torsdag 13 mars 2014

Uppsala Auktionskammare har pippi

Dags igen för Kvalitetsauktion i Uppsala, online. En jämförelse mellan två avdelningar ger att av Uppsala Auktionskammares (UAK) 68 utrop i avdelningen "möbler" är samtliga sextioåtta kommenterade vad gäller ålder. Antingen genom specificering av tidsperiod/ regerande kung/ rådande stilmode eller genom kommentar om föremålets exakta modellnamn (vilket lätt kan utforskas vidare).
Nr 896, Ett ålderskommenterat utrop; "Stolar, 2 stycken, 1800/1900-tal, utrop 1.000-1.500 kr" (Återropade)
Däremot är runt 109 av 167 utrop under rubriken "Asiatiskt konsthantverk" helt okommenterade vad gäller föremålens ålder, vilket utgör 65% av avdelningen. I och för sig ett framsteg, från 75% i augusti 2013. (Se bloggen Uppsala onlinekvalitetsauktion avsäger sig -TROLIGEN- ansvar för asiatiskt konsthantverk). Varför är  2/3-delar av det "Asiatiska" ej ålderskommenterat över huvud taget? Åldern är ju avgörande för värdet på föremålet, eller? Kunskap finns för att åldersbedöma resterande 65% av asiatiska avdelningen, men uppenbarligen inte hos UAK. "Kvalitetsonlineauktion", sug på ordet. 100% av möbelavdelningen men endast 1/3 av orientaliska avdelningen är ålderskommenterade. Vem lurar vem? I vilken annan områdeskategori skulle ett totalt odaterat material om två tredjedelar accepteras? Mattor? Smycken, silver och guld? Övrigt konsthantverk?
Nr 398, Jaktfalk, Gunnar Brusewitz.
Eftersom mitt intresse för naturmåleri är mycket stort föll ögonen på en fin målning föreställande en ung jaktfalk av Gunnar Brusewitz (1924-2004). Utrop nr 398. Det är en enormt ovanlig akvarell av Gunnar Brusewitz. Maneret är apart för att vara av hans pensel. Jag har aldrig sett den måleritekniken i något av Brusewitz arbeten. Han har bland annat presterat en snöflinge-effekt  för att liksom skänka liv och dynamik åt den målade pappersytan.
Nr 398, Detalj.
Utropet är satt till 2.000-3.000 kr på den 60x40 cm stora målningen. Det får anses som ett mycket lågt utrop, men UAK är i och för sig kända för väldigt låga -lock-utropspriser. Ett mer korrekt utrop på en Brusewitz-akvarell i den storleken torde vara 6.000-10.000 kr med ett förväntat slutpris på mellan 10.000-15.000 kr.
Nr 499431, Ormvråk, Göran Brunius (något beskuren).
En snarlik målning föreställande en sittande ormvråk i den snarlika storleken 62x45 cm och med det snarlika utropet 1.500 kr såldes den 22 februari hos konkurrenten Bukowskis Market (BukM) för 300 kr.

Dock med en liten, viktig skillnad; ormvråkens signatur tyddes en aning annorlunda av Bukowskis personal. Där skrev man Göran Brunius (1911-2005). Brunius var precis som Brusewitz en duktig natur- och fågelmålare, men ödets lotter falla olika och Brunius konst har (hittills) inte tillnärmelsevis kommit upp till Brusewitz prisnivåer.
Nr 398, Gunnar Brusewitz signatur, enligt Uppsala Auktionskammare.
Nr 499431, Göran Brunius signatur, enligt Bukowskis Market.
Att Uppsalas jaktfalk också är utförd av Göran Brunius är klart som korvspad. Återstår att se huruvida eller inte dessa rader får effekt i en eventuellt uppdykande "Ändringslista". Kommer Uppsala Auktionskammares av Handelskammaren tio auktoriserade värderingsmän eller av Sveriges Television  fyra(?) utsedda Antikrunde-experter att lyssna på någon som man inte önskar ha affärsmässiga relationer med? (Se Uppsala Auktionskammare avslutar affärsrelation) Spänningen är inte olidlig. Brunius jaktfalk såldes för 1000 kronor i Uppsala. Det tog cirka sex timmar efter att denna Antikmonolog publicerats, för UAK att publicera följande:

Bukowskis och Auktionsverket har i veckan genomfört sina "Fashion (Auktionsverket) och Fashion and Diamonds (Bukowskis) auktioner och det verkar fortfarande främst vara köparnas marknad med många återrop och generellt sett låga slutpriser i relation till utropen. Segmentet torde fortfarande kosta mer än det smakar.
Nr 1126: Uppsala satsar på Vintage/Fashion med allt-i-ett-kit?
Aspirerar Uppsala Auktionskammare på att ta en del av auktionsmarknadens fashion/vintage-segment? Gammal god auktionstradition är att spara det göttaste till sista utropet, för att få potentiella kunder att hänga kvar i budgivningen. Knutsons sista utrop i mars månads Onlinekvalitetsauktion är nr 1126 : "Parti diverse: Stol, empirestil, äldre herrmagasin och kudde". Konditionsrapport: Stolen med repor. Tidningarna ej genomgångna". Fan trot. (Äldre herrtidningar m.m. klubbades för 300 kr)



Fotnoter:
UAK:s auktoriserade värderingsmän/kvinnor finns alla på UAK:s hemsida.
De fyra antikrunde-arbetarna är såvitt jag förstår herrar Knutson, Sundin och Bexhed och fru Widenfelt.
Ändringslista brukar publiceras av varje auktionshus med självaktning, under pågående visning eller i samband med auktionstillfället, för att i densamma korrigera eventuella felaktigheter eller brister i aktuell katalog.
Den 25 augusti 2013 skrev jag i en krönika om UAK:s dåvarande visning av deras Onlinekvalitetsauktion bland annat:  
"Centrala frågeställningar för UAK:s ledning borde vara: Hur definierar UAK begreppet kvalitet (som ju de facto är en del av namnet på själva auktionen)? Hur definierar UAK begreppet antikvitet? Vad anser UAK om hur ansvaret ska se ut för ett auktionshus?
Även om de flesta av oss förstår att de ifrågavarande 352 utropen är riktade mot köpare i tillverkningslandet i Öst (ofta köpare med lite kunskap, men väldigt tjocka plånböcker), så ska väl föremålen katalogiseras på ett sätt som är korrekt (även) ur svenskt perspektiv? 
Jag associerar termen onlinekvalitetsauktion till -dels en auktion som är högkvalitativt katalogiserad av auktionshusets personal. -Till yttermera visso också en auktion med föremål till salu av högre kvalitet än genomsnittet. Då förväntas betydligt färre än 264 -tvåhundrasextiofyra- vara helt okommenterade vad gäller objektens ålder".

Källor:
https://www.uppsalaauktion.se/a:20140318
https://www.bukowskismarket.com/sv/499431-goran-brunius-gouache-signerad

6 kommentarer:

  1. Det är med spänning man tar del av dina nya observationer, Nicklas! Till och med jag, såg att det var en Brunius-fågel, har sålt flera. Jag hoppas att fler och fler sällar sig till dina bloggar, antikbranschen och dess kunder behöver dig! Det är "intressant" att se att UAK följer dig så NÄRA men har klippt alla band med dig.... Tack, Nicklas, fortsätt! Madeleine Tigerschiöld, antikhandlare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack, bästa Madeleine!
      Jag äger själv ett antal Brunius, likaså Brusewitz.
      Tack för uppmuntrande tillrop.
      Huk er gubbar, var det någon som sa...
      Mina varmaste,
      Nicklas

      Radera
  2. Tack för en bra blog, alltid kul när nya inlägg dyker upp !
    Har också svårt att förstå varför de inte anger ålder på de kinesiska objekten, saknar de kompetens eller är de rädda för rättsliga efterspel vid feldateringar?
    Jämförelsevis verkar vid en snabb koll Bukowskis market alltid datera sina kinesiska objekt, sen antar jag att huruvida det alltid är korrekt är en annan sak?
    Angående UAKs lockpriser: I deras onlinekvalitetsauktion i februari värderades den här porträttmedaljongen till 1000-1500 kr https://www.uppsalaauktion.se/a:20140218/o:517/portrattmedaljong#.UyKmQVF5NaE
    I gårdagens antikrunda angav Knutson istället 4000 kr som värde för en liknande medaljong (ca 18 min in i programmet)

    /Oskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Oskar.
      Tack för uppskattande ord. Skälen för bristande katalogisering i Orientaliska avdelningen tror jag är många, vad gäller UAK. Jag har diskuterat detta extensivt i flera av mina bloggar. Framför allt är det så att kunskap kostar pengar. I stället för att anlita en extern konsult med mycket goda kunskaper som får relevant konsultlön, så anställer ofta -inte alltid- ett auktionshus någon medioker person som tar alldeles för lite betalt. På så vis kan ifrågavarande auktionshus slå sig för bröstet och säga att de anlitar bra, externa konsulter. De får risiga katalogiseringar som nota bene är i linje med vad auktionshuset v i l l ha. Till yttermera visso får de också de i långa loppet också de naturligt uppdykande problem med bristfälliga eller felaktiga katlogiseringar, som man kan förvänta sig. Därför anser jag som jag så ofta påpekat, att man ifrån auktionshusens sida skjutar sig själva i foten/sågar av grenen som alla i antikbranschen sitter på. Felaktigheter slår alltid tillbaka, förr eller senare.

      Ja, ditt exempel med bronsplaketten föreställande Carl XIV Johan är i sanning verkligen illustrativt. Det är svart på vitt om vad ett lockpris är! Tack för dina tankar.
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  3. Hej Nicklas ! Du är jäklarimej en duktig kille Nicklas. Synd att Ni har kommit på en sådan kollisionskurs med varandra, onödigt tycker jag. dags att Uppsala
    gräver ner stridsyxan och vänder blad.
    Tycker Lars i Västerås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars.
      Skoj att höra av dig igen! Tack för uppskattning.
      Det där om stridsyxor och bladvändning ber jag dig vänligen ta med Uppsala Auktionskammare. Jag skriver om sådant jag känner för att belysa, inget annat. UAK väljer sina vänner, -och fiender.
      Hoppas på en solig vår i Västerås, Uppsala och annorstädes!
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera