tisdag 27 november 2012

Uppsala säkert kort

Sublim Uppsala-gubbe, utrop 200-250.000 kr (Klubbad för 200.000)
Uppsala Auktionskammare visar sin Höstkvalité i nyinköpta lokaler. Mer centralt belägna än tidigare, större, modernare och framför allt säkrare. Tidigare lokalinnehavare var Sveriges Riksbank, vilket torde borga för god säkerhet.

Orientaliska avdelningen omspänner 318 nummer med många guldkorn, helt dominerad av blundande Buddhan ovan. Jag blir inte det minsta förvånad om han piskar Munch, Haupt och vad-vill-ni kostnadsmässigt.
Vackert  uppsalaensiskt stilleben
I två våningar imponerar det Knutte med personal fått ihop storeligen. Ironiskt att det under dessa kristider ändå blivit en av Uppsalas största och bästa visningar. Kvantitet, men också hög kvalité med Haupt, Muncholja, ABC-målare och inte minst Lennart Nyberg Collection, bestående av mycket högkvalitativ samling (ca 100 rop) huvudsakligen svensk 1900-talskonst.
Samling Baertling i Samling Nyberg
En annan samling utgörs av länsassessor Stig Adolfssons tenn, drygt 100 utrop. En gång i tiden oerhört kostsamma fantastiska föremål, som nu kan fyndas.
Arkitektoniska sengustavianska saltkar från Mariestad (Klubbade för 11.000)
Jag saknar den som brann mest för  tennet, Bengt Jansson, alldeles för tidigt bortgången. Varje gång jag ser bra äldre tenn tänker jag på honom. Magnifika i sin litenhet är saltkaren från Schlätta, utrop 6-8.000.
Gråtrutar av Jonsson, 1997, 80x120 cm, utrop 60-80.000 kr (Klubbad för 230.000)
En härlig olja föreställande Gråtrut -inte som angivet Havstrut- av utställningsaktuelle Lars Jonsson blir sannolikt populär, -länsassessorn tyckte uppenbarligen om mer än tenn.
Öronförsedd orm vaktar juvelavdelningen, utrop 1-2.000 kr (Klubbad för 2.800)
Skulle inget av ovanstående roa er, så anbefaller jag en rolig 190 cm -troligen rysk- 1800-tals orm i pärlbroderi. Svansdrag ringde i klockan och husan kom pilandes med mer grogg... Julklappen med "J", till den som har allt?

Som vanligt reagerar jag på generellt för låga utropspriser. Det är en i branschen etablerad kutym med lockpriser, som excellerar i Uppsala. Att man upphört att kommentera skicket på objekten i katalogen är ett enormt o-skick, som jag tror de internationella auktionshusen först började med. Om ni är intresserade av ett föremål, måste ni alltså kontakta respektive avdelning för att få en fullständig konditionsrapport; eventuella sprickor, lagningar m.m. Som ni förstår är ett föremåls skick helt avgörande för slutprisets succé eller katastrof.

Jag spår succé för Knutssons kvalité.

Källa:
https://www.uppsalaauktion.se/a:20121204

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar