra in i lättsammare terräng. Ämnen som man tror skrämmer läsarna väljs enligt mitt förmenande bort för att de är just skrämmande och av -i ett kortsiktigt perspektiv- möjligen underminerande karaktär. Kanske är tidningarna också rädda för annonstapp, om alltför "delikata" ämnen tas upp. Jag påstår att det är precis tvärtom. Kunskap är makt. Min teori är att om läsaren känner sig kunnig(-are) så har man också en nöjd läsare. Internationella tidningar som Antiques Trade Gazette och The Art Newspaper tar ofta upp "besvärliga ämnen" både sakligt och konstruktivt. Som man bäddar får man ligga, även vad anbelangar val av -eller brist på- (djupare) journalistik".
Rekommenderad inredningsdetalj av Antik & Auktion. |
Ej rekommenderad inredningsdetalj av Antik & Auktion. |
"En bra leksak men som man nog ska hantera med försiktighet... Leksaken kallas mysterieboll och är ett exempel på kinesernas stora hantverksskicklighet... Förhoppningsvis är den inte av elfenben!... Om vi slutar köpa elfenben kanske det kan minska utrotningen av elefanter!"...
Bra Antonia, tack för dina elfenbensförmaningar och utropstecken. De är uppenbarligen påkallade.
Fotnot:
Jag är inte jaktmotståndare, -tvärtom. Men när det gäller att köpa och sälja föremål som stammar ifrån hotade/rödlistade djurarter, så väljer jag att inte vara tyst. Alla artiklar, TV-inslag och rekommendationer som på något vis är positiva eller glorifierar exempelvis elfenben som handelsvara är rätt och slätt: F E L.
Källa:
http://www.bukowskismarket.com/items/454501-utomhusbelysning-1900-tal
Om man ska använda dem som ”stallykta” så borde ålder inte spela roll. Kanske är det en fördel om de är nya med bättre elsäkerhet? De kunde ju beskrivas som nyare tillverkning med modern eldragning så kanske det till och med gått bättre? Auktionsföretagen ska fungera som mäklare och tar själva på sig ansvaret för beskrivning. De har ett antal standardfraser för att det ska låta som de granskat föremålen. Tittar man på ett antal föremål så upprepar de sig vilket visar hur egentligen inkompetenta de är. I sina villkor så försöker de frånskriva sig ansvaret för sina misstag. Om köparen står på sig så får inte säljaren ge med sig utan bör också stå på sig. Alla borde läsa kommissionslagen som är en ganska ny lag och ganska enkel att förstå. Detta kunde kanske bli en egen analys i bloggen?
SvaraRaderaHej Anonym.
RaderaJo, nog är det så.
Mvh
Nicklas