fredag 29 juni 2012

Keramikens uppkomst tidigarelagd i Kina

Oj, jag hade sönder den pappa... -Världens första(?!) keramikskärva.
Kinesiska och amerikanska forskare har tidigarelagt dateringen av världens tidigaste kända keramik, med tusentals år, tack vare mer avancerad Kol-14 datering. Keramikfragmenten hittades under 1960- och även under 1990-talen i Jiangxi-provinsen i södra Kina, i Xianrendonggrottan.

De nya oerhört viktiga forskningsresultaten kommer att publiceras i tidningen Science, i morgon fredag (30/6). Keramiken har belagts vara 20.000 år, tidigare trodde vissa forskare att den var 18.000 år, men det ifrågasattes av många i forskningsvärlden.
Prof. Wu Xiaohong, chef för Kinas "National lab of Quaternary Chronology", poserar för AP:s fotograf torsdag 28 juni, på Pekings Universitet.
Resultaten går stick i stäv med de hittills rådande teorierna som placerade keramikens ursprung till perioden då människan gick från jägar/samlar-kultur till bonde-kultur för ca 10.000 år sedan.

Dateringsändringen av keramiken kommer att få vittgående konsekvenser för hela forskarvärlden, spår Gideon Schelach, ordförande för the Louis Frieberg Center for East Asian Studies, vid Hebreiska Universitetet i Israel. -Den nya dateringen trycker tillbaka keramikens vagga till den senaste istiden och det kan leda till helt nya slutsatser. Forskningen vad gäller socio-ekonomisk utveckling för människan bör nu helt lägga om fokus, säger Schelach i en artikel som också publiceras i fredagens Science.

The ancient fragments were discovered in the Xianrendong cave in south China's Jiangxi province, which was excavated in the 1960s and again in the 1990s, according to the journal article.

More Information: http://artdaily.com/index.asp?int_sec=2&int_new=56218#.T-1rkfXhcYI[/url]
Copyright © artdaily.org
Källa: Artdaily.com
http://artdaily.com/index.asp?int_sec=2&int_new=56218#.T-1rkfXhcYI

måndag 25 juni 2012

Förfalskarmanual?

Förfalskningar är något som fascinerar de flesta. Så länge det finns pengar att tjäna kommer det att finnas konst och konsthantverk som inte är vad det utges för att vara och som ni vet förekommer det även på dagens (svenska) auktionsmarknad. Under ett antal års tid har undertecknad och ytterligare en person försökt och oftast lyckats få bort de mest flagranta fallen av falsk konst som föregivits vara av Bruno Liljefors. Dessutom arbetar jag personligen för att orientaliskt konsthantverk ska vara så korrekt katalogiserat som möjligt, som konsult åt institutioner som auktionshus, såväl som åt privatpersoner och samlare. Som alla förstår är expertisering av konst och konsthantverk ingen absolut vetenskap, vilket innebär att det finns gott om (olika) åsikter i branschen.

Sedan något år tillbaka finns ett företag etablerat, Art Signature Dictionary. Verksamhetsbeskrivningen lyder:
Art Signature Dictionary is the only dictionary in the world that specializes in showing artists signatures. Through a unique partnership with police authorities around the world Art Signature Dictionary also is the world's only database of art forgery.

Idén att ha ett signaturregister lättåtkomligt online är lika genial som enkel. Att ha tillgång till registret är för den ärlige jättebra och för den med mindre gott uppsåt troligen ännu bättre.

Tunga, svårbläddrade och ibland svårfunna uppslagsverk känns plötsligt som Hedenhös och borta är för de flesta besök på Kungliga Biblioteket eller liknande institutioner, för att slå i signaturlexikon för att finna en signatur eller ett monogram. -På gott och ont; Jag inbillar mig att det nätet, world wide web, har med sig i form av extremt lättillgängliga fakta -gratis eller mot en kostnad-, kontra att behöva besöka ett bibliotek och beställa fram böcker i tysta läsesalar, gör att skickligt förfalskad konst och konsthantverk har ökat (kommer att öka) alldeles oerhört i omfång. Beaktar man sedan den ofta astronomiska prisutvecklingen på eftertraktade föremålsgrupper så är det inte underligt att delade uppfattningar ofta råder bland experter om vad som är äkta eller falskt, nationellt och internationellt. Om en vas eller en oljemålning klubbas för nära miljardbelopp på världens auktionshus, så finns det ekonomiskt utrymme för att göra förfalskningen så bra och "korrekt" som möjligt.

I slutet av 1980-talet såldes en så kallad doucai chicken cup i Hong Kong för ett -i dåtidens ögon- astronomiskt världsrekordpris, motsvarande många miljoner kronor. För den oinvigde är detta en liten enkel tunnväggig kopp, cirka 3 cm hög målad i emaljfärger med motiv av tupp, höna och kycklingar, tillverkad under kejsar Chenghuas dynasti i 1400-talets Kina (1465-87). Dock samtidigt ett bländande sublimt mästerverk av tunnväggigt skirt målat och drejat föremål i porslin, ämnat enkom för kejsaren av Kina.
Chenghua, märke och period. Ingen bild på basen! -Sorry fakers.

Året därpå dök fantastiskt nog ytterligare tre chicken cups upp hos Sotheby´s och Christie´s till försäljning. Dessa var fantastiska i utförande och gjorda i Jingdezhen av samma material, i samma ugnar och av samma familjer i rakt nedstigande led, som de som gjorde originalen under 1400-talet. -Men, med andra ord, de tre var mycket väl utförda förfalskningar, utförda under sena 1900-talet. Den primära anledningen till att den tidens experter kunde klargöra detta, var att undersidorna, alltså basen och dess kalligrafi, var långt ifrån så skickligt gjorda som på originalen. Varför hade förfalskarna då misslyckats med baserna på de tre i övrigt fantastiskt väl utförda förfalskningarna? Jo, i auktionskatalogen illustrerades aldrig undersidan, varför både fotringens och den underglasyrblå kalligrafin var långt ifrån överensstämmande med de extremt fåtaliga originalen, max ett 15-tal idag totalt kända om jag inte missminner mig.

Att nämna förfalskningsproblematiken från sent 1980-tal, vad gäller kinesiskt ming-porslin i resonemanget kring ett nytt företag som lägger upp högupplösta bilder på originalsignaturer av bildkonstnärer på internet mot en avgift kanske ter sig möjligen underligt eller långsökt, men jag är rädd för att drivna och ytterst förslagna förfalskare av måleri som idag är verksamma inte tycker det, utan "skrattar hela vägen till banken".

Regina Krahl, en av världens främsta auktoriteter på kinesiskt porslin och konsult åt Sotheby´s, berättar när jag frågar henne att på den tiden, (läs 80-talet och tidigare) så var det inte ovanligt med bara en bild på ett katalogiserat objekt som kunde vara nog så högt ropat, vilket ofta innebar att förfalskarna fick gissa hur det såg ut i övrigt. Ofta upprepades designen felaktigt på fram- och baksida, även om det exempelvis skulle vara de fyra årstidernas blommor. Regina säger också att förfalskarna idag lätt kan få tag på all nödvändig information och att "fakesen" därför ofta är mycket svåra att upptäcka och det finns inget som man låter bli att förfalska. Om något speciellt är med i en katalog dyker kopior upp nära nog direkt efter att katalogen kommit i tryck, avslutar Regina lakoniskt.

Eftersom auktionshusen har tagit över mycket av antikmarknaden idag, anser jag att det åligger dem att stå för kunskap, alltså anställa och även vidareutbilda de främsta, för att kunna expertisera falska och äkta föremål. En konst- och/eller antikhandlare som säljer falska föremål drivs sannolikt/ förhoppningsvis snabbt bort från marknaden, men ett auktionshus kan avtala bort mycket ansvar och hävda att undersökningsplikt åligger köparen och fortsätta att sälja föremål som inte alltid är korrekt eller tillräckligt extensivt katalogiserade. Exempelvis friskriver sig auktionshuset Nagel, en stor tysk aktör inom orientaliskt, från allt ansvar vad gäller datering av japanskt, koreanskt och kinesiskt måleri.
Ifrågasätt alltid attribueringen!
Proveniens anses vara den magiska äkthetsgarantin i auktionsbranschen, men ett föremål som är falskt får en proveniens i och med det första försäljningstillfället för föremålet. Tendensen är att om ett föremål en gång har sålts av ett auktionshus, så är föremålet därmed godkänt som äkta. Jag har av en VD på ett stort auktionshus mötts av kommentaren : "Denna Liljefors är visst äkta, den såldes ju av Auktionshuset X i början av 1990-talet". Målningen drogs inte tillbaka, utan bjöds ut för ett par hundra tusen i utrop, men rättvisa uppnåddes, eftersom ingen bjöd och tavlan förblev osåld. Äkthetsintyg och flådiga mässingsskyltar på ramen bör fylla en funktion för den potentielle köparen: ifrågasätt attribueringen totalt och fråga dig i stället helt förutsättningslöst vem som har utfört konstverket!

Ämnet förfalskningar är något som är hysh-hysh i antikbranschen, eftersom det kan skrämma kunder till att avhålla sig från köp och detta utgör själva kärnan i mitt resonemang. Om diverse auktionshus tar in nytillverkat kinesiskt porslin och exempelvis katalogiserar det som "Vas, kina, Qianlongs märke", utrop 3.000 kr" på motsvarande någon vecko- eller nätauktion, och den klubbas för 4.000 kr, så är det inte bra. Alla kännare vet att köparen har införskaffat en nygjord vas för 4.000 kr+ auktionshusets avgifter. -En vas som kostade kanske 200 svenska kronor på marknad i Peking, ett par månader tidigare. Men kunden tror att den köpt något genuint, eftersom den har höga tankar om ifrågavarande auktionshus. Och det stod ju Qianlong (=1736-1795) i katalogen..! För att inte tala om dominoeffekten: mindre kunniga antikhandlare köper liknande katalogiserade föremål och har därefter föremålen till salu på kommande antikmässa. För att generalisera: Det står blåvita  nytillverkade bojaner med lock till höger och vänster på Älvsjö Antikmässa, alldeles för högt prissatta. En bojan kostar kanske 200 svenska kronor på "antikmarknaden" i Peking, säljes i nästa led på veckoauktion eller nätsajt för 3.000, antikhandlaren tar 5- 9.000 för den på mässan. Problem uppstår först den dag som bojanen kommer in för påsyn inför eventuell försäljning hos ett auktionshus, där en förhoppningsvis hängiven expert säger: Tyvärr, detta är en Qianlong-kopia från tidigt 2000-tal och den har endast ett dekorativt värde på kanske 500-1000 kr. Varpå ägaren, som ärvt föremålet, säger: men det köptes ju hos ert auktionshus eller hos den välrenommerade antikhandlaren och var katalogiserat som "qianlong"! Nä, den var katalogiserad som "Qianlongs märke", men det stod ingenstans att föremålet var från tiden, replikerar experten.

Det stod heller ingenstans att det var en kopia.

http://www.artsignaturedictionary.com

http://www.bukowskis.com/auctions/554/1326-kopp-porslin-ming-dynastin-chenghuas-sex-karaktarers-marke-och-period-1465-87

onsdag 13 juni 2012

Rysk hausse nu kinesisk

Den hausse som för ett par år sedan rådde för ryskt konsthantverk kan idag i stället skrivas över till kinesiskt.
Utrop nr 1: 10-15.000. Slutpris: Det och lite till.
Klockan 22.46 föll klubban för sista gången på onsdagen(13/6) i Uppsala Auktionskammare (UA). Då hade man under 12(!) timmar minus en kvart klubbat 499 nummer huvudsakligen kinesiska föremål, med få återrop. UA har satsat hårt på att få in orientaliskt och det torde vara lönsamt. Auktionen inleddes med en 26 cm:s arkaiserande tempelklocka i brons med utropet 10-15.000 kr. Klubban föll på 1,7 miljoner kronor. Oops, -vilken inledning på dagen, var skulle detta landa..?

En stor andel av utropen tillhörde definierade samlingar, framför allt Gustaf/ Herman Lindbergs dito, i och för sig inte över hövan gamla, men uppenbarligen ett viktigt faktum sett ur köparnas perspektiv; även kineserna oroas över förfalskningar. Proveniensen betraktas som mycket viktig, (-vän av ordning förstår dock att den ofta är lättare att fuska med än själva föremålets faktiska utseende).

Bronser blev högt betalda, även noshörningshorn som brukligt, -återstår att se hur länge sistnämnda får säljas legalt i Sverige, hårdare lagstiftning har redan implementerats internationellt. Porslin gick också bra, särskilt föremål med kalligrafi. Även lagade föremål sålde till delvis höga priser, vilket kan ses som en ny företeelse. Objekt som tidigare hade ropats åter sålde långt över utrop. Det är ju också charmen och spänningen med auktioner, -att det oväntade kan och kommer att ske. Dessutom hade man fått in en samling netsuke av mycket hög klass som också sålde bra, "trots" det japanska ursprunget. Nu återstår bara betalningen... (Se tidigare bloggdiskussion, exempelvis http://antikmonologen.blogspot.se/2012/03/no-cod-ingen-mer-torsk-for.html).

Stockholms Auktionsverk säljer orientaliskt, 232 utrop, under torsdagen och Bukowskis på fredag, 496 utrop. Andra auktionshus i landet som jobbar för marknadsandelarna är framför allt Crafoord i Lund, numer UA-ägt och även Skånes Auktionsverk i Landskrona. Får man lätt gäspande gissa (läs hoppas) att Knutte och gänget i Uppsala börjar orientaliska auktionen klockan 09 i stället för 11 i höst?
Del av kakan
http://www.uppsalaauktion.se/objekt133279/tempelklocka.html