måndag 15 december 2025

Tjingtjong-keramik på Metropol

På måndagar har Auktionshuset Metropol sin auktion online. Under helgerna kommer privatpersoner och handlare dit på fysisk visning, för att klämma och känna på det som bjuds ut. 

För lite drygt tio år sedan, i september 2015, skrev jag en blogg i sarkastiska ordalag, om Metropols bristande katalogisering. Särskilt vidrörande orientalisk keramik, men även gällande andra föremålsområden. Den bloggen betitlades Kinesiska problem på svensk grund. I april 2016 skrev jag även inlägget Fornasettifest, Gallégala och Rysk Revolutionsyra på Metropol. Jag var i båda dessa blogginlägg allt annat än subtil i min kritik angående Metropols oerhört bristande katalogisering av keramik och glas från många av världens hörn.

I Stockholm och även i övriga Sverige, blir det svårare och svårare för folk med dödsbon att hitta seriösa auktionshus som är dödsboinnehavarna behjälpliga. När jag bodde i Stockholm skickade jag ett antal gånger -för många år sedan- dessa människor till Metropol, eftersom jag själv inte befattar mig med dödsbon (av många skäl). Förutsättningen för att jag ska rekommendera någon för deras gärning, är -logiskt nog- att jag tycker att de är duktiga på det de sysslar med. (Alla auktionshus vill ha dyrgriparna i dödsbon, men de mer "normala" hemmen med lägre värderade föremål är svåra att få hjälp med. Har jag hört.) 

I dagens auktion på Metropol (klubbas eftermiddag/kväll, den 15 december 2025) ger jag er ett antal exempel på hur det ser ut 10 (tio) år senare (och det är inte allt, tyvärr...):

Utrop 6062: Assietter, 10 st, Kina.

NEJ, Metropol, assietterna är gjorda i Japan. En datering vore på sin plats! Jag hjälper er: sista fjärdedelen av 1800-talet.

Utrop 6263: Djupa tallrikar, ett par, 1700-tal. 

Här utelämnar ni VAR de är tillverkade? Jag hjälper er: Kina. Däremot så daterar ni dem; till 1700-tal. Detta betvivlar jag kraftigt. De ser ut att vara gjorda under 1900-talets sista fjärdedel. Denna typ av "Exportporslin" massproduceras i Kina och finns överallt, där det finna farbröder med plånböcker (nåja, med köplust i alla fall).

Utrop nr 6171: Fat + skålar, Imaridekor, Kina och Japan
NEJ, Metropol! Alla sex delar är tillverkade i Japan. Inget är från KINA.

Utrop nr 6183: Fat 10 st, Imaridekor, Kina.

NEJ, Metropol! De är från Japan. Inte från KINA.

Utrop nr 6225: Fat 2 st, Imaridekor, sent 1900-tal.

Oj! Här har ni låtit bli att nämna ursprungsland..!? En livlina från Skåne: de är båda från Japan! Dessutom har ni daterat dem åt skogen. De är mellan gran och tall cirka 125 år ÄLDRE än ni påstår: Således ungefär från år 1900.

Utrop nr 6170: Fat, 3 st, Kina nutida

NEJ Metropol! Det minsta fatet längst till höger är kinesiskt, resten är japanska! Ett tips är att ta en fuktig trasa och torka av grejerna med, FÖRE fotografering. Saker torde vara mer lättsålda om de inte ser ut att ha kommit raka vägen från rännstenen på Sveavägen.

Utrop nr 6063, Fat 4 st, Kina.

NEJ Metropol! Dessa FYRA -av er odaterade- fat är från Japan.

NEJ Metropol! Alla dessa -av er odaterade- fat är från Japan. INGET är från Kina.

NEJ Metropol. Denna lockurna är inte från 1900-talet! Den är från 2000-talet, i bästa fall samtida med tik-tokgenerationen.

Utrop nr 6180: Skålar+ fat, 7 delar, Kina, nutida
NEJ Metropol! bruna skålen längst till vänster är japansk och inte "nutida" utan sannolikt från 1800-talets mitt. Det samma gäller de tre centralt placerade assietterna; de är japanska men troligen ännu tidigare, möjligen från slutet av 1700-talet.

Utrop nr 5052: Stekfat, Kina, blåvitt porslin.
OJ, vad underligt, ingen datering av Metropol för det blåvita stekfatet!? Men det måste ju vara gammalt, eftersom det ser ut som ett antikt stekfat från Kina och säljs av ett auktionshus! Eller? Nej, jag tycker ni ska hoppa över det köpet, på grund av att jag anser att det allt sammantaget är nytillverkat. Vad slarvigt av Metropol att glömma att datera föremålet! Eller inte?

Oj, här glömde Metropol att datera sakerna. IGEN. Men om ni klickar er in i detta utrop så har ägaren klisterlappar under föremålen som säger att den ena är från Dao-Guang medan den andra är otydlig. Rappakalja. Dessa föremål skall dateras till vår samtid. Vad slarvigt av Metropol att glömma att datera föremålen! Eller inte?

NEJ, Metropol! Denna vas är inte 1800-tal. Den är heller inte 1900-tal. Den är samtida med fossilfritt bränsles införande i motorfordon. 

Utrop nr 6179: Vaser 8 st, Kina/ Japan:

NEJ Metropol! Dessa vaser kommer ALLA från Japan, Ingen är från Kina.

Behöver jag nämna att kinesiska föremål är extremt mycket mer lättsålda än japanska? För utvecklade resonemang kring hela denna blogg hänvisar jag till de båda blogginlägg jag nämnde inledningsvis. Ni kommer att baxna.

Katalogiseringen av dessa objekt är skandalöst illa utförda. Självklart kan jag som köpare (expert) oftast se vad som avbildats. MEN, tror ni att den genomsnittlige inlämnaren är "expert" på det han/hon kommer med? Naturligtvis inte! Vem som helst förstår att ett seriöst auktionshus måste agera på ett seriöst sätt, vad gäller alla föremålsområdens katalogisering. Att ett så stort och välkänt Auktionshus endast sporadiskt publicerar undersidor av keramik finns det bara en kommentar till; skandal!

Jag ställde följande fråga redan för TIO år sedan; Vad tycker Salvatore Grimaldi, delägare i Metropol, om dessa flagranta felaktigheter i företaget Metropol? Vilken annan typ av Business har utövare som tillåter liknande brister? 

Vad tycker ni som läsare av bloggen? Längst ned har ni en kommentarsdel. Vårdat språk och vänlig ton, anmodas. Jag undrar vad Sverker hade sagt? Om någon undrar, så har jag slutat rekommendera Metropol.

Jag har mässat om dessa problem i snart 20 år. Ändå händer inget hos Metropol. För den av orientalisk keramik ointresserade kan tyckas att jag är gnällig. MEN, jag kommer inte på någon enda bransch där liknande okunskaper är tillåtna. Antikbranschen är helt okontrollerad, dvs det finns ingen Branschorganisation värd namnet. Tomtar man sig så finns det ingen som säger ifrån. Skatteverket har under de senaste åren visat allt större intresse för Auktionsbranschen, men de är ju helt oinsatta i sådant som jag diskuterar. Såklart.

OCH, vilka är de vi i branschen ska vara mest rädda om då? Det finns bara ETT ENDA SVAR på den frågan; kunderna!

Och säg den kund som blir glad över att ha köpt något som är felkatalogiserat! Det är fullständigt självklart att ingen enda person vill köpa något som är felaktigt katalogiserat. Jag har diskuterat ämnet till döddagar, så bara gå igenom de cirka 170 inlägg som ligger online på Antikmonologen, om ni behöver bli övertygade.

En lurad/ bitter kund är en för HELA antikbranschen FÖRLORAD kund, som går till en Möbeljätte och köper platta paket nästa gång det ska inredas. "Då blir man inte lurad i alla fall". Vi antikhandlare kämpar för vår överlevnad: Som Trump säger; det finns 1064 % färre antikhandlare i Sverige år 2025, i jämförelse med år 1975; och 4330% fler Auktionshus under samma period. Källa: T.Rump. 

Under rubriken Medarbetare (12 personer) benämns tre som "Värderingsman", en som Förordnad besiktningsman och en som Auktoriserad Värderingsman. Vad utgör skillnaden mellan dessa epitet? Den Auktoriserade är grundaren, tillika delägaren. Vad är skillnaden mellan "Auktoriserad/ Förordnad och "bara" Värderingsman? Är de som "bara" är värderingsmän oauktoriserade? Tjoflöjt, sa Janne Vängman.

De som auktoriserar värderingsmän är för övrigt Svenska Handelskammaren. Eller rättare sagt var, Efter ett telefonsamtal till Handelskammaren så förstår jag att det numer uppenbarligen utförs av SCC Arbitration Institute, åtminstone i Stockholmsregionen.

Sensmoral: Alla aktörer i ankdammen måste göra sitt bästa! Hör ni det, Metropol?

Äreså? Äreså? ÄRESÅ?? Jag vet var Sverker hade placerat Metropol. Foto: Femina.se

-------------------------------------------------------------------------------------------


Fotnot:

Är all orientalisk keramik sak samma för Metropol? Det verkar onekligen så. Därav själva formuleringen av rubriken för detta blogginlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar