|
Utanför Z-Point Auktioner i Borlänge. |
Världssensationen(!) är ett faktum. Fredagen den 5 februari sålde auktionshuset Z-Point (ZP) i Borlänge sina 115 utrop, för sammanlagt 14 miljoner kronor. Av de 115 utropen utgjorde den orientaliska avdelningen 34 poster. Orientaliska dominerade totalt med 1.522.930 euro, i runda slängar 14 miljoner kronor. Av auktionens totalt 116 utrop ropades 65 tillbaka, -förblev osålda. En återropsprocent på 56%, torde vara den högst noterade i svensk auktionshistoria för auktion med epitetet "kvalitet". (För bästa förförståelse av detta blogginlägg bör krönikan
Snillen excellerar i Borlänge först ha lästs, samt fler andra krönikor vidrörande ZP, som också finns länkade där).
I övrigt såldes varor för 12.855 euro (cirka 119.000 kronor), dock utgjorde 9.000 euro av dessa inkomsten för utrop nr 104, en "Cartier wrist watch".
|
Gotländsk Cartier från Slite? |
Denna katalogiserades på följande vis, oredigerat citat:
"Description:
Stål. Urtavla av päremor, diamanter och emalj. Originalarmband,
original ask. Steel.Dialer of pearl, diamonds and enamelling.Original
braclet and original box. Condition Report:
Bra skick. Urtavlan utbytt och diamanterna eftermonterade. Smärre
slitage./Dialer changed and side diamonds set afterwards. Slite ware". Med i princip alla delar utbytta och ändrade låter det inte som ett ur en auktoriserad Cartier-urmakare skulle vilja associeras med.
Knappt 1% av hela auktionens värde utgjordes för övrigt av de icke-orientaliska avdelningarna.
|
Sex dockor sålda för 20 euro i ZP:s senaste kvalitetsauktion. Foto: Antikmonologen |
Det mest uppseendeväckande i auktionen, vilket måste betecknas som en världssensation, är att fyra av utropen aldrig fysiskt visades för någon. Enda visningen var mycket dåligt upplösta bilder på internet. Utropen 45-48 hade utpekats av Antikmonologen i bloggen
Verkligen världssensation Antikrundan, Bexhed och Barnebys? som falsarier och drogs någon dag efter den bloggens publicering tillbaka från fysisk visning.
Just de fyra föremålen "råkade" bli de mest inkomstbringande av auktionens samtliga föremål och klubbades -enligt ZP:s /Invaluables hemsida för 150.000, 85.000, 34.000 samt 800.000 euro. Jag vill då med emfas påpeka att beskrivningarna av samtliga dessa fyra objekt -som enligt utsago alltså inbringade mer än 10 miljoner svenska kronor, hela tiden har haft inte bara knapphändiga utan även helt
omkastade beskrivningar. Endast extremt dåligt upplösta bilder på internet och även alltså totalt felaktiga beskrivningar av varje objekt, -och har det fortfarande(!), även efter genomförd auktion. Detta innebär alltså att de som bjudit mångmiljonbelopp på föremålen inte skulle ha brytt sig om att ifrågasätta dessa helt felaktiga beskrivningar/ katalogtexter. Den som exempelvis köpte föremål nr 48 för 800.000 euro bjöd enligt katalogtexten på objektet som var illustrerat under nr 45. Fullständigt absurt med andra ord.
|
Entrén hos Z-Point Auktioner. |
|
Quality Auction Cataloug(sic.) består av åtta ihoplagda A4-papper med två häftklamrar. "Quality auction with asian and international objects" |
Z-Points februariförsäljning är i Antikmonologens ögon utan konkurrens 2000-talets mest uppseendeväckande. För att sätta försäljningarna i perspektiv så sålde alltså ZP Auktioner för 14 miljoner kronor denna februarifredag år 2016 i Orientaliska avdelningens 34 utrop. Det aningen större och troligen mer kända auktionshuset Bukowskis sålde sammantaget 384 poster Orientaliskt i höstkvalitetsauktionen 2015, för 9,8 miljoner kronor, -inklusive avgifter och påslag. Stockholms Auktionsverk sålde Orientaliskt för 3,8 miljoner i 124 poster.
Mikael Björkman och hans Z-Point Auktioner sålde alltså mer i sina 34 utrop än vad Sveriges två mest seriösa auktionshus Bukowskis och Stockholms Auktionsverk gjorde tillsammans i 508 utrop. DET, kära läsare, är en världssensation! Släng dig i väggen, Fontana-multipel... Detta borde innebära att både Bukowskis samt Stockholms Auktionsverk i sina kommande kvalitetsauktioner avser att sälja fett med (ursäkta franskan) till synes ålderdomliga kinesiska bronser. Däri ligger uppenbarligen de tunga inkomsterna och dessa bronser lär inte vara svårfunna i Kina.
ZP:s Verkställande direktör tillika ägare Mikael Björkman, torde dra till sig mångas blickar i denna veritabla auktionssuccé. Men är det blickar av avundsjuka eller av avsmak?
Alltnog tiger auktionsaggregatorn Barnebys (B) stilla. B utgör Sveriges
idag mest självklara och välsmorda PR-koloss i auktions- och
konstbranschen, med uppåt femton alltid(?) glada blogg-skribenter. Man
välkomnade ZP auktioner till Barnebys den 24 januari och lanserade ZP:s -av Barnebys så kallade- kvalitetsauktion -glatt.
|
Barnebys företagsidé är i grunden att saluföra internetauktioner, som exempelvis i ovanstående artikel publicerad den 2 februari 2016. |
Är det då inte en endaste aning underligt att varken Barnebys eller någon enda journalist har valt att skriva en enda ytte-bytte rad om världssensationsauktionen februarifredagen år 2016, som inbringade över 14 miljoner kronor i lilla Borlänge? Inte ens lokala
Dalarnas Tidningar har kommenterat miraklet i Borlänge. Fjorton miljoner torde utgöra en icke förkastlig summa i staden Borlänge aktiviteter.
|
Barnebys om Tjock-Steffe den 5 februari 2016. |
Barnebys väljer i stället att skriva om Tjock-Steffes nyligen sålda bil, men kommenterar inte med en enda mening Z-Points 14-miljoners auktion, som piskade Pontus Silfverstolpes gamla arbetsgivare och vapendragare Bukowskis med hästlängder. I sanning märkvärdigt.
|
Insida utrop nr 85, daterad till Qianlong, noterad såld för 20.000 euro. |
Eftersom Antikmonologen inte sett ett enda reportage från den i begreppets innersta bemärkelse -fantastiska- auktionen, i någon tidning eller sociala medier så tog jag saken i egna händer. Oannonserat trädde jag efter 2,5 timme i bil, in, strax efter lunchtid, i Z-Points ekande lokal på Stationsgatan 8, huvudgatan i Borlänge, denna grå regnblandade och snöiga februarionsdag, den tionde. Granne med Pingstkyrkan och Polisen. Det kändes på något vis tryggt.
En vänlig kvinna i sen medelålder hälsade, medan en yngre kinesisk kvinna pratade engelska med lång lokal herre (som anlände alldeles före undertecknad), i värderingsärende. Eftersom lokalen var stor men väldigt tom, var det omöjligt att undgå vad konversationen gällde. Långe Herrn hade ärvt en del guld och annat glimmande och ville veta om det var värt något och om det i så fall gick att sälja. Kinesiska damen pratade mycket fort och efter en lång harang på engelska pep långe herrn att han inte hade förstått något. Då fick kinesiska damen syn på mig och sprang, verkligen
sprang med steg a lá Linda Haglund, inåt rummet och väste högt något ohörbart till någon i ett angränsande rum. Denne någon utbrast något återigen ohörbart, kom ut och gick direkt fram till mig, varpå jag artigt hälsade på Auktionshusdirektören tillika ägaren Mikael Björkman, men snabbt pekade på Långe Herrn och sade att han var först.
Business before pleasure! Jag var där för att prata lite, sade jag i förbifarten.
Mikael pratade länge och väl om guldet, hittade någon kattfot samt guldhalt, men avrundade med orden att han faktiskt inte kunde något om ädla metaller
egentligen. Däremot kände han ju guldsmeden som låg alldeles nära, "...och han brukar hjälpa oss".
|
Chefen och ägaren med nr 44, sigill, daterat till Qianlong (1736-1795). |
Några minuter senare, när jag hade inspekterat domänerna, fick vi en pratstund. Mikael kände igen mig. Jag gratulerade till den enorma försäljningssuccén och frågade om ZP hade haft besök av media eller TV som velat beskriva de sensationella försäljningarna?
-
Nej, inga har varit här.
Men vad konstigt, sade jag. Relativt sett så har ju ni sålt bättre än något annat auktionshus överhuvudtaget!
-
Jo, men det är ju inte betalt ännu. Du förstår det är ju en sak att folk bjuder, men en annan sak att få in pengarna.
Förvisso, men ni måste väl ändå se det positiva och inte problem bara fem dagar efter rekordauktionen!?
-
Jo, det förstås.
Det mest sensationella är ju att ni lyckats sälja föremål för drygt tio miljoner som ingen sett, annat än i dåliga bilder på nätet. Det har nog aldrig skett förut.
-Jo, någon gång tror jag det har hänt, sade Mikael. -
Men de fanns i Frankrike så det var därför.
Och den stora kinesiska... -du vet tavlan- den var för stor för att få in, så den fick vi ha visning av på en annan plats.
Menar du thangkan?
-Jaa, just det!
Men den sålde? (Noterad till 96.000 euro)
-Ja, men vi har ju inte fått in pengarna än vettu.
Men ni sålde ju flera andra föremål för stora pengar, exempelvis flera jader och ett par porslinsskålar till höga priser.
-Ja, men det är ju det där med pengarna vettu. Det kan ofta vara stora problem med att få in betalningen.
Hade ni många på besök under visningen? (Som varade i totalt fyra timmar på auktionsdagen).
-Nä, det var inte så många här.
Jag vet att du inte behöver svara, men kan du säga något om var köparna kommer ifrån?
-Jaa, det är ju rätt så många ifrån Kina och då blir det ju ofta problem med betalningen.
Köper de något och inte hör av sig så är det ju kört. Det finns ingen lösning då.
Men det gör det väl visst! Om du har haft så stora problem tidigare, med kineser som inte betalar så borde du väl köra en bankkoll på dem inför auktionen? Eller be dem lägga en peng inför auktionen, som många större auktionshus begär av potentiella köpare sedan flera år!?
-Joo, det förstås.
|
Tänkte inte på det. Foto: Youtube |
Kan du kinesiskt konsthantverk Mikael? (Han har i tidigare intervju i december 2015 klargjort att ZP anlitar externa konsulter för expertisering av kinesiskt konsthantverk).
-Nä.
Är du konsthistoriker?
-Nä.
|
ZP:s hemsida den14 februari 2016
|
Kan du
något om konst eller antikviteter?
-Nä, jag tar hand om pappren och får saker och ting att fungera här.
Så du menar att ni tar in externa konsulter för
alla föremålsområden?
-Ja.
Men blir inte det dyrt?
-Njao, men det funkar.
Ja, du känner ju guldsmeden. Är det så att du är gift med en kinesiska?
-Ja.
Äger du eller din fru ett enda av de kinesiska föremål som bjöds ut i er senaste kvalitetsauktion?
-Nej. (
Antikmonologen har
tidigare visat att Björkman upprättat Handelsbolag för
"Handel och export av antikviteter. På sikt kommer även import från Kina att bedrivas").
Tycker inte
du att det var otroligt att ni lyckas sälja föremål för mer än tio miljoner som ingen sett i verkligheten?
Jo, men de fanns ju i Frankrike så det var ju inget konstigt.
Eeh, just det... En sak Mikael, du har sagt att mångmiljonvaserna finns i Frankrike ett antal gånger nu. Är du medveten om att du skrev Spansk samling till mig i ett mail?
-Nä det gjorde jag inte!
Eh, jo.
-Nää, det gjorde jag i n t e!
Jo, Mikael, det gjorde du. Jag har mailet kvar.
-Jaa, jag får så många mail att jag i n t e kan komma ihåg allt folk skriver..!
|
Mail från Mikael Björkman daterat 1 februari 2016. |
|
Nr 26, vas daterad till Kangxi, (1600-tal). Noterad såld för 5.000 euro. |
|
Nr 44, sigill, daterat till Qianlong (1736-1795). Utropet var 30.000-50.000 euro. Noterad som såld till "reapriset" 15.000 euro. |
Efter intervjun frågar jag om det finns möjlighet att få titta på några av de "bättre" sålda föremålen. Jag ska fråga XX blev svaret och jag förstod att det var frun som åsyftades. Efter någon minut kommer Mikael tillbaka och säger att det går bra, -till min förvåning, måste tillstås. Därefter förevisas jag nr
43; jadeplakett daterad till 1736-1795 och
44; sigill i jade daterad till 1736-1795 samt
60; porslinsskål daterad till tidigt 1700-tal och
85; porslinsskål daterad till 1736-1795.
|
Utrop 43, "Chinese jade carving, A hole on the top". Daterat till Qianlong, 1736-1795. Noterad som såld för 5.500 euro. |
Två jade-föremål samt två porslinsskålar, nr 43, 44, 60 och 85, har samtliga daterats av Auktionshuset Z-Point till precist angivna perioder under 1700-talet, Yongzheng och Qianlong. Samtliga är gjorda under de senaste maximum 20 åren, alltså förfalskningar. Dessutom är de
dåliga förfalskningar, lätt igenkännbara så som varandes förfalskningar för alla initierade i orientaliskt konsthantverk.
Vilken turist som helst kan köpa mer eller mindre identiska föremål i Kina, oftast på "Beijing Antique Market" för några hundralappar styck, om man pratar lite kinesiska. Pratar man bara engelska så kanske man får punga ut med någon tusenlapp eller ett par för förmål som diskuteras och visas i denna auktion, som ZP och Barnebys kallar för "Kvalitetsauktion". ZP:s förfarande är groteskt och kriminellt.
Att folk utan kompass vad gäller etik och moral får verka utan att någon sätter ner foten i denna bransch är sorgligt. Auktionshusbranschen är allt igenom okontrollerad. Skatteverket ska ha sitt och eventuellt anställd personal/praktikanter ska ha löner, men i övrigt så är det "High Chaparall". Kom och köp konserverad gröt! Allting går att sälja med mördande reklam. Att Barnebys ger ZP Auktioner reklam är vämjeligt. Detta slår förr eller senare tillbaka mot alla oss som försöker verka i branschen på ett ärligt sätt, utan att blåsa folk.
Jag har frågat den polisman som bloggar för Barnebys, Peter Lloyd, hur han ställer sig till mina påståenden och ifrågasättanden och jag har även frågat Pontus Silfverstolpe. Ingen har behagat svara på mina frågor som båda fick för cirka en vecka sedan, i mailform.
Onsdagen den 10 februari skriver polisen Peter Lloyd följande på Barnebys webbsida:
|
Barnebys den 10 februari. |
Barnebys kanske ska överväga att städa framför egen dörr. Man behöver inte gå över ån efter vatten för att finna förfalskningar utan bara göra som undertecknad; Ta en sväng till det av Barnebys varmt rekommenderade Z-Point Auktioner i Borlänge. Där finns det en massa föremål som skall -inte bör- förverkas. -Eftersom kommissionären, alltså ZP, påstår att en massa föremål är mycket äldre än de de facto är. Att de är så oerhört mycket nyare än de utges att vara är en självklarhet, för alla de som är insatta inom området Orientaliskt konsthantverk. Det rör sig till yttermera visso inte om bra förfalskningar, utan väldigt dåliga, självklara sådana. Att auktionshusbranschen är totalt oreglerad gör som tidigare påpekat, inte saken lättare. Men ska vem som helst ska kunna sätta upp en låda och kalla den för auktionshus; därefter sälja billiga och enkla föremål under förespegling att de är mycket värdefulla och gamla? Svaret är självklart NEJ. Det är kriminellt, eller hur Peter Lloyd och Barnebys?
En mycket bra utförd kopia av exempelvis en oljemålning av Bruno Liljefors är ingen förfalskning förrän säljaren av densamma
påstår att det är en äkta oljemålning av Bruno Liljefors. Samma resonemang gäller för alla föremålsområden, även för kinesiskt konsthantverk. ZP påstår att de flesta föremål kommer från en viss specifik tidsperiod, när de är mer eller mindre nytillverkade. Definitivt gjorda under den mansålder vi lever i och allt annat än antika. Eller så sätter de utropspris som leder potentiella köpare att tro att föremålet är mycket gammalt, som i fallet med de fyra bronsföremålen.
|
Ledig grannlokal bredvid ZP:s lokaler. Låga hyror på Borlänges huvudgata? |
Anser antiksverige anno 2016 att Z-Points agerande är acceptabelt? Jag är innerligt trött på att skriva om ZP, men ingen annan gör det och skandalerna avlöser varandra. Lögner, dumheter och oseriöst brukande av uttryck och terminologi som "Auktionshus", "kvalitet", "experter", "specialitet" etcetera, etcetera. Ord och uttryck som gemene man och kvinna generellt sett ser som signaler för auktoritet och kunskap. Jag kan inte juridiken ingående, men lagöverträdelserna torde vara fler i fallet med Z-Point Auktioner. Auctionet slängde ut ZP ganska omgående. Barnebys gör det inte, trots att företaget ifrågasatts kraftigt från flera håll, undertecknad inkluderad. Jag har sagt det otaliga gånger; oseriösa/kriminella beteenden förstör för oss
alla i branschen, i långa loppet. Det blir till slut tryggare att köpa allt på IKEA. Ingvar blir glad och jag ledsen, för då har betydelsen av ett rejält handslag helt gått förlorad.
|
Nr 60, skål, katalogiserad som Yongzheng (1723-1735), noterad som såld för 160.000 euro. |
Jag har alldeles för många exempel på besvikna/förbannade/kränkta/ledsna -vänner/kunder/kollegor/bloggläsare som bränts av -på något sätt- oriktiga föremål. Att exempelvis gå in i en monter på en antikmässa och fråga om priset på ett föremål för att prislapp saknas, eller för att man inte förstår en priskod är ett stort problem. Exempelvis greppade jag ett större porslinsfat med underglasyrblå dekor av Yuan-typ (Yuandynastin: 1279-1368 e.Kr.) på en ganska stor mässa 2015. Den var helt utan etikett. När handlaren -nåväl- skojaren är mer adekvat, såg mig och genast kände igen mig, så sade han:
Ja, den där är ju ny, men det vet du redan. Exakt samma "skojare" har jag sett sälja ett flertal föremål i grupp för ganska så många tusenlappar till en känd samlare av orientaliskt, som dessvärre är till åren kommen, med grumligare ögon som följd. Denne gentleman hade någon timme tidigare besökt min monter och tittat på ett flertal av mina kinesiska föremål, men mumlat något om att jag var "för dyr". Behöver jag påpeka att samtliga föremål han köpte av "skojaren" var nytillverkade kinesiska förfalskningar? Men konsensus är ju generellt sett att man ska sköta sitt och skita i andra.
|
Förfalskningar existerar inom alla områden. World of Wine News, 10 februari 2016. |
Problemen med förfalskningar existerar inom alla föremålsområden. Dock, varför är det bara inom Orientaliska området som det accepteras i större omfattning? Jag kommer under alla omständigheter inte på något annat föremålsområde som är lika påtagligt drabbat. Många säger att "
orientaliskt ju ÄR så svårt". Det är en icke-invändning. Allt är svårt för den som inte kan något. Är kunskapsnivån så låg i Sverige? Eller är det så vinsteffektivt att sälja fakes att man därför låtsas ovetande? -Vare sig det rör sig om inlämnare/auktionshus eller antikhandlare.
Alla auktionshus gör fel någon gång, en del gör fel ganska ofta. Väldigt få gör fel konsekvent, hela tiden. Jag har påvisat ett som konsekvent gör fel och ställer upp i domstol för att understryka detta, om situationen så skulle kräva. Huruvida ZP:s bedrägliga verksamhet är medvetet genomförd eller om det är på grund av bristande intelligens är i sammanhanget totalt irrelevant, av uppenbara skäl.
För att ni, den bästa av läsekretsar, ska förstå problematiken kring falskt kinesiskt konsthantverk rekommenderar jag er innerligt att (återigen?) läsa krönikan
Hitta förfalskningarna i Älvsjö/ Utträde ur OCS/ 7=8, som skrevs för på dagen ett år sedan.
|
Auktionshusdirektör/ägare till ZP auktioner med utrop nr 85, daterad till Qianlong, noterad såld för 20.000 euro. |
Hur länge ska ZP få fortsätta med dessa dumheter? Detta är inte en lek eller brädspel med låtsaspengar. Det är en verklighet som många seriösa människor försöker leva av.
Hur många miljoner av de 14 kommer att synas i ZP:s bokslut för 2016? Jag gissar på:
noll. Att som auktionshuschef -upprepat som ett mantra- stå och säga att ingen nog kommer att betala -endast fem dagar efter genomförd auktion. Det är tjänstefel och urbota dumt, eftersom man har mycket längre tid på sig att betala, än fem dagar.
Vet hut, Z-Point Auktioner! Gå direkt i fängelse, utan att passera gå!
|
In fakes we trust. |
Fotnoter:
För klarhetens skull bör nämnas att Antikmonologen utgörs av en person, jag själv, Nicklas Cederqvist. Det är en absolut självklarhet för mig att publicera kommentarer och eventuella ifrågasättanden, så länge de är sakliga och av icke hotfull natur (vilket tyvärr har förekommit). Till skillnad från Barnebys och andra aktörer så har inte Antikmonologen några (lånade) miljoner på banken utan endast pennvässare på skrivbordet. Pennan anses som bekant vassare än svärdet. Särskilt mycket så, om svärdet är alldeles nyligen rost-patinerat.
Antikmonologen förbehåller sig rätten att räkna fel. Forex valutaomvandlare användes för aktuella växlingskurser.
Under samtliga sålda föremål på Invaluables hemsida står "Unverified" (overifierat) på varje sålt ZP-föremål. Antikmonologen frågade Mikael Björkman om anledningen till detta. Björkman hade "...ingen aning om det och skulle genast ta tag i det". Väldigt konstig respons, eftersom det sedan sommaren 2015 stått så vid alla föremål sålda av ZP /Invaluable. Betydelsen är fortfarande oklar.
Om man är spekulant på ett föremål som har fel bild eller fel bildtext, så är man oerhört mån om att kontakta auktionshuset och klargöra vilket objekt som hör till vilket utropsnummer/text. -Av den alldeles oerhört självklara anledningen att man vill bjuda på "rätt" föremål.
Att Barnebys sedan många månader, -år(?) vägrar att svara på frågor
eller ens publicera kommentarer om sina många skribenters alster adderar inte till Barnebys förtroende.
Den äldre vänliga kvinnan hos ZP visade sig vara praktikant. Ytterligare en person, en man, satt tyst iakttagande vid dator längst in i rummet.