lördag 13 maj 2017

Klockor, Vikingafälla och nygammal stöld



Kaplans säljer kvalitetsur med tillbehör på lördag den 13 maj. Det är alltid roligt att beskåda ovanliga och/eller märkliga tidsvisande smycken. Handledsur är ju det mest smyckesliknande vi män bär.

Tid är pengar hos Georgios Batselas på Kaplans
Den pågående visningen ger ett ett brett spektrum från japanska quartsur värderade från någon tusenlapp upp till mekaniska schweiziska mästerverk ropade för ett par hundra tusen kronor. Förvisso finns också några damur med för ordningens skull, men genusdiskussionen är bortrationaliserad i klocksammanhang. Damklockor är allt annat än eftertraktade och har hitintills därför generellt varit mycket dåliga investeringar. Även kvinnor föredrar nämligen större ur idag (läs herrur).


Ett par föremål hade redan under VIP-visningen (onsdag kväll, 10 maj)  stuckit iväg i budgivningen. Bland annat utrop Nr 1, en vacker Omega Speedmaster från 1960 med brunaktig tavla, läderband och kaliber 321; en "Lollipop", så benämnd tack vare sekundvisarens utformning. Utrop satt till 120.000 kronor, redan uppe i 410.000. Klubban klubbades för 810.000 kronor.


En större överraskning torde Universalen, nr 12, vara; modellbeskrivning "Geneve, Compax, Oversize, Kaliber 292". En riktig best, nämligen 46 mm i diameter, för sin tid verkligen Oversize, och sannolikt tillverkad för en pilot som behövde se ordentligt och snabbt på stor urtavla.

Tillverkningsåret ligger runt Andra världskrigets slutår, 1945. Just det ja, utropet har satts till 27.000 kronor. Den är i skrivande stund uppbjuden till en quickstep; 360.000 kronor. Kaplans hittade flera liknande försäljningar av ifrågavarande modell med vit urtavla. Däremot lyckades man inte hitta en enda referens på någon med svart urtavla. Detta triggar klockhannarna att ta fram de tjockaste av läder och utföra förunderliga ritualer inför budpodiet på lördag. Att sedan Kaplans av tradition och vunnen hävd har alldeles för låga värderingar/utrop är något jag ifrågasatt i många år. Men som sagt, det triggar... Universalen klubbades för 380.000 kronor.
__________________________________________________________________


En äkta Viking(?)
Antikmonologen besökte Stockholmarnas senaste tillskott på Museihimlen, VIKINGALIV, häromveckan, enligt utsago "-A TRUE ADVENTURE". Med mig på cykeln ut hade jag min sjuåring.

Historiska Museet behöver dock inte oroas över eventuell konkurrens. Trots att man lyckats uppbringa Professor Dick Harrison -känd från TV- att mässande likt en predikant eller säljare på TV-skärm uttala sig om det oriktiga i att avbilda vikingahjälmar med horn uppå och dessutom ha fått honom att säga "vi" om Vikingaliv-"museet", för att tillskänka substans, så faller "Museet" platt. Platt och utspätt som en grynkaka i ösregn på Birka.

Dick Harrison. Foto: Wikipedia.
Kalla mig konservativ, men jag tycker att ett "Museum" per definition ska ha sin grund i samlingar av någon kulturbärande företeelse. Allt, och tro mig, det är inte mycket, i Vikingaliv utgörs av nytillverkade föremål så som stockar, luckor och delar av mer eller mindre fantasifullt utförda "vikinga-föremål".

Fel av mig! En artefakt har man faktiskt ställt ut i glasskåp med skylt och ägarreferens. Ett enda föremål i ett helt "Museum" -som faktiskt kommer från Vikingatid. Vad är det då? Jo, en liten ansamling av fekalier. Eller som det också heter: hundskit. Det rör sig om en ytterst liten hög. Fast man insinuerar att det faktiskt kan vara från människa. Möjligen. Och man tackar Sigtuna Museum som ställt upp med utlånet. Undrar om man har försäkrat inlånet ordentligt? Det stjäls ju så mycket på museer nuförtiden.


Felaktiga fekalier. Dessa fotograferades på Södermalm den 12 maj. Antikmonologen blev perplex vid beöket hos Vikingaliv och fotograferade aldrig deras bajskorvar. Södermalmsfekalierna är -troligen- från hund. Men de KAN var från människa.


Ingenting i detta "Museum" imponerar på undertecknad. Sjuåringen tyckte att tio-minuters tågtur med berg- och dalbanevagn (utseendemässigt i alla fall) i källaren var spännande. Där får man följa med i en vikingafamiljs (irr-)färder ner genom kontinenten. Vi blev varnade för att den kunde skrämma barn ordentligt. Ve och fasa! Det gjorde den dock inte.

Måltiden har landat i en rymdkapsel!(?)

Detta "museum" är en horrör och att Harrison ställt upp med Professors namn och akademisk svett gör ont att notera. "Museet" är  toppmodernt och inrymt i ett gammalt båtvarv, gissar jag. Ett barn av sin tid, alltså 2000-talet. Absolut-museet (Spritmuseum kallar en del det) och Abba-museet som omger Vikingaliv är barn i samma anda. Det ABBA-museet lyckats med, att hysa stor samling av genuin ABBA-memorabilia och spännande interaktivitet för besökarna, har inte Sprit-museum mer än snuddat vid och Vikingaliv då? De spelar inte ens i gärsgårdsserien i sammanhanget. Ett genomkommersiellt mumbo jumbo hopkokat av sju gubbar som vill tjäna stålar.

Kalla det vad ni vill, men inte Museum. Snarare är det en förevändning för en presentshop, restaurang och en turistfälla utan dess like. Nota bene; I tider som hajpar allt vad vikingar heter, inte minst internationellt.

Min kärlek till Arkeologin gick kraftigt på grund på Djurgården. Ett av svensk arkeologis största namn, Oscar Montelius, borde rotera likt en elektrisk visp i sin gravdöse i Solna, i ren upprördhet.

Konstant surrande ljud av en gigantisk elvisp i Solna... Foto: Wikipedia
Det enda roliga på "museet" är att den viking som man "återskapat" i "utställningen ser ut som en av de sju grundarnas dubbelgångare. Med eller utan krull.

Äkta Vikings tvillingbror(?)

I stället för "A true adventure", vore denna devis mer korrekt:

Vikingaliv-
A JOINT VENTURE

______________________________________________________________


Auctionet, som har diskuterats i de senaste Antikmonologerna(AM), äger inte bara Crafoords Auktioner i Lund. Man har även "intressen" i Kolonn Auktioner i Sundbyberg, enligt info från flera trogna läsare av AM.

Jag ringde upp Kolonn den 11 maj. En trevlig tjej vid namn Charlotte svarade och jag presenterade mig med namn. Efter att ha nämnt AM frågade jag Charlotte vem som äger Kolonn. Hon ursäktade sig och ville fråga någon om detta, eftersom hon inte var så gammal i företaget. En liten stund senare fick jag veta att auktionshuset ägs av tre parter och att "Auctionet har ett visst ägarintresse". Precis hur stort ville Charlotte inte kommentera.

Vad är Auctionets syfte med att äga delar i/ eller hela auktionshus, som utgör del av deras nätverk? Hur särbehandlas de auktionshus som ägs -helt eller delvis- av Auctionet. För det torde vara ofrånkomligt och oundvikligt att särbehandling äger rum. Är det ultimata målet för samtliga Auctionet-anslutna auktionshus att ägas av Auctionet? Är Auctionets devis lik Lauritz att ha ett auktionshus i varje "IKEA-stad"? Exakt hur många auktionshus har Auctionet ägarintressen i? Varför nämner Auctionet inget om alla ovanstående tveksamheter på sin hemsida? Formuleringarna som Antikmonologen tog upp härförleden är fortsatt oförändrade. Auctionet sitter fortsatt på bra många stolar samtidigt.

Par i styrelseordförandeskap. Hos både Auctionet OCH Kolonn.
En googling ger vid handen att Niklas Söderholm är VD och Styrelseordförande i Auctionet, tillika Styrelseordförande i Kolonn. Ägarbilden är svårgreppbar och frågorna som dyker upp är onekligen många.
_________________________________________________________________



En av Auctionets tidigare skyddslingar, Z-Point Auktioners hemsida ligger för övrigt fortfarande nere för underhåll. (Så har det varit i många månader. Måste vara en rejäl rundsmörjning på gång! Z-Points låtsaspappa Auctionata har dessutom tvingats kasta in handduken och är försatta i konkurs. Möjligen (ytterligare?) en anledning för Auctionets finansiärer att vässa armbågarna och gå till banken med mössan i hand (igen)?

Likt norska fjordpapegojan numera utdöd företeelse.

-------------------------------------------------------------------------------------



Under fredagen (12 maj) skriver Maria Berkmo på Helsingborgs Dagblad (HD) om tråkigheter vidrörande stulna föremål från Höganäs Museum (låst artikel). "Känd nätauktionsfirma sålde keramik som stulits på Höganäs Museum (HM). Axel Saltopjäsen stals på Höganäs museum och gick på auktion för nära 100 000 kronor – trots det får samma auktionsfirma fortsätta hålla i den stora keramikauktionen".

Antikmonologen har skrivit extensivt om denna antik-skandal. Redan då (november 2016) kunde kopplingar till Peter Norén (Grödinge Antik) beläggas. HD skriver:  

"Den här vasen gick för nästan 100 000 kronor när den såldes på auktion. Höganäs museum upptäckte efteråt att den i själva verken var stulen och har förgäves försökt få kompensation. 

Det var under förra året som Höganäs museum skakades av beskedet att man utsatts för stöld. Polisen hörde av sig sedan man hittade keramik som misstänktes vara stulen på Stockholmsmässan i Älvsjö. Och när museet kontrollerade sina samlingar visade det sig att man saknade sju föremål. Efter polisutredningen har en man i dömts för grovt häleri, men inte för något av de föremål som stals från Höganäs museum. Bevisen räckte inte till och utredningen lades ner. Tre av föremålen, bland annat en pjäs av Patrick Nordström, har Höganäs museum fått tillbaka. Fortfarande saknar man fyra föremål. Ett av dessa är en vas som den danske keramikern Axel Salto gjort. Vasen auktionerades ut redan 2015 och såldes av auktionsfirman Lauritz.com via Stockholms auktionsverk redan 2015. Från Höganäs museums sida har man försökt få hjälp av Lauritz att spåra pjäsen och även krävt kompensation. Men det har blivit tummen ner. – Vi vet att den är såld till en dansk köpare. Men eftersom polisen har lagt ner det hela så gör inte Lauritz något, säger Ami Kinell, ordförande för Höganäs museum. Hon är mycket besviken över utfallet. – Jag tycker att vi borde ha fått kompensation för detta. Lauritz svarar i mejl att man har en tydlig policy för hur man ska hantera stöldgods. Men man hänvisar också till att åklagaren lagt ner förundersökningen om Saltovasen. 



"Om polisen inte finner orsak att driva ärendet så kan inte vi med utgångspunkt från datasäkerhet leverera upplysningar om köpare och inte heller konfiskera varan, skriver Mette Jessen, konceptchef på Lauritz. Hon skriver också att om polisen av någon anledningen skulle återuppta utredningen så kan Lauritz agera. Även museets försäkringsbolag har sagt nej till att betala ut ersättning. Keramikhärvan har dock fått konsekvenser för museet. Inom kort drar man igång ett projekt med DNA-märkning av delar av museets stora samlingar. – Vi har ju en del praktverk och de mest värdefulla ska vi nu DNA-märka, säger Ami Kinell. Varje sommar håller just Lauritz i den stora keramikauktionen på Höganäs museum. Trots händelsen med Saltovasen får auktionsfirman fortsatt förtroende även i år. Ami Kinell är kluven inför detta. – Det är ett dilemma, men det blir troligen sista gången vi har den stora keramikauktionen. Hela styrelsen är med på det så det är bara att bita i det sura äpplet".

Ovanstående är en skandal utan dess like. Att polisen lagt ned utredningar i brist på bevis är väl mer ett tecken i tiden, än faktisk brist på bevis. Anderssonskans Kalle -eller undertecknad- hade kunnat lägga fram en beviskedja som skulle övertyga vilken normalt funtad Domstol som helst om Noréns skuld, även vad anbelangar stölderna av ett flertal föremål från Höganäs Museum; (Där Norén gästspelat som Utställningscurator). Att Lauritz sticker näsan i vädret och högfärdigt avspisar Höganäs Museum på grund av att Polisen lagt ned utredningen- är horribelt. Lauritz borde visa god vilja mot HM och ersätta dem. Men juridik är juridik, så Åklagare/Polis måste förstås ta upp utredningen igen, för att rättvisan ska kunna få ha sin gång. Att Höganäs Museum trots hela denna skandalaffär, väljer att genomföra keramikauktionen i sommar tillsammans Med Helsingborgs Auktionsverk, som ägs av Lauritz, är absolut häpnadsväckande. För att inte säga osmakligt.




_____________________________________________________________

Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dick_Harrison
http://www.hd.se/2017-05-12/auktionsfirma-salde-keramik-som-stulits-i-hoganas?utm_source=fb&utm_term=c3511e7d-6071-4c8e-84a9-cb47c48a5587&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares

3 kommentarer:

  1. Hallå igen Nicklas, du är efterlängtad. Jag skriver det här innan jag har läst artikeln men det är så gott som alltid intressant och mycket välskrivet, och med en grundlig research gjord. Jag känner mig som en snyltare bara. Du är Kung Nicklas !
    MVH
    Lars i Västerås
    ps. Nu skall jag i lugn o ro läsa
    artikeln

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bäste Lars!
      Tack för dina översvällande vänliga ord. De uppskattas ska du veta. Hoppas du uppskattar senaste AM, även EFTER genomläsning...
      Nu har jag lagt till en möjlighet att sponsra Antikmonologen och dess fortsatta existens, längst ned i bloggen!
      Ha en trevlig helg,
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  2. Hej Nick,
    Välskrivet och välfunnet som alltid.
    Vikingamuseet är en styggelse. Har inte varit där men väl följt skriverierna runt det samt sett bilder på de absurda figurerna. Att bajskorven är det enda genuina säger en hel del om tillkomsten. Inget museum i världen vill väl låna ut någon riktigt artefakt till denna turistfälla. Förutom Lunds Universitet som lånat ut Dick Harrison. Att museets restaurant - Glöd - dessutom genomgående serverar "1700-talsuppfinningen" potatis. Ytterligare en som snurrar i sin grav; Jonas Alströmer.
    Kör hårt
    Anders L

    SvaraRadera